Slushy Snøball Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Kjøpte ny PC for en stund siden, med ny Windows 7 Home Premium. Da kjørte den som et skudd, aldri hatt bedre PC. Men etter hvert har den blitt tregere og tregere i oppstarten, og blir litt og litt tregere å bruke. Det merkes mest når eg slår på maskinen, ellers yter den bra. Hva kommer det av? Har hørt folk snakke om lignende. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Å? Har ikke opplevd det. Har du forsøkt å rense den med Ccleaner? Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Å? Har ikke opplevd det. Har du forsøkt å rense den med Ccleaner? Og etter at du har lastet ned Ccleaner og rensket Windows så kan du samme programmet sjekke hvilke programmer som starter opp med Windows. Jeg vedder på at de fleste programmene der godt kan slås av. Men vær forsiktig så du ikke slår av programmer som skal være der. Endret 28. mai 2010 av Kamelot Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Windows har alltid hatt det problemet, det går raskt i starten, og så tregere og tregere. Ser ikke ut som om Ms har løst dette med win7 heller. Årsakene er mange, stort sett er det programmer etc som installeres som tar ressurser, en del temp filer som tar plass, mer filer som blir indexert og slikt som er synderne. CCcleaner funker greit, men det er greit å tenke på at om du bare "MÅ" installere alt mulig på pcen, så vil den gå tregere enn en ny "fresh" install. Og MS kommer jo stadig med nye oppdateringer etc, som vil gjøre slik at systemet går "tregere" og "tregere". Eneste pcen jeg har opplevd som nokså stabil, som starter ca like raskt etter tre år, er stuen pcen min med Vista Home Premium. Den brukes kun som Media Center pc, samt til å rippe / brenne ut DVD plater. Er ikke på internett å surfer med den, installerer ikke noen andre programmer/spill etc. Men holder den oppdatert. Den starter som om den var satt opp i går. De pcene jeg bruker til vanlig, formaterer jeg ofte for å unngå at det går tregere og tregere. Men det er litt jobb da. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 En mulighet man kan gjøre for å ungå hele formateringsprosessen med å legge inn Windows på nytt o.s.v er å sørge for å ta en systemimage av Windows med de oppdateringene og de viktigeste programmene og lagre det på en annen partisjon eller en ekstern Harddisk. Når du føler at alt går tregt i Windows og at du føler at du bør installere Windows på nytt så er det bare å slette/formatere den partisjonen som Windows er på og ta fram systemavbildingen som du har laget tidligere og installere den på på den partisjonen som du har formatert. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Har kjørt win 7 home premium 64 bit omtrent siden det kom, og pcen er heller raskere enn før grunnet ulike oppdateringer. Erfaringsmessig er det ofte brukeren selv som gjør at ting går treigt, ved manglende opprydding, vedlikehold, og oppdatering. Mange programmer legegr også inn såkallte quickstart funksjoner hvor deler av programmet lastes inn ved oppstart slik at det skal gå raskere å starte hvis du får bruk for det. Med mindre du velger dette vekk så gjør bl.a java og openoffice dette. Lenke til kommentar
Slushy Snøball Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Har brukt CCleaner lenge, og vet hva som starter opp. Det er standar når eg skal Speed opp PC-en litt, men den er bare så innmari treg fordi om. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Da er det fortsatt noen muligheter. 1) Psykologisk. Det bare virker som den er tregere. 2) Skjulte prosesser. Evt siablewt prosesser som må være der grunnet ydelse. 3) Virus. 4) Dårlig organistert harddisk, evt feil på harddisk. Lenke til kommentar
rillto Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Nå har du en unnskyldning for å bytte til SSD:) Er du sikker på at harddisken din er ok? Harddisker som ikke leser riktig eller har mange dårlige sektorer blir veeeldig trege. Gå inn på www.filehippo.com og last ned hdtune / speccy eller liknende program som tar SMART tester av disken din. Hdtune er å anbefale. På filehippo finner du også et meget bra defragmenteringsprogram som heter JK Defrag. Malwarebytes finner du også på filehippo. Et utmerket program for å finne uønskede programmer. Hvor mange prosesser har du gående når pcen er på uten at noe kjøres? Det skal ikke være over 50 hvis den kjører Windows uansett versjon. Endret 8. juni 2010 av rillto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå