Blåbær Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) 1. Du undervurderer mennesker. 2. Nei de gjør ikke det, de har rundt 5-6% av pc-markedet. Jeg tror de er 4 eller 5 største mobilmerket. Så nei, de nærmer seg ikke monopol. Du lider av paranoia. 3. Man man tillate seg mye om man er en liten aktør. Bl.a derfor Telenor eller Netcom ikke kan være billigst i norge osv. Det er forskjellige konkurranseregler når man har omtrent monopol, det er derfor EU gikk til rettsak mot MS og ikke apple. 4. Apple lager produkter folk vil ha, ellers ville de ha vært konkurs. 5. På hvilke måter er de lite imøtekommende, de holder seg til loven og dermed bør det være nok. 6. Itunes med drm? Ja, apple har alltid ville selge uten drm men det er plateselskapene som har holdt igjen. 7. Hva med batteri på ipod, kom gjerne med kilder. De følger ikke etter MS, det er MS som følger etter Apple, se på zune, se på windows phone 7 osv. Endret 30. mai 2010 av Blåbær Lenke til kommentar
Newton Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Elgen: Prøv en Mac før du kommer med sånne kunnskapsløse kommentarer. Man kan fritt bruke hvilken som helst programvare i Mac OS - ingen behov for godkjenning eller nedlasting via Apple. Jeg vil vel si at du er enda lenger ute på jordet som vel vitende om at elgen har et stort poeng forsøker å få Apple sine OS til å fremstå som frie å distribuere programvare til. Ipod, iphone og ipad er vel gode eksempler på hans utsagn. Med mindre du sitter på siste skudd OSX medium må du også registrere deg hos Apple for å få tak i utviklerprogramvare som faktisk bare er GNU/Linux programvare. Her er det nok du som er ute på viddene. Mac OS, som Ole_Gunnar spesifikt skriver, er ikke det samme som iPhone OS. Elgen sammenlignet med Windows, i dagligtale er Windows lik desktopversjonen, og da er det Mac OS man sammenligner med. Ole_Gunnars utsagn er 100% korrekt. Jeg har aldri hørt om en utvikler som ser det som et problem å enten kjøpe en OS X DVD, eventuelt gjøre en enkel registrering hos ADC og laste ned utviklerverktøy derfra. Har du konkrete problem med dette? Dessuten, utviklingsverktøyene som Apple gir ut gratis er ikke "bare" GNU/Linux programvare. Det finnes mye Open Source programvare der, ja, men det er ganske mye utover det. Dessuten, du motsier egentlig deg selv. Det som "bare er GNU/Linux" må jo nødvendigvis være tilgjengelig via andre kilder på nettet, ettersom det ikke er Apple som har råderett over disse verktøyene, og Apple har ingen mulighet for å kontrollere distribusjonen av disse. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 6. Itunes med drm? Ja, apple har alltid ville selge uten drm men det er plateselskapene som har holdt igjen. Det er iallefall det de ville ha oss til å tro. Hvem tjente på at musikken var låst til Apple sine avspillere? Ingen andre enn Apple selv. Plateselskapene taper jo på å begrense musikken til bare en liten del av markedet. Hvilken dekkprodusent ville vel kun solgt dekk til et merke? Svært få... Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg forstår meg ikke på apple PC-er, men min iPhone er konge. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Bleh, skjønner ikke hvorfor folk vil ha iPhone når HTC Hero eksiterer, har ikke en though. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Bleh, skjønner ikke hvorfor folk vil ha iPhone når HTC Hero eksiterer, har ikke en though. Nja, Heroen er så som så. Litt stygg er den og. Men hvis man snakker om HTC Desire derimot... Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Er helt uenig i at Amarok er bedre enn iTunes. Amarok er flere mil bak! Dette må du dokumentere.Da jeg svarte Elgen svarte jeg på hvordan man kan skaffe seg programvare til Mac OS - iPhone OS er noe annet, selv om mye er likt Mac OS under skallet.Du avviste hans påstand om kontrollert software distribusjon, når han på ingen måte indikerte at det var snakk om OSX. Han snakket faktisk generelt om OS fra Apple og Microsoft. Bare les hva han skrev en gang til med litt andre briller så kanskje du ser det. Han hadde altså helt rett på tre av fire plattformer, og selv på den fjerde kan man stille enkelte spørsmål rundt hvor åpen Apple er med programvare distribusjon.Skal ikke uttale meg om iMovie da jeg bare bruker Final Cut Pro Edit: Skal forøvrig ganske mye til for å slå Final Cut Pro-pakken på pris og robusthet, selv om det er på tide med en oppdatering snart. Du snakker altså om et program med prislapp på NOK 9000,- og oppover. Greit å få det klart før man går videre. Legg på pro utgave av Photoshop også så går det ti lapper til. Kun profesjonelle og pirater bruker disse produktene. Hvis du snakker om grisedyreprogrammer langt over budsjettet til 99% av hjemmebrukerne, så har du strukket det ganske langt for å overgå frie alternativer vil jeg påstå. Men ja, Final Cut Pro er klart bedre enn alle åpne alternativer pr. i dag. Itunes derimot vil jeg gjerne at du og qweac dokumenterer. Endret 31. mai 2010 av Del Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Dokumentere? Jeg synes iTunes fungere bedre for meg enn Amarok - det er litt vanskelig å dømme slike produkter på en objektiv måte. Final Cut Studio koster ni tusen ja, men alternativene koster betydelig mye mer. Bare Adobe Premiere koster ca. like mye - og det er uten noe som tilsvarer Motion, Color, Soundtrack og DVD Studio Pro. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Han hadde altså helt rett på tre av fire plattformer, og selv på den fjerde kan man stille enkelte spørsmål rundt hvor åpen Apple er med programvare distribusjon. Fire plattformer? Apple har to plattformer. Desktop med Mac OS X og mobil med iPhone OS. Tre om du regner iPad som en egen plattform, men det vet jeg ikke om man bør gjøre. Forøvrig så skjønner jeg ikke hva du prøver å si om programvaredistribusjon på OS X. Du kan kjøre hva pokker du vil av applikasjoner på OS X ... edit: Amarok var forsåvidt søppel sist jeg brukte det, men det er sikkert smak og behag. Amarok finnes forsåvidt til OS X også. Endret 31. mai 2010 av Thlom Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Er helt uenig i at Amarok er bedre enn iTunes. Amarok er flere mil bak! Dette må du dokumentere. Dette må jeg dokumentere? Haha, så jeg må dokumentere dette, men du kan selvsagt si følgende helt uten dokumentasjon: Forøvrig er applikasjonene til Mac dårlige. Det er vel omtrent bare MS som er i stand til å lage noe verre enn imovie eller itunes. Sjekk ut kdenlive og amarok. Når jeg sier at Amarok er dårligere enn iTunes er dette basert på egne erfaringer. Det er subjektivt... Har brukt Amarok ganske mye de siste årene, så føler jeg har et godt grunnlag for å komme med min mening. Her er noe av det jeg liker bedre med iTunes: - MYE penere og mer stilrent design - Mer stabilt. Amarok har mange ganger tullet med tags, albumbilder, plutselig fjernet noe fra biblioteket osv. - Takler store bibliotek mye bedre. Liker forresten Banshee bedre enn Amarok, men det blir i hvert fall utenfor denne diskusjonen. Endret 31. mai 2010 av qweac Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Uansett, så er Linux blitt et bedre og bedre OS. Brukervennlig og kjapt. Tipper minst 20-30% av dagens brukere kunne ha stor fordel av å bytte fra Win -> Linux. Grunnen til at jeg ikke bruker det, er at jeg har noen spesielle programmer som jeg "må ha" og de er bare gitt ut i Windowsversjon. Wine og sånt har jeg ikke orket å prøve (EDIT: Fordi det er kritiske data som jeg ikke vil eksperimentere med) og jeg liker heller ikke å måtte lære meg nytt GUI Skal Linux bli en suksess, så må man ha like enkel programinstallasjon og funksjon som Windows (klikk på et ikon og kjør). Ellers kommer det til å bli forbeholdt den lille kjernen av spesielt interesserte. Har du prøvd en av de siste utgavene av Ubuntu? De aller fleste programmer som vanlige brukere trenger er bare å bla opp i programvaresenteret og velge installér. Det meste av drivere er på plass, noen drivere og kodeker krever bekreftelse, men det aller meste fungerer relativt smertefritt ut av esken sammenlignet med Windows. Og Windows tilbyr heller ikke program for håndtering av bildesamling (F-Spot) eller kontorpakke (OpenOffice.org) ut av esken. For vanlige (gjennomsnittlige) hjemmebrukere er det ikke store tekniske detaljer eller mangel på viktige programmer som hindrer utbredelse av GNU/Linux, de store faktorene er derimot: * Opplysning, opplysning og opplysning. * Mangel på ferdigmaskiner (kommer seg sakte men sikkert). * Mange prøver Fedora først og blir skremt. (Fedora er ment for avanserte brukere) * En del feilinformasjon om GNU/Linux og hvor skummelt det er. Fra et teknisk perspektiv er følgende de største utfordringene for skrivebordet: * X.org, etter min mening den største kilden til problemer for vanlige brukere. * Lydsystemer, kan være plagsomt for de som driver med lydredigering. * Pakkesystemer og mangel på standardisering, ikke et stort problem for sluttbrukeren men en utfording for utviklere. * For en del brukere er mangel på programvare som Photoshop et problem, men dette gjelder ikke flertallet. Ser ikke at MS er så mye bedre enn Apple når det gjelder mobile platformer: Windows Phone 7 will only run applications that have first been approved by Microsoft and will only be available via the Windows Phone Marketplace. http://en.wikipedia....ion_development Android ser ut til å være det eneste reele alternativet dersom man er helt hundre prosent avhengig av at alt skal være åpent og fritt, min erfaring er dog at Android er langt fra like modent som iPhone. Utseendemessig er kanskje ikke Android like "modent", eller polert vil være mer presist, men om du ser på funksjonalitet og ytelse så er eksisterende versjon 2.1 og splitter nye 2.2 mildt sagt konkurransedyktig med Iphone. Android-telefoner skal visstnok selge bedre enn Iphone i USA nå, og i motsetning til Apple så omfavner Google utviklere, hjelper de og gir gode muligheter for å selge programvare men også gode tilbud på telefoner til utviklere. Men når det gjelder friere alternativer så ser det ut som MeeGo er det beste alternativet, det er sammenslåingen av Moblin og Maemo, og i løpet av noen få måneder har prosjektet kommet veldig langt og har Intel og Nokia bak seg. Om et års tid vil nok MeeGo være et veldig godt operativsystem. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 [ Android-telefoner skal visstnok selge bedre enn Iphone i USA nå, og i motsetning til Apple så omfavner Google utviklere, hjelper de og gir gode muligheter for å selge programvare men også gode tilbud på telefoner til utviklere. Det er ikke så rart, det kommer jo kongetelefoner med Android hver månede. (Dette er ikke en android-fiendtlig post, og det er teit at jeg må påpeke dette) Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg bruker per i dag en HTC Hero med ganske standard Android 2.1 (uten Sense) - og mens det difinitivt er bedre enn det HTC leverer (1.6 med Sense), mangler det fortsatt mye til det slår iPhone. Det hjelper uansett ikke om nye versjoner av OSet er nytt og flott, min så vidt ett år gamle telefon har nesten ikke noe framtid, fra