Gå til innhold

Får ikke betalt restskatten (haster)

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Okey, først av alt: dette er et veldig seriøst tema, så må bare ha sikre svar , ikke antagelser. Jeg har søkt på nettet etter info men ikke funnet noe, så jeg stoler på de svarene som kommer her så de må være riktige. :)

Har blitt litt uorden i øknomien i det siste, fikk mange uventede regninger på en gang og mistet mange arbeidstimer (har ikke fast lønn) så nå sliter jeg med å betale restskatten som er på ca 5300 kr.

Vet at det er mulig å søke om utsettelse og deling av betalingen, men problemet er at betalingsfristen er nå til mandag (31 mai)...

Jeg har heldigvis fått ordnet mer jobbing nå, og skal klare å betale innen kort tid med eventuelle renter, men lurer på om jeg risikerer konsekvenser...

Hvis jeg ikke betaler innen fristen men senere, vil jeg bare få rentetillegg også ferdig med det? Eller vil jeg få betalingsanmerkninger? Dette er første gang jeg har hatt problem med å betale en regning så håper jeg kan slippe kjipe konsekvenser nå.

Skal ringe kemneren imorra hvis det er oppe, evnt mandag og spørre hva jeg må gjøre. Er det sannsynlig at de godtar en måned utsettelse f.eks? Får jeg noe som helst gyldig utsettelse når jeg ringer så sent? Søkte litt på nettet og hørt man må sende søknader med oversikt over inntekter/utgifter og alt mulig styr... det rekker jeg jo ikke og er redd det blir mer styr enn det er verdt.

Når får man sommerpenger? Er det mulig å be de om å bare trekke restskatten fra sommerpengene mine? Hvordan vet jeg hvor mye jeg får i sommerpenger?

Lurer på hva jeg skal gjøre her... :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ro den du, det tar sikkert minst to uker før de sender første purring. Også sender de sikkert en puring til, også et inkasso varsel. Betaler du ikke da vil du få en betalingsannmerkning som vil gå bort om du betaler innen kort tid.

Lenke til kommentar

Den "regningen" du har fått med frist 31/5 er frivillig tilleggsforskudd, og den er helt frivillig å betale. Hvis du betaler den (og selvangivelsen din stemmer) får du ikke restskatt etter det endelige skatteoppgjøret, og slipper renter på restskatt.

Se:

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Som sagt over så er 31/5 kun fristen for å betale stipulert restskatt om man vil slippe å bli belastet med renter. Hvis du ikke har penger nå er det bare å vente til det endelige skatteoppgjøret kommer. Den eneste ulempen med å vente er at du må betale litt renter på beløpet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Hehe, dette var utrolig digg å lese :D Tusen takk folkens

Er det bare å betale de 5300 med giroen jeg allerede har fått når jeg har tjent opp de penga, også får jeg evt en ny regning etterpå med rentetilegg?

Noen som vet når sommerpenger kommer btw?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Samme grunn som at lånerenter i bankene er høyere enn plasseringsrentene dems. :)

Tjener penger på det veit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...