sinnaelgen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Bare og bare fru blom. Merkelig hva folk finner seg i så lenge det er en eple på produktet. dette argumentet prøver jeg også å få frem . dessverre så blir det oppfattet som trakasering / mobbing av Apple tilhengerer Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Eh, x11 er noe som følger med på OSX-dvden. De aller fleste har IKKE behov for det. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Eneste gangen jeg har installert X11 var når jeg skulle teste Amarok. Begge deler ble avinstallert samme dag. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Bare og bare fru blom. Merkelig hva folk finner seg i så lenge det er en eple på produktet. Litt satt på spissen, men det er absolutt noe i det. GNU/Linux blir stadig kritisert for å være så vanskelig fordi det er annerledes enn Windows, mens Mac er mer eller mindre fritatt fra denne kritikken på tross av at det er mer ulikt. Det blir rett og slett målt etter ulike målestokker, samt at folk forventer at Mac skal være ulikt. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg hadde lett brukt GNU/Linux dersom nok relevant programvare fantes (til mitt bruk) - mye godt arbeid blir lagt i de forskjellige distroene. Det at Mac blir frikjent for å være annerledes kan nok ha med at det har vært mer eller mindre likt seg selv siden starten, med evolusjonære endringer på ui-siden. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 linux blir kritisert fordi brukergrensnittet var tekstbasert. man måtte huske /lære seg mange parameter . når de nå bruker et grafisk bruker grensnitt i de fleste av distribusjonene så har det likheter med Windows i starten . da det lå som et skall over dos (systemet). en så lenge har jeg ikke hørt at linux har et rent grafisk bruker miljø som Windows og Apple os har. om folk forventer at Mac skal være annerledes er jeg lit i tvil om. side det er et grafisk brukergrensesnitt for venter fol at det skal vær veldig lik det os et de har brukt før mange vil bruke Mac fordi de tror at de kan få til jobben på en bedre måte . på samme måte så tror mange at de kan få til det samme i Open offise som de får til MS office i begge dise tilfellene er det en del som blir fornøyd og en del som ikke er fornøyd med det . de trives ikke med grensesnittet , enten fordi ting blir gjort annerledes eller de mangel noen funksjoner som igjen føre til at jobben blir mer tungvindt. dette ser man spesielt mellom OO og MS office. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Kan ha noe med å gjøre at OS X generelt har høyere grad av brukbarhet enn de fleste linuxdistroer. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Ipad større enn Iphone: http://www.dagensit.no/article1908815.ece Det er ikke snakk om å ligne windows eller noe annet men brukervennlighet. Tekstbasert kan være brukervennlig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 der kan jeg ikke si meg ening. hvis det skal funger med tekst så må de være enkelt man må huske de fleste kommandoene og hvordan de brukes. joda man kan vise hjelpe teksten men de tar en veldig stor del av skjermen. i tillegg så er det faktisk liten plass til hjelpe teksten . lit pussig at ingen har tenkt på kunne veksle mellom 2 skjerme her det som er det store ulempen med tekstbasert brukergrensitt er at man mange i programmene ikke får noen tilbakemelding i det man gjør. i et grafisk brukergrensesnitt har man små ikoner ( som tar mindre plass) slik at det er plass til flere. et bilde forteller mere en en enkelt bosktav hvis man har hjelpeteksten på man får også direkte tilbake melding på hvordan det man fjør vil se ut. det er ikke uten grunn at tegne programmer beregnet til os ned tekstbasert brukergrensesnitt har et grafisk brukergrensesnitt. det artige her at man kan få til tekstbasert brukergrensesnitt i et grafisk brukergrensesnitt. i tillegg er det lettere å juster størrelsen på de forskjellige elementene. jeg brukt et en stund Wordperfekt for dos ( lenge før Windows ) når man gikk over til Windows ( grafisk brukergrensesnitt ) og word elelr at av de andre tkstbehandle som gikk under der så bl bruker opplevelsen en helt annen jeg har også vær borte i flere programmer som bruker dialog bokser som skal ligne på vinduer men er likke forbannet tekstbasert tro meg det blir ikke det samme Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Kan ha noe med å gjøre at OS X generelt har høyere grad av brukbarhet enn de fleste linuxdistroer. Brukbarhet ja, men hva med mulighet og frihet? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Kan ha noe med å gjøre at OS X generelt har høyere grad av brukbarhet enn de fleste linuxdistroer. Brukbarhet ja, men hva med mulighet og frihet? Kan ikke si at jeg har noen distinkt følelse av å ha mistet hverken muligheter eller frihet etter at jeg gikk over fra Ubuntu til OS X ... edit: For vanlige brukere er brukbarhet hundre ganger viktigere enn de abstrakte teoriene til Richard Stallman. Endret 31. mai 2010 av Thlom Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg vet ikke hvordan du brukte Ubuntu, men du har tydeligvis ikke fått utnyttet friheten. Jeg snakket forresten ikke på vegne av vanlige brukere, men meg. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg vet ikke hvordan du brukte Ubuntu, men du har tydeligvis ikke fått utnyttet friheten. Jeg snakket forresten ikke på vegne av vanlige brukere, men meg. Vennligst opplys meg om friheten jeg har mistet. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) det som er det store ulempen med tekstbasert brukergrensitt er at man mange i programmene ikke får noen tilbakemelding i det man gjør. Hahaha det der får meg til å le, ALLE feilmeldinger viser i tekstbasert grensesnitt, hvis det er ett tekstbasert grensesnitt. Jeg har ihvertfall ikke komt borti noen tekstbaserte grensesnitt der jeg ikke får tilbakemelding på hva som skjer. Vennligst opplys meg om friheten jeg har mistet. Kunne konfigurere systemet akkurat slik som DU vil det skal være? (Hint: Linux kan dette, OSX eller Windows kan ikke det. ) I både Mac OSX og Windows er du låst til visse konfigurasjoner. Kan man endre hele boot prosessen til OSet med Windows og OSX? Angående høyere brukerhet, kan du vær så snill si meg på hvilke måter? Alle vanlige brukere vil å nøyaktig det dem trenger i Ubuntu... Flash, Firefox, OpenOffice.org.. Skal man spille så laster man ned CrossOver Games som gjør alt rimelig enkelt. Drivere? Ubuntu hinter deg i rett retning, ett vindu popper opp og du velger closed source driveren. (Står noe annet i vinduet, men husker ikke ordet akkurat nå >.<.) Skal man ha en Linux distro som ikke funker for de fleste så blir det nok Arch Linux og Gentoo Linux. EDIT: Forresten, Linux distroen som ALLE kan bruke blir nok Linux Mint.. (eller Mint Linux som JEG synes det burde hete). Endret 2. juni 2010 av Wolfie276 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Hvorfor har man behov for det? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 det som er det store ulempen med tekstbasert brukergrensitt er at man mange i programmene ikke får noen tilbakemelding i det man gjør. Hahaha det der får meg til å le, ALLE feilmeldinger viser i tekstbasert grensesnitt, hvis det er ett tekstbasert grensesnitt. Jeg har ihvertfall ikke komt borti noen tekstbaserte grensesnitt der jeg ikke får tilbakemelding på hva som skjer. Vennligst opplys meg om friheten jeg har mistet. Kunne konfigurere systemet akkurat slik som DU vil det skal være? (Hint: Linux kan dette, OSX eller Windows kan ikke det. ) I både Mac OSX og Windows er du låst til visse konfigurasjoner. Kan man endre hele boot prosessen til OSet med Windows og OSX? nå var det ikke feilsendingene jeg mente. det er når det tekstbasert system forsøker å late som det er et grafisk system man mister den store tilbakemeldingen . glem alt som har med feilmeldinger og slik . det er snakk om hvordan tilbakemeldingen i det man gjør fremstår på skjermen. det er ikke snakk om noen melding om at det du har gjort har gått bra eller ikke men hvordan det ser ut. et tekst baser grensesnitt kunne fungere når det mest avanserte man gjorde var skrive alle dokumenter på en skrivemaskin . i dag inneholde det meste grafikk og tegn i mange farger å størrelser. å vise dette på en skjerm får man ikke til når det er baserer seg kun på ren tekst Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Hvorfor har man behov for det? Endre boot prosessen kan faktisk være sinnsykt brukbart, hvis man synes systemet booter tregt, eller det spammes feilmeldinger når du starter (Hint: Windows...). Var bare eksempel på friheten man har i Linux. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Kan ikke si jeg booter systemene mine så ofte, så om bootinga tar 40 sekunder istedet for 10 gjør det meg ingen ting. Rebooter bare når systemoppdateringer har blitt installert, eller den bærbare går fri for strøm. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 hvis man endre boot rekefølgen på de forskjellige delene av oset så skal man faktisk vite hva man gjør. tukler man for mye så er det ikke sikkert at systemet starter i det hele særlig hvis ting kommer i feil rekkefølge. for min del så kunne Windows ha startet lit raskere selv om det betyr svært lite. egentlig så er det noen programmer som starter opp etter at Windows har startet som tar lengst tid å starte opp. hos mag er det magictune til Samsung skjermen (som ikker virker selv om det skal det ) og zonealarm ( brannmuren ) som er litt trege i oppstarten Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Poenget er fortsatt friheten, du kan ikke bytte hele brukergrensesnittet i Windows og OSX, eller hvordan systemet opererer. Jeg sier bare at Thlom mistet mye frihet da han skiftet til OSX, ikke nødvendigvis frihet h*n hadde bruk for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå