kyckling Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Tenkte i bunn og grunn å kjøpe meg en server for å leke meg litt og se hva jeg kan få til med den. Hovedsaklig tenkte jeg å kjøre et par nettsteder på den, kanskje litt lagring, nedlasting, time will show.. Spørsmålet mitt da er: Jeg trenger ikke noe superserver for den bruken jeg har tenkt, så hvilken server anbefales? har ikke rukket å sett meg så mye rundt enda, men hører en del om den "easystore"-servern til Acer. er den ok? noen som har et forslag på andre servere i den nedre prisklassen? neste spørsmål: Jeg har bare 3 mbit linje på studenthybeln, vil det være en fordel å ha større båndbredde for hosting av nettsteder, eller kommer det an på trafikken og hvor mange nettsteder? det sier vel seg kanskje selv at det gjør det, men har liksom ikke så my "skills" på området enda, og det er vel grunnen til at jeg kjøper meg server også. For å forske litt og få litt mer "skills"^_^. Siste spørsmål: Kanskje et dumt spørsmål, ikke vet jeg, men går det av å hoste nettsteder på serveren og fortsatt få gjort andre ting på den? eller blir den på en måte "fastlåst" til å bare kjøre nettsteder? På forhånd takk! Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) er fult mulig kjøre flere ting på servern samtidig deriblant nettsider. 3mbit er ikke så veldig mye men spørs på innholdet på siden, om du ikke skal ha lyd/video streamer eller masse store bilder funker det til hjemmeside. har ikke prøvd easystore selv men den H340 i standard modell er egentlig bare: - atom hovedkort (600kr) - 2gb ram (350kr) - 3x1tb disker (1700kr) - strømforsyning (300kr) - windows home server (850kr) totalt ca 3800kr for innholdet med programvare. så 1700kr til for selve plastfirkanten synest 1700kr for et relativt upraktisk kabinett hvor du ikke har cd-rom,mulighet for mer disker eller kan bruke vanlige pci kort er ran. Endret 28. mai 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Er ikke en server guru på noen som helst måte men kan prøve å svare inntil noen smartere mennesker hiver seg på :!: Har selv en gammel søppel haug hjemme (Pentium 4). Den klarer de fleste enkle oppgaver helt greit. For tiden kjører den flere server tjenester; Samba (Fildeling over Windows nettverk), Apache (web server) og FTP. Alle disse tjenestene kjører samtidig uten noen form for viritualisering. Det kommer helt an på hvilken type nettside du har tenkt deg og størrelsen på innholdet. Om du har en statisk HTML side på 100KB med la oss si 10 brukere iløpet av 3 min vil du få en beskjeden bånn bredde gruk: ((100*10) / (60*3) * 8 = 40kbit/s i trafikk utav en 3000bit's linje er ikke akuratt kjempe mye Bildet blir selvfølgelig noe helt annet om du viser en masse video og annet dynamisk innhold. Lenke til kommentar
kyckling Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) synest 1700kr for et relativt upraktisk kabinett hvor du ikke har cd-rom,mulighet for mer disker eller kan bruke vanlige pci kort er ran. hm, ok. Som sagt så trenger jeg ikke sånn superserver, men det hadde vært kjekt å kunne oppgradere den etterhvert. Foreslår du at jeg kjøper meg et custom, ganske stort, kabinett? og alt innholdet selv? blir det billigere [Edit] og fremtidssikkert[Edit]? Ble litt dyrere enn jeg hadde tenkt, men det er vel det det koster! Takk for kjapt svar! Endret 28. mai 2010 av kyckling Lenke til kommentar
kyckling Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Er ikke en server guru på noen som helst måte men kan prøve å svare inntil noen smartere mennesker hiver seg på :!: Har selv en gammel søppel haug hjemme (Pentium 4). Den klarer de fleste enkle oppgaver helt greit. For tiden kjører den flere server tjenester; Samba (Fildeling over Windows nettverk), Apache (web server) og FTP. Alle disse tjenestene kjører samtidig uten noen form for viritualisering. Det kommer helt an på hvilken type nettside du har tenkt deg og størrelsen på innholdet. Om du har en statisk HTML side på 100KB med la oss si 10 brukere iløpet av 3 min vil du få en beskjeden bånn bredde gruk: ((100*10) / (60*3) * 8 = 40kbit/s i trafikk utav en 3000bit's linje er ikke akuratt kjempe mye Bildet blir selvfølgelig noe helt annet om du viser en masse video og annet dynamisk innhold. Så den H430 holder til grunnleggende ting, men ikke veldig fremtidsrettet fordi man ikke kan oppgradere den noe særlig? Hvis jeg har forstått det rett. utenom det å legge i noen harddisker.. Kanskje litt liten til å kunne oppgraderes noe særlig? Føler jeg spør veldig mye her, men setter stor pris på alle svar! Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Er det ikke mye mer morsomt å bygge selv? Regner med at du får mer "Bangs for the bucks" også pluss at du kan velge komponenter til hva du trenger For eksempel; om du bare skal hoste en nettside og dele file over nettverk vil en Pentium prosessor være nok. Men om du skal ha en nettside med utrolig avansert innhold som inkluderer en gigantisk database samt at du har konstant mye trafikk på nettsiden kan det være en idee å gå for en Xeon eller noe lignende :-) Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) gigantisk database er jo null problem uansett cpu, får du stor belastning derimot må der ram og raskere disk til Endret 31. mai 2010 av cruzader Lenke til kommentar
kyckling Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 jo er vel kanskje morsommere å bygge selv. Vet ikke helt hvor langt jeg skal gå med serveren, men det blir nok bare prøving og feiling og forsking med hva jeg kan gjøre med den. men hvis du skal bygge en server, så trenger du vel alt som er i en pc omtrent ikke sant? altså, ram, harddisk, cpu? Da tror jeg jeg må finne meg en byggeguide. har uansett ikke råa til en h340 med det første. Tenkte jeg skulle sette i gang nå snart, finne meg et vanlig kabinett på finn.no ellerno, å kjøpe ting fortløpende! Noen som vet av en "byggeguide" eller? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 følger manual med kabinett og hovedkort som beskriver hele byggingen stortsett. Lenke til kommentar
kyckling Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 ok, takk for tips! skal sette igang når jeg får tid tenker jeg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå