Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X10 Mini

Anbefalte innlegg

Jeg synes Handcent funker greit til SMS. Jeg trengte bare noe som kunne bruke liggende skjerm og tastatur (og lagre MMS så jeg finner dem igjen), så jeg har ikke all verdens til krav. For å slå av varslingen på standard SMS, gå inn i Sony Ericsson --> Meldinger --> Varslinger (slå av).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips om å slå av standard-varslingen.

Jeg har også kommet til Handcent. Den sliter litt med scroll dog. Brått sitter man å skriver i blinde fordi den bare vil vise øvre eller nedre del av meldningen, og det er ikke alltid den velger det endepunktet hvor man faktisk har markøren. Det er riktignok bare å trykke back, og inn i meldingen på nytt for at den skal få med seg hvor du er, men likevel irriterende.

På tastatur har jeg kommet til at ThickButtons er den som fungerer best (dog med fortykkning avslått). Den har ikke språkvalg i ordlista, med den konsekvens at det alltid er en haug av engelske ordforslag i tillegg til de norske som den etterhvert lærer. Den er også klønete for å skrive korte ord med æ,ø,å. I mangel av norske tegn på tastaturet burde skriving av 'a' gitt forslag om 'å' (eller autorettet).

Scandinavian keyboard fungerer tildels, men ordlista lever sitt eget liv. Den er f.eks konsekvent på å rette "og" til "igjen". Ordlista lærer heller ikke ord mens man skriver - selv om dette er slått på i settings. Desuten henger tastaturet seg stadig i noen sekunder.

Lenke til kommentar

Oppdaterte mobilen idag uten å ha den tilkoblet data. Ganske stor oppdatering virket det som da mobilen slo seg av mens den foretok installeringen. Tok relativt lang tid. Men jeg ser ingen forskjell, og det er fortsatt versjon 1.6. Noen som aner hva dette var for noe? Må ha kommet i løpet av maks ei uke vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Selve GPS-modulen bør vel ikke ha noe problem med det, det er vel stort sett opp til programvaren skulle jeg anta. Alle Nokia-mobiler med GPS har ihvertfall logget høyde via SportsTracker.

Takker for infoen.

Prøv f.eks. Google's My Tracks. Der får du tegnet ut høydeprofil. Tøft.

Jeg har ikke telefonen selv (enda), men skal søke det opp;)

Noen som har X10 Mini eller X10 Mini Pro, og som har testet høydeprofil etc i GPS-programmer til telefonen?

Lenke til kommentar

Eg lurer på en ting her Amobil. Hvordan kan en 2,55 tommer stor (liten) skjerm, med en oppløsning på 240 x 320 piksler beskrives som "sylskarp og høyoppløst" ?

La merke til at Nokia E55 sin skjerm ble beskrevet slik: "Skjermen er ganske standard" i testen deres. Den er 2,4 tommer stor og har enn oppløsning på 240 x 320 piksler. Altså like mange piskler på mindre skjerm = skarpere bilde.

Muffins? :p

Lenke til kommentar

Hei,

hvis du leser videre om skjermen til E55 så står det "men er skarp med fyldige farger og fungerer utmerket størrelsen tatt i betrakning" , så jeg finner vel ingen veldige motsetninger her.

Jeg er usikker på hvilken av disse to telefonene som har størst skjermoverflate (og dermed "størst skjerm") - det er vel ikke gitt at skjermen med størst diagonal har størst overflate, det avhenger vel også av høyde/bredde-forholdet. (uten at jeg mener at X10 Mini skjerm har mindre skjerm(overflate) enn E55.

Lenke til kommentar

Hei,

hvis du leser videre om skjermen til E55 så står det "men er skarp med fyldige farger og fungerer utmerket størrelsen tatt i betrakning" , så jeg finner vel ingen veldige motsetninger her.

Jeg er usikker på hvilken av disse to telefonene som har størst skjermoverflate (og dermed "størst skjerm") - det er vel ikke gitt at skjermen med størst diagonal har størst overflate, det avhenger vel også av høyde/bredde-forholdet. (uten at jeg mener at X10 Mini skjerm har mindre skjerm(overflate) enn E55.

