karobaro Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Hei! Er det noen som kan forklare meg på en enkel måte hvordan man balanserer likninger i naturfag? (jeg går 1. år på vgs, og skjønner ikke NOE av dette. for eksempel denne: C2H6 + O2 --> CO2 + H2O Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Grunnprinsippet er at det skal være like mye av hvert (grunn)stoff på begge sider av ligningen. I ditt eksempel ser vi at: Venstre side: 2 C 6 H 2 O Høyre side: 1 C 2 O 2 H 1 O Så vi mangler f.eks. 1 C på høyre side. Da kan vi gange CO2 med 2 og fortsette der i fra. C2H6 + O2 --> 2CO2 + H2O Nå ser vi at vi mangler 4 H'er på høyre side. Det kan vi få ved å gange H2O med 3. C2H6 + O2 --> 2CO2 + 3H2O Okei, da stemmer C'ene og H'ene. Da trenger vi bare å fikse O'ene. Nå ser vi at det er 4+3=7 O'er på høyre side, mens det bare er 2 på venstre side. Da er det lettest å gange O2 med . Det er helt lovlig, men kanskje på ditt nivå kan jeg tenke meg at heltall er å foretrekke fremfor brøker. Da sitter vi igjen med: C2H6 + O2 --> 2CO2 + 3H2O For at du skal få litt trening kan du prøve å gjøre om ligningen nå til å ikke inneholde brøken foran O2 Håper dette hjalp deg litt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå