Gå til innhold

Trygt oppgjør ved bilsalg.

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal selge en bil med heftelser, da jeg har skiftet doning :)

Jeg forventer at bilen vil bli solgt for omtrent hva det står i rest på lånet.

Etter å ha pratet med finansierinstitusjon har jeg skjønt det slik at det vanligst er at kjøper overfører restbeløpet til dem.

Men da reiser det seg noen spørsmål. Som da går på trygghet.

Jeg antar at kjøper ikke vil forhåndsbetale for bilen i den forstand at beløpet overføres, ventes til det er bekreftet, for så å få bilen min. Det vil jo ta tid.

Samtidig, så er vel ikke jeg sikret om jeg skriver under en kontrakt hvor det står at beløpet skal overføres konto slik og slik, og sender kjøper avgårde med bilen.

Er det noen som har erfaring med oppgjør i slike former? Troppe opp i banken, evt. bank i butikk samtidig slik at man får en synlig innbetaling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Skal selge en bil med heftelser, da jeg har skiftet doning :)

Jeg forventer at bilen vil bli solgt for omtrent hva det står i rest på lånet.

Etter å ha pratet med finansierinstitusjon har jeg skjønt det slik at det vanligst er at kjøper overfører restbeløpet til dem.

Men da reiser det seg noen spørsmål. Som da går på trygghet.

Jeg antar at kjøper ikke vil forhåndsbetale for bilen i den forstand at beløpet overføres, ventes til det er bekreftet, for så å få bilen min. Det vil jo ta tid.

Samtidig, så er vel ikke jeg sikret om jeg skriver under en kontrakt hvor det står at beløpet skal overføres konto slik og slik, og sender kjøper avgårde med bilen.

Er det noen som har erfaring med oppgjør i slike former? Troppe opp i banken, evt. bank i butikk samtidig slik at man får en synlig innbetaling?

Det vanlige er vel å betale cash eller med bankremisse (bankgarantert sjekk).

Lenke til kommentar

Det vanlige er vel å betale cash eller med bankremisse (bankgarantert sjekk).

Som da kjøper nesten garantert ikke godtar siden det er heftelser på bilen han kjøper.

Sånn har jeg brukt å gjøre det:

Jeg ringer banken som har lånet pr i dag, og sier at bilen er solgt og skal leveres den og den dato, og at lånet da vil bli innfridd.

Da får du eksakt sum denne dagen, ett kontonr og ett kidnr. (få gjerne dette på en mail/fax så du kan vise til kjøper).

Når du har overlevering av bilen, så kan kunden enten betale via nettbank mens du ser på (få dem også til å skrive ut en kvittering). Eller at dere sammen går i banken og kunden overfører penger til de du i dag har lån hos. (Husk også her å få kvittering).

Blir det noe overskytende ifra salget, bruker jeg å be kunden betale hele kjøpesummen til de som har finansiert bilen, også ringer jeg dem etterpå og ber dem overføre resterende til meg, dette skaper ofte tillit hos kunden, og en bilhandel er bygget på tillit.

__

Skal kjøper ha videre lån på bilen så er det litt mer kronglete.

Det jeg har gjort, er at jeg snakker med banken kunden skal ha lån hos, og sier at de skal lage en bekreftelse til deg på at bilen vil bli betalt til 1234.56.78901 kontonr, med kidnr 2342039720 og beløp 152.500,- når du fakser inn en kopi av signert kjøpekontrakt.

Her er det VELDIG viktig, at dem ikke skriver noe sånt som at "Beløpet vil bli betalt så sant alle lånedokumenter er signert etc..." De har veldig lett for å skrive bekreftelsen på en måte som sikrer dem mot å betale ut pengene dersom de har gjort en feil.. Det godtar du ikke!

(Det kan hende at dem krever at bilen skal bli omregistrert i kjøpers navn før de betaler, dette må man bare godta (for at de skal få tinglyst pant), men da tar du ansvaret for å omregistrere bilen. (Vognkort del2, salgsmelding, kopi av legitimasjon på kjøper, omregistreringsavgift). Det jeg bruker å gjøre da er at jeg viser bilen, skriver kontrakt, også får kjøper hente bilen når den er omregistrert og vognkort-kopi er sendt til banken dems. Dette lager litt ekstra-arbeid for kunden, men det er dem som ikke har cash.

Ble litt rotete skrevet dette, men håper det hjalp.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...