Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eh, nå var det verken hinduistiske tekster med det innhold som de vitenskapelige doktrinene om energiforvalting, eller den underbyggelse vi nå har.

At senere fortolkninger kan spleises med det vi nå vet er da raknende likegyldig. Samtidig overser du innlegget du siterte: "finne sannheter[..]" - for å kunne si noe om sannheter må vi kunne si noe om underbyggelse, beviser, begrunnelser etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si man er på feil spor om man forsøker å bruke religiøse tekster som basis for "spesiell viten" som vitenskapen har funnet senere. Det blir feil fra begge sider - både de religiøse som bruker hellige tekster som en vitenskapsbok, og ateister som bruker hellige teksters mangel på vitenskaplige fakta som bevis mot eller for noe som helst.

Lenke til kommentar

Jeg vil si man er på feil spor om man forsøker å bruke religiøse tekster som basis for "spesiell viten" som vitenskapen har funnet senere. Det blir feil fra begge sider - både de religiøse som bruker hellige tekster som en vitenskapsbok, og ateister som bruker hellige teksters mangel på vitenskaplige fakta som bevis mot eller for noe som helst.

Ser den, men var kreativt hvertfall :)

Lenke til kommentar

Må jo si jeg blir fascinert av "mestere"(ofte knyttet til religion) som har kommet med påstander om forskjellige tema som viser seg å holde mål når det kommer til den vitenskapelige utviklingen.

Jeg føler vitenskapen vs. livstro er i ferd med å bekrefte hverandre, med tanke på det uendelige forskningspotensialet og kvantefysikk blant annet.

:)

Endret av DeusAnimus
Lenke til kommentar

I en vitenskapelig filosofi er det ikke plass til tro.

Filosofi som vitenskap er derimot basert på tro. Artig å tenke på, ikke sant?

Når jeg tenker meg om så er vel nesten alle humanistiske fagdisipliner basert på tro.

Endret av Tå.
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om så er vel nesten alle humanistiske fagdisipliner basert på tro.

Nei, jeg vil ikke si at hverken språkfag eller historie er basert på tro. Religionsvitenskap er heller ikke basert på tro.

Det har du helt rett i. Tro (som i gudstro) har ingen ting med selve faget å gjøre. Satt nettopp og så en video med en kjent amerikansk religionshistoriker og han understreket at gudtroen var han nødt til og legge helt til side i det han utførte skolearbeid (under studietiden). Underveis i studiene oppdaget han at troen ikke holdt og han forlot "Jesus budskap" før han fullførte utdannelsen :p

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Filosofi som vitenskap er derimot basert på tro. Artig å tenke på, ikke sant?

Filosofi er ikke basert på tro, og hvis man snakker om en vitenskap er det jo selvmotsigende at det er basert på tro. Utsagnet ditt grunner i manglende forståelse om hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Filosofi er ikke basert på tro, og hvis man snakker om en vitenskap er det jo selvmotsigende at det er basert på tro. Utsagnet ditt grunner i manglende forståelse om hva du snakker om.

Eksisterer det en slags konsensus innenfor filosofi faget som jeg ikke har fått med meg? Ser man bort fra språkvitenskapen og logikk(joda, noen vil nok si at det er disse som utgjør filosofi...) så sitter man ikke igjen med så mye substans at det gjør noe.

Dessuten så ligger jo hele grunnlaget for historievitenskapen i hva man tror har skjedd. Men kanskje historie ikke er en vitenskap?

Lenke til kommentar

Eksisterer det en slags konsensus innenfor filosofi faget som jeg ikke har fått med meg? Ser man bort fra språkvitenskapen og logikk(joda, noen vil nok si at det er disse som utgjør filosofi...) så sitter man ikke igjen med så mye substans at det gjør noe.

Du blander kanskje den populære formeningen av filosofi som "metafysisk spekulasjon". Selv om distinksjonen ikke var like klar mellom slik spekulasjon og filosofi tidligere, har filosofi i de siste 400 årene vært preget av en sterk vilje til å klare opp i hva som gir mening, og hva som ikke gir mening - en grundig klargjøring av fornuftens plass. Dette er fornuftsmessig det reneste man kan tenke seg, og er den absolutte motpol til tro.

Å påstå at filosofi ikke inneholder mye substans er direkte tåpelig dersom man har noe kjennskap til filosofiske begreper og filosofihistoriske emner.

Dessuten så ligger jo hele grunnlaget for historievitenskapen i hva man tror har skjedd. Men kanskje historie ikke er en vitenskap?

Jeg refererer til innlegget mitt i tråden din om Charles Darwin, hvor jeg mener jeg har etablert at dette virkelig ikke er hvordan historisk kunnskap forholder seg og utvikles.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...