Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor mye teller eksamen?

Anbefalte innlegg

Har diskutert en stund med en venninne nå som forteller meg at hun har fått vite snittet sitt, men jeg fortalte henne at hun kan ikke vite snittet sitt før hun har fått vite eksamenskarakterene. Så svarer hun med at eksamenskarakterene ikke påvirker snittet i det hele tatt. Jeg og alle medelevene mine har blitt fortalt av lærerne at eksamenskarakterene vil telle like mye som en hvilken som helst standpunktkarakter som Musikk, Matematikk, Norsk Muntlig, Kroppsøving osv.

Personlig trodde jeg at vi skulle få utlevert et hefte med alle karakterene våre inkludert eksamenskarakterene , f.eks:

Norsk Muntlig 4 Fire

Kroppsøving 5 Fem

Skriftlig Eksamen 5 Fem

Muntlig Eksamen 4 Fire

Hvis eksamenskarakterene ikke påvirker snittet og ikke har noe å si når man søker skole, hvorfor er det da så viktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det riktignok noen år siden jeg gikk ut av VGS, men da mener jeg vi slo sammen karakteren i faget med eksamenskarakteren og delte på 2, og så brukte vi denne verdien i beregning av snittet. Altså om du fikk 4 i faget, og 5 på eksamen så brukte man verdien 4,5 i beregning av snitt.

At karakteren teller er hvertfall helt sikkert. De som så på nyhetene i går (eller var det onsdag) fikk se rektor på en eller annen skole stå å fortelle om mulig streik, og at dette var dumt for enkelte som da ikke fikk mulighet for å "pynte på" karakterene sine ved å gå opp til eksamen. Og selvfølgelig bra for andre som kanskje har bra standpunktkarakter men som sliter på en evt eksamen.

Lenke til kommentar

Nå er det riktignok noen år siden jeg gikk ut av VGS, men da mener jeg vi slo sammen karakteren i faget med eksamenskarakteren og delte på 2, og så brukte vi denne verdien i beregning av snittet. Altså om du fikk 4 i faget, og 5 på eksamen så brukte man verdien 4,5 i beregning av snitt.

Nei, dette er ikke riktig i Kunnskapsløftet.

I Kunnskapsløftet teller eksamenskarakterene på samme måte som fagkarakterene, og slås ikke sammen med fagkarakterene.

Lenke til kommentar

Hadde vært kult med en kilde som beskriver nemlig at eksamenskarakterene vil stå som egne karakterer og regnes med i snittet, fordi hun mener at det er egne karakterer, men de regnes ikke ut i selve snittet som du søker skole med.

Går på ungdomsskolen forresten.

Lenke til kommentar

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/?ASP=15559193&Ran=56833&Niva=V&TP=28-05-10&Bok=010362&Artikkel=011068

Hovedregelen for poengberegning er at avsluttende karakterer i alle fag fra grunnskolen skal legges til grunn. Hver tallkarakter får tilsvarende poengverdi. Norsk hovedmål, norsk sidemål og norsk muntlig blir regnet som tre separate karakterer. Det samme gjelder for engelsk muntlig og skriftlig. Karakterene i standpunkt og til eksamen blir også regnet som separate karakterer.

Poengsummen får du ved å summere alle tallkarakterene og deretter dele på antall karakterer. Dette gjennomsnittet, med to desimaler, multipliseres med 10.

Sum alle karakterer

—————————— = Gjennomsnitt (med 2 desimaler) * 10 = Poengsum

Antall karakterer

Lenke til kommentar

Nei, dette er ikke riktig i Kunnskapsløftet.

I Kunnskapsløftet teller eksamenskarakterene på samme måte som fagkarakterene, og slås ikke sammen med fagkarakterene.

Jeg gikk ut før kunnskapsløftet :) Eller var hvertfall ikke berørt av den ordningen.

Men det du beskriver høres veldig kjent ut så da støtter jeg heller den ordningen der. Likefult, karakterene teller med i snittet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...