Sylskarp er ganske så skarpt, etter min mening. Mine gamle SE mobiler har alle 240 x 320 pikslers oppløsing. Synes ikke di er sylskarpe i det hele.. Ta en titt på Samsungs/Htc's nyeste skjermer. De er sylskarpe de :D

Har nettop bestillt Xperia X10 mini, får håpe skjermen er like god som Amobil skriver :p

Lenke til kommentar

Har hatt X10 mini i et par måneder,og dette er uten tvil en artig telefon.

MEN: Den ekstremt dårlige battrikapasiteten er skuffende!

Enda dårligere enn NOKIA N95 som fikk mye ris for det samme problemet da den ble lansert 2007. Jeg synes også det er kritikkverdig at det kommer riper på glasset uten at du nesten får snudd deg. Glasset må være utrolig mykt... man bør forvente bedre av en typisk lommetelefon som dette. Savner også en vanlig inn og ut boks for sms.... men det er mulig det er jeg som er litt gammeldags. Det er også lett å "bomme" spesielt ved skriving av sms...særlig hvis du har litt store fingre slik som meg.

Lenke til kommentar

Har noen forsøkt å teste standbytiden på x10 mini?

Altså slå av 3G, wifi, gps, skjerm, ..., alt som kan tenkes å øke strømforbruket og legge den påslått i vinduskarmen og se hvor lenge den varer? Jeg fikk 69 timer. Det synes jeg er et godt stykke unna de oppgitte 350 timene. Det er altså ikke en telefon man kan ha med en helg på fjellet.

(Jeg slo på displayet i noen sekunder 8 ganger i løpet av testen for å sjekke batteristatus.)

Lenke til kommentar

jeg har fått meg en xperia x10 mini pro gjennom jobben.

jeg håper at noen av dere kan hjelpe meg.Med min gamle telefon kan jeg lett koble til handsfreeenheten i bilen. Når den gamle telefon kobles på får jeg lyden ut av bilens høyttaler.

jeg har nå prøvd å koble den nye x10 mini pro til bilens handsfree enhet. jeg har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke. parringen har gått greitt. men når noen ringer, får jeg ikke lyden ut av bilens høyttaler, men telefonens. da er jo poenget med handsfree borte når man likevel må holde i telefonen for å snakke.

noen som har opplevd det samme med enten bilens handsfree eller en annen bluetooth enhet og vet hvordan problemet løses?

Lenke til kommentar

jeg har fått meg en xperia x10 mini pro gjennom jobben.

jeg håper at noen av dere kan hjelpe meg.Med min gamle telefon kan jeg lett koble til handsfreeenheten i bilen. Når den gamle telefon kobles på får jeg lyden ut av bilens høyttaler.

jeg har nå prøvd å koble den nye x10 mini pro til bilens handsfree enhet. jeg har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke. parringen har gått greitt. men når noen ringer, får jeg ikke lyden ut av bilens høyttaler, men telefonens. da er jo poenget med handsfree borte når man likevel må holde i telefonen for å snakke.

noen som har opplevd det samme med enten bilens handsfree eller en annen bluetooth enhet og vet hvordan problemet løses?

hei, det er nok bilen din sin "skyld".

X10 mini bruker standard blåtannfunksjonalitet.

Sjekk om du har "always connect" slått på (i bilen).

Jeg har ingen problemer med min X10 mini, samt har koblet til samboeren min sin også.

Vi streamer musikk, bruker stereoen som handsfree, kan se samtalelogg, etc. via displayet på bilstereoen. Har også lastet ned telefonlistene til bilen (pioneer double din spiller)

Lenke til kommentar

jeg har aldri tidligere hatt problemer når det gjelder oppkobling til bluetooth enheten i bilen. Enheten har jeg brukt med mange forskjellige telefoner (flere nokia telefoner blant annet E71, eldre sonyericsson, HTC tattoo) uten noe problem. lyden strømmer ut av bilens høyttaler

Når jeg kobler opp min mini til bilen får jeg opp på telefonen "koblet til telefonlyd med bilde av telefon på høyre side) kan dette være feilen? Må jeg kanskje slå av en eller annen funskjon i telefonen?

I bruksanvisningen står det noe om høyttalertelefon, hva menes med dette - er det telefonen eller eks bilens bluetooth?

Lenke til kommentar

Kan noen poste en link til en USB-kabel som passer i x10 mini? Hverken jeg eller betjeningen på Datakjeden/oslo klarte å finne det i butikken. I størrelse er den omtrent like bred som en mini-usb, men like høy som en micro-usb.

Endret av petterg
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...