Gå til innhold

hvordan skal jeg last ned linux for å unngå ****


Anbefalte innlegg

hej, jeg lurer på hvordan jeg skal last ned linux for å unngå ''error: not such partition. grub rescure'' lasta ned linux 2 ganga så etter restart fikk jeg problemet der, så da måtte jeg be om hjelp hvordan jeg skulle slett linux osv.. kan dere gi meg litt info om hvordan jeg skal installere linux på pcn min og windows 7 blir igjen da?

 

har prøvd å lag ny partisjon av hardisken min, men når jeg setter inn cd'en for å installere linux så en sted må jeg velge kor stor hardisk jeg vil ha, står ikke koss partisjon jeg skal ha :-/

 

takk for alle hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hæ? Ok, en kjapp innføring: Linux er en operativsystemkjerne som ikke gjør noen som helst nytte for seg helt alene. Det blir som en motor uten bilen rundt. Det vanligste er å knytte Linux-kjernen opp mot GNU-verktøyene, og så kan vi begynne å snakke om noe som kan brukes. Denne komboen kalles GNU/Linux, men det er heller ikke et OS som heter GNU/Linux. OS-ene heter f.eks. Ubuntu, Slackware, Red Hat, SuSE, Debian, Arch, Damn Small, Puppy, Yellow Dog, etc. Det som er felles for disse er at de bruker en kombinasjon av Linuxkjernen og GNU-verktøyer, i tillegg til annen programvare.

 

Når det er sagt: Hvilken distro bruker du, og hvordan ser harddisken din ut pr i dag? Er det en harddisk på x antall gigabyte og en stor C:\-partisjon? Hvis dette er tilfelle må du endre størrelsen på C-partisjonen din. Så vidt jeg husker lar de fleste nye distroene deg gjøre dette fra installasjonsmenyen. Blant annet Ubuntu tilbyr å gjøre jobben helt automatisk. Det er imidlertid viktig å understreke at du MÅ ta backup til en ekstern lagringskilde av alle viktige dokumenter, bilder etc du har på maskinen fra før da disse KAN bli ødelagt under en sånn størrelsesendring.

 

Et annet alternativ er Wubi, som nevnt før, da installeres ikke Ubuntu "skikkelig" på maskinen, men heller som et program i Windows. Dette er ikke ideelt for annet enn litt testing da ytelsen blir ganske kjip med en sånn løsning.

Lenke til kommentar

Start opp fra live cd og klikk innstaller. Innstaller side ved side når du kommer til partisjoneringen.

 

nei jeg skal ikke gjør det du sir ;D har gjort det 2 ganga før, når jeg restarte datan så får jeg feil meldingen her ''error: not such partition. grub rescure'' og da må jeg slett linux osv det tar sin tid.. men jeg har lasta ned linux nå, først laga jeg en partisjon som er 55GB og settet inn linux cd'en å kjørt den, så fikk jeg opp noe der hvor jeg skulle ha linux på så valgte jeg den partisjonen som jeg hadde laget, hadde jeg gjort det på din måtte da kunnet jeg ikke ha valgt kosen partisjon jeg skal ha linux på ;D så anbefaler deg aldri gjør det vis du skal ha både linux og windows 7 f.eks. da får du bare svart skjerm og feil meldingen her når du restarte datan ''error: not such partition. grub rescure'' ;- )

 

hæ? Ok, en kjapp innføring: Linux er en operativsystemkjerne som ikke gjør noen som helst nytte for seg helt alene. Det blir som en motor uten bilen rundt. Det vanligste er å knytte Linux-kjernen opp mot GNU-verktøyene, og så kan vi begynne å snakke om noe som kan brukes. Denne komboen kalles GNU/Linux, men det er heller ikke et OS som heter GNU/Linux. OS-ene heter f.eks. Ubuntu, Slackware, Red Hat, SuSE, Debian, Arch, Damn Small, Puppy, Yellow Dog, etc. Det som er felles for disse er at de bruker en kombinasjon av Linuxkjernen og GNU-verktøyer, i tillegg til annen programvare.

 

Når det er sagt: Hvilken distro bruker du, og hvordan ser harddisken din ut pr i dag? Er det en harddisk på x antall gigabyte og en stor C:\-partisjon? Hvis dette er tilfelle må du endre størrelsen på C-partisjonen din. Så vidt jeg husker lar de fleste nye distroene deg gjøre dette fra installasjonsmenyen. Blant annet Ubuntu tilbyr å gjøre jobben helt automatisk. Det er imidlertid viktig å understreke at du MÅ ta backup til en ekstern lagringskilde av alle viktige dokumenter, bilder etc du har på maskinen fra før da disse KAN bli ødelagt under en sånn størrelsesendring.

 

Et annet alternativ er Wubi, som nevnt før, da installeres ikke Ubuntu "skikkelig" på maskinen, men heller som et program i Windows. Dette er ikke ideelt for annet enn litt testing da ytelsen blir ganske kjip med en sånn løsning.

 

 

takk for info ;-D

Lenke til kommentar

Det ser ut som om du fikk det til eller? Bare sånn til info: Om du skulle finne på å kvitte deg med din linuxdistro en dag, så har GRUB overskrevet Windows Bootloaderen din, så da må du innstallere den på nytt fra Windows CD'n din. Men det har du kanskje allerede merket etter alt trøbbelet du ser ut til å ha hatt..

 

Lykke til i GNU/Linux-verden! :-)

Lenke til kommentar

Det ser ut som om du fikk det til eller? Bare sånn til info: Om du skulle finne på å kvitte deg med din linuxdistro en dag, så har GRUB overskrevet Windows Bootloaderen din, så da må du innstallere den på nytt fra Windows CD'n din. Men det har du kanskje allerede merket etter alt trøbbelet du ser ut til å ha hatt..

 

Lykke til i GNU/Linux-verden! :-)

 

 

takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...