Gå til innhold

Stronglift 5x5 - Skjønner ikke opplegget

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg skal begynne å bruke Stronglift 5x5 programmet, men det er flere ting jeg er usikker på/tror jeg har misforstått fullstendig.

...Here we go!

Først litt om meg selv:

Jeg er 16 år

Veier rundt 50 kg

Er litt over 170 høy

Tynn og sterk i forhold til egen kropp

Treningsopplegget:

Treningsøkt A:

Knebøy 5x5

Benkpress 5x5

Omvendt roing/benkpress 3xf

Armhevinger 3xf

Omvendt crunch 3x13

Treningsøkt B:

Knebøy 5x5

Skulderpress 5x5

Markløft 1x5

Pull ups/chin ups 3xf

Planken 3x30 sek

Jeg kommer til å trene tre ganger i uken, slik at treningsopplegget blir: a,b,a første uken og neste uke blir det b,a,b og dette gjentas.

Spørsmål!

Skal jeg først ha en tung treningsøkt på mandag, gå ned i vekt på onsdag, og gå litt opp igjen på fredag?

Eller skal jeg trene like tungt alle dagene?

Hvis jeg skal gå ned, hvor mye skal jeg da gå ned (i %)?

Når det står ’knebøy 5x5’, menes det da at du tar knebøy 5/5/5/5/5, tror jeg har misforstått konseptet, vær snill å forklar.

Jeg har lest at en som ikke allerede har teknikken inne likeså godt kan starte på null i vekt/bare stanga, så jeg velger å gjøre dette.

Men angående vekter har jeg også lest at man skal øke med 2.5 kg PER treningsøkt, altså blir det 7.5kg økning i uka?

Det blir jo også merkelig å øke like mye i benkpress som i knebøy for eksempel.

Når jeg til slutt ikke klarer å øke vekten mer, så har jeg lest at man skal ta av 30% av vekten for så å prøve igjen. Riktig?

Når det gjelder oppvarming nevnte noen at en skal varme opp ved å ta på lette vekter først, og utføre øvelsene til man er varm og så utføre øvelsene med maks vekter.

Er stronglift et godt program for en 16 år gammel gutt som er sterk i forhold til den lette kroppen sin, og som ønsker å ØKE i volum/ alá muskelmasse, eller er det mest for å øke ren styrke?

Til slutt lurer jeg på om det er mulig å kombinere løpetrening i tillegg til stronglift, eller trenger man alle de resterende dagene til å hvile?

TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål!

Skal jeg først ha en tung treningsøkt på mandag, gå ned i vekt på onsdag, og gå litt opp igjen på fredag?

Eller skal jeg trene like tungt alle dagene?

Hvis jeg skal gå ned, hvor mye skal jeg da gå ned (i %)?

Når det står ’knebøy 5x5’, menes det da at du tar knebøy 5/5/5/5/5, tror jeg har misforstått konseptet, vær snill å forklar.

Jeg har lest at en som ikke allerede har teknikken inne likeså godt kan starte på null i vekt/bare stanga, så jeg velger å gjøre dette.

Men angående vekter har jeg også lest at man skal øke med 2.5 kg PER treningsøkt, altså blir det 7.5kg økning i uka?

Det blir jo også merkelig å øke like mye i benkpress som i knebøy for eksempel.

Når jeg til slutt ikke klarer å øke vekten mer, så har jeg lest at man skal ta av 30% av vekten for så å prøve igjen. Riktig?

Når det gjelder oppvarming nevnte noen at en skal varme opp ved å ta på lette vekter først, og utføre øvelsene til man er varm og så utføre øvelsene med maks vekter.

Er stronglift et godt program for en 16 år gammel gutt som er sterk i forhold til den lette kroppen sin, og som ønsker å ØKE i volum/ alá muskelmasse, eller er det mest for å øke ren styrke?

Til slutt lurer jeg på om det er mulig å kombinere løpetrening i tillegg til stronglift, eller trenger man alle de resterende dagene til å hvile?

TUSEN TAKK!

-Nei.

-Ja.

-Gå ned? Er det kroppsvekt det er snakk om?

-5x5 = 5 seriar/sett a 5 repetisjonar.

Ja, dersom du ikkje har teknikken inne må du investere tid på å lære den.

Det stemmer at du skal auke 2.5 kg per økt, unntaksvis markløft der du skal auke 5 kg. Det er berre på knebøyen du aukar 7.5 kg per veke, dei andre øvelsane tek du annakvar gong, dermed blir det 7.5 kg auke på to veker.

-Når du ikkje klarar meir i ein øvelse så prøvar du igjen dei to neste øktene får du går ned på vekta.Gå då ned 10-20%.

Oppvarminga delast i to, generell (jogging, sykling, roing osv.) og spesialisert. På spesialisert tar du så lette vekter at du kan ta 15 reps utan å få nokon brennande følelse.

-5x5 er primært eit styrkeprogram, men for ein nybegynnar vil det ikkje ha noko å sei, først når du tar 100kg+ i knebøy og markløft bør du vurdere det.

-Det anbefalast ikkje å kombinere kondisjons- og styrketrening, du vil sende forvirrande signal til kroppen, resultatet blir at du får dårlegare framgang på styrkefronten, samt dårlegare framgang på kondisjonsfronten enn du hadde fått dersom du berre trente kondis.

Lenke til kommentar

Forklart enkelt:

Man starter Stronglifts med å velge 3 dager i uken som man drar på. Eventuelt Mandag, Onsdag og Fredag eller noe lignende.

Konseptet er å bli sterkere samtidig som du forbrenner fett og dette gjør man ved å øke for hver økt. Man starter de fleste øvelser med en stang UTEN vekter, kun stangen som regel veier 20kg. Hver økt øker man med 2,5kg. På de øvelsene man gjør 5x5 på vil si at du tar 5 på rappen, tar en pause, tar 5 nye 5 ganger.

NB: Markløft starter man på 40kg og øker med 5kg per økt.

Lenke til kommentar

Konseptet er å bli sterkere samtidig som du forbrenner fett...

Feil. Konseptet er å bli sterkare, den enklaste måten å gjere det på ved å bulke, mao legg du på deg både musklar og feitt. Skal du forbrenne feitt samtidig som du aukar styrke må du ha eit avansert kosthald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...