Gå til innhold

høytalere/forsterkere...

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om brae og billige høytalere

og brae billige forsterkere??

hva er fordeler minus ved å ha horn i høytalerne?

hva må man se på for å vite om høytaerne passer til forsterkeren?

vurderer nemlig å kjøpe anlegg... stereo, men med surround forsterker, slik at jeg kan bygge ut en gang i fremtiden... 8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, spørs hvor mye du vil bruke... Høyttalere og forsterkere finnes jo omtrent i alle tenkelige prisklasser. Mitt råd er å ikke kjøpe det første og billigste, man får som regel det man betaler for. I tillegg blir man som regel misfornøyd etter kort tid og har lyst på noe bedre...

Ser at f.eks. Eltax selger kjempebillige høyttalere. Selv har jeg ikke hørt dem, men min normale fornuft sier meg at dette ikke er noe vits i å bruke penger på. Er man virkelig desperat, kan man kanskje holde ut med de for en kort periode... Men du bør i alle fall høre de først.

Selv har jeg handlet mye på www.hifiklubben.no , synes de har veldig god service der og som regel fornuftige priser. Når det gjelder merker og slikt, så er dette stort sett en smaksak. Det vil lønne seg å høre de forskjellige forsterkerne/høyttalerne i en butikk først. Jeg valgte til slutt en Denon AVR-1803 forsterker, er meget fornøyd med den, kostet ca. 5000,- Er i tillegg like ved å kjøpe nye høyttalere, sannsynligvis B&W. Det finnes også veldig mye bra blant de "vanlige" kjente merkene som Sony, Pioneer, Panasonic osv, så man burde absolutt høre før man kjøper.

Det du kan se på for å se om høyttalerne passer til forsterkeren er Ohm. Kan ikke si at jeg har 100% greie på dete området, sikkert fler her inne som vet mer om disse tekniske specsene enn meg, men om forsterkeren gir ut 8 Ohm, og høyttalerne er satt til 8 Ohm... så skal det fungere bra. I tillegg er ofte den anbefalte watten på forsterker listet opp på de forskjellige høyttalerne. I alle fall står dette ganske klart på hifiklubbens sider...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om brae og billige høytalere

og brae billige forsterkere??

hva er fordeler minus ved å ha horn i høytalerne?

hva må man se på for å vite om høytaerne passer til forsterkeren?

vurderer nemlig å kjøpe anlegg... stereo, men med surround forsterker, slik at jeg kan bygge ut en gang i fremtiden... 8)

Du får vel knapt tak på billige høytalere med horn....

Lenke til kommentar

Horn har høy virkningsgrad, dvs at de spiller mye høyere enn andre høyttalere med same forsterker. Ulempen er at de kan bli ganske store når du skal ha bass. Dessuten låter billige hornhøyttalere ofte ikke så veldig bra. Egner seg meget bra til PA, diskotek, etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...