Gå til innhold

Spørsmål ang. juss-studium

FKL982

Anbefalte innlegg

Hei!

Går Musikkfag på VGS, mao. musikk som programfag. Jeg bare har noen spørsmål angående juss-studiumet;

- Hvor gode karakterer trenger man egentlig for å komme inn på juss?

- Trenger jeg noen andre programfag, for eksempel rettslære, sosiologi eller noe i den dur? Dette er vanskelig pga. musikkfag.

Var bare dette jeg kommer på :) Takker for svar.

OG: Jeg beklager skriveleifen i tittelen. Går tydeligvis ikke an å endre etter du har opprettet emnet. Men de fleste skjønner vel hva jeg mener ;)

Endret av Shikari
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Går Musikkfag på VGS, mao. musikk som programfag. Jeg bare har noen spørsmål angående juss-studiumet;

- Hvor gode karakterer trenger man egentlig for å komme inn på juss?

- Trenger jeg noen andre programfag, for eksempel rettslære, sosiologi eller noe i den dur? Dette er vanskelig pga. musikkfag.

Var bare dette jeg kommer på :) Takker for svar.

OG: Jeg beklager skriveleifen i tittelen. Går tydeligvis ikke an å endre etter du har opprettet emnet. Men de fleste skjønner vel hva jeg mener ;)

Hei!

Har selv søkt juss(noe som heter rettsvitenskap på fagspråket).

Poenggrensene finner du her: http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggrenser_vara_hoved.html søk: rettsvitenskap. Det varierer fra 45 studiepoeng for søkere fra nordnorge(Tromsø), til 54.7 i Oslo.

Kravet for å komme inn, er fullført videregående med generell studiekompetanse. Du trenger ikke fag som rettslære osv.

Ta deg en tur innom, så får du nok et bedre svar på hvilke poenggrenser som gjelder for deg : )

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvis du søker innen året du fyller 21, og du ikke har forbedret karakterer etter vgs, så gjelder poengsummen i "ORDF", eller førstegangsvitnemålkvota. Du får ingen ekstrapoeng, hvilket betyr at du trenger 4,89 i snitt i Bergen, 5,12 eller 4,88 for Oslo (hhv. start høst og vår) og 4,78 i Tromsø (4,50 om du er fra Nord-Norge).

Lenke til kommentar

Søknader til de juridiske studiene økte med cirka 12 % fra 2009 til 2010. Du bør ha et snitt på rundt 5 for å være sikret plass, litt avhengig av hvor du søker. Skal du inn på UiO bør du helst ha høyere.

Det er ikke et krav at du har andre fag. Rettslære kan gi deg en liten fordel i forhold til materiell kunnskap, men det gir deg lite i forhold til juridisk metode.

En jurist skal være en språkets ingeniør - mye av jussen går på å forstå hva som menes med visse ord og uttrykk, og å sikre at ens egne ord og uttrykk ikke kan misforstås. Et klart og tydelig språk er viktig. Det er derfor viktig at du venner deg til å skrive og forklare ting på en forståelig måte.

Når det gjelder studiet så utdannes du til å bli generalist. En jurist skal, etter fem års utdannelse, i utgangspunktet kunne jobbe med (nesten) alle juridiske fagområder. Spesialiseringen i studiet er relativt liten, spesialiseringen skjer når du kommer ut i jobb etterpå.

Ved UiO holder man nå på med å vurdere en omlegging av studiet, så det du leser på UiOs sider nå er ikke nødvendigvis det som vil gjelde når du skal inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...