Gå til innhold

Stoppet med vinterdekk og førerkortet/vognkort lå hjemme. Slapp jeg billig unna?

Windoge

Anbefalte innlegg

I går ble jeg stoppet uten førerkort, (glemte det hjemme) men også vognkortet lå hjemme da jeg brukte det i forbindelse med verkstedsjekk forleden. Fordi bilen har skjev forstilling hadde jeg også ventet med å legge om til sommmerdekk for å ikke slite ut mine nye sommerdekk. Hadde faktisk time i går kl. 13.00, så nå har jeg lagt om. Ca kl. 10.00 ble jeg stoppet i trafikkontroll. De sa selvfølgelig at jeg kom til å få gebyr på manglende førerkort, vognkort og piggdekk. Det første jeg tenkte var en bot mellom 5000-8000 kr. Jeg var hyggelig mot vegvesenet, og forklarte hvorfor jeg ikke hadde lagt om til sommerdekk. Manglende førerkort -og vognkort måtte jeg legge meg helt flat på. Jeg ble positivt sjokkert når de overrakte meg en bot på "bare" 1500 kr for alt dette. Slapp jeg billig unna, eller er det ikke verre enn som så?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble stoppet med Sommerdekk i Oslo rett før påske. Fikk gebyr på 700kr

Jeg vill du fikk samlet bot for vinterdekk og glemt førerkort .

Var det piggdekk du hadde på?

Ok, trodde det skulle være mye verre. Det var piggdekk ja, men piggene manglet etter en røff vinter. :p

Lenke til kommentar

Står det egentlig noen steder at vognkort SKAL værra med under kjøring? I alle firma-bilene våre er det fjernet, og når vi spør hvorfor de er det, er forklaringa at de ikke skal bli borte, SAMTIDIG som de ikke er påbudt å ha der.

Lenke til kommentar

Ja, det gjør det. Forskrift om bruk av kjøretøy:

§ 2-14. Vognkortets form og innhold

Vognkort er et dokument som bekrefter at kjøretøyet er registrert. Innehaver av vognkortet er den person i hvis navn kjøretøyet er registrert, jf. direktiv 1999/37/EF som senest endret ved direktiv 2003/127/EF.

Vognkortet skal bestå av to deler. Del 1 skal være en teknisk del og alltid følge med under kjøring. Del 2 er en eierdel og skal oppbevares av registrert eier atskilt fra kjøretøyet. Innholdet er i overensstemmelse med direktiv 1999/37/EF, som endret ved direktiv 2003/127/EF, vedlegg I kapittel II og vedlegg II kapittel II.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan de da kom frem til 1500 kr. På fakturaen står det at summen er for vinterdekk på alle hjul, samt manglende førerkort og vognkort.

Det jeg fikk var nok et gebyr, ikke en bot. Her er det store juridiske forskjeller. Bot skal være straff, mens gebyr er en avgift.

Lenke til kommentar

Står det egentlig noen steder at vognkort SKAL værra med under kjøring? I alle firma-bilene våre er det fjernet, og når vi spør hvorfor de er det, er forklaringa at de ikke skal bli borte, SAMTIDIG som de ikke er påbudt å ha der.

Jeg fikk 500 kroner i bot da jeg ikke kunne vise vognkortet en av de første turene jeg hadde i den nye firmabilen vår. Det ingen hadde fortalt meg, var at vognkortet lå i en liten luke godt skjult under førersetet. Surt å tenke på at jeg fikk bot for å ikke ha med noe jeg faktisk hadde med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...