Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan jeg ta 2P ved siden av R1?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i år hatt 1P-matte, og den har vært usannsynlig lett. Neste år, i VG2, skal jeg ha R1-matte. Men er det mulig å ta 2P-matte som privatist ved siden R1 av for å sikre seg en sekser? Eller er det ikke mulig å ha to mattevarianter på vitnemålet?

Vitnemålet mitt vil altså se slik ut etter tre år hvis dette lar seg gjøre:

VG1: 1P

VG2: 2P (privatisteksamen) og R1 + eventuell matteeksamen i R1

VG3: R2 + eventuell matteeksamen

Kan jeg gjøre dette for å få et bedre snitt? :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig så lurt å ta R1-matte uten å ha tatt 1T-matte først?

Hei! Det optimale ville selvfølgelig vært å ha tatt 1T-matte først. Bakgrunnen for at jeg valgte 1P for VG1 i fjor, var fordi jeg tenkte å gå videre med S1 og S2. Da tenkte jeg at det ville være lurt å ta 1P-matte, siden jeg garantert ville få en god karakter. Etter hvert har jeg funnet ut at jeg kanskje vil studere noe realfaglig. Før tenkte jeg på økonomi, og da er S1 og S2 kravet. Men tilbake til spørsmålet: Jeg har sekser i 1P-matte, hadde seks på ungdomsskolen og har regnet med gjennom 1T uten problemer. Dermed tror jeg at en god karakter i R1 vil være fullt oppnåelig med litt innsats.Likevel er jeg helt enig med deg at det ville vært en fordel med 1T! :thumbup:

Endret av hoyre
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xHHpelJc

På skolen min var det ikke mulig å velge R1-matte i Vg2, om man ikke hadde 1T i Vg1. Ellers bygger R1 på mye av det du lærer i 1T, og så vidt jeg vet ganske lite, om noe i det hele tatt, på det du lærer i 1P. Men hvis du har regnet igjennom 1T uten problemer, så skal ikke R1 være noe problem, for det er ikke noe vanskeligere med det riktige grunnlaget.

Tror også at det ikke er mulig å ha 2P og R1 på kortet samtidig. Tar du 2P-eksamen som privatist, sløyfer det sannsynligvis standpunkt og en eventuell eksamen i R1 på vitnemålet. Dette er jeg ikke sikker på, så vil råde deg til å høre med en rådgiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...