HTC sin side anyways. Offisiell Android 2.1 fra HTC til Hero har latt vente på seg, og det er slettes ikke den eneste relativt nye telefonen som ikke blir gjort noe med. Fragmentering ser ut til å være det største problemet til Android. Mye av programvaren i Market fungerer ikke med eldre versjoner, eller med nyere versjoner. En del programvare krever dessuten at man har en "roota" rom installert - altså modifisering på lik linje med jailbreaking, og da synes jeg nesten at argumentet om at Appstore er lukka faller litt bort. Det at Android er konkurransedyktig med iPhone OS burde bare mangle - det har jo trossalt gått nesten ett år siden siste major release av iPhone OS (og maskinvaren). Spørs hvor konkurransedyktig 2.2 blir mot iPhone OS 4 på ny maskinvare. Per i dag er jeg ganske fornøyd med HTCen min, men det gikk bra mange måneder før jeg var det - og det var først når jeg la inn uoffisiell rom (med 2.1). Enda er det en del ting som irriterer. Jeg ser nesten ikke poenget med multitasking på telefonen, om man kjører et par litt over middels krevende programmer går alt i sirup uansett. I praksis merker jeg heller ikke noe forskjell fra Android med multitasking og iPhone uten, bortsett fra at jeg kan høre Spotify i bakgrunnen på HTCen. I iPhone OS 4 kan jeg gjøre dét også, selv om det ikke blir "ekte" multitasking. Ellers er stadige kræsj av diverse programmer og services ikke uvanlig. Kan også forekomme at telefonen rebooter nå og da. Telefonen er også langt fra like smooth i bruk som iPhone. Nokia og Intel trenger å lære seg interface-design før MeeGo blir noe sukess. Da jeg prøvde Maemo var UIet katastrofe imo. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Trist, men sant. De fleste innlegg som er svar på et annet blir tolket som en protest selv om det kanskje er en presisering. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Apple fikk smekk når de (i lag med plateselskapene) missbrukte markedsposisjonen sin, på samme måte som MS har fått opp til flere ganger. Kan ikke se at det er forskjellsbehandling. ja, når de norske forbrukermyndighetene aksjonerte. MS fikk en smekk etter mye frem og tilbake mellom dem og EU etter noen hadde klaget på integreringen av IE. fra mit ståsted opplever jeg gjennom media at Apple har været lit større hogstsubbe. dette må det være en grunn til. jeg har tidligere nevnt de mest profilerte grunnene til det. til deg som etterlyser forklaring på batterisaken med Ipod so dreier det seg om at mange ( antatt de fleste) som hadde kjøpt seg en slik sak opplevde at batteriene var ødelagte etter et år bruk. ( man hadde 2 år reklamasjon i Norge den gangen) . det ene med den saken var at man måtte fysisk bryte opp spilleren for å få tilgang til batteriene da vill ikke Apple hjelpe deg mere . Apple ville heller ikke bytte batterier uten at du måtte betale nesten like mye som en ny spiller kostet.denne gangen måtte det press fra kunden til for at Apple godtok reklamasjon innenfor 2 år. d.v.s at de byttet bateriene uten kostnad hvis de ble ødelagte før det var gått 2 år Endret 31. mai 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Og jeg har tibakevisst dem. hvilken del av innlegget mit er det du svarer på ? Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Dette må jeg dokumentere? Haha, så jeg må dokumentere dette, men du kan selvsagt si følgende helt uten dokumentasjon:Nei, naturligvis ikke. Jeg dokumenterer gjerne, men du spurte ikke.Når jeg sier at Amarok er dårligere enn iTunes er dette basert på egne erfaringer. Det er subjektivt...Interessant, og ganske langt unna din forrige post.- MYE penere og mer stilrent designTja, du har såvidt jeg vet ikke brukt KDE heller, men Gnome. Smaken er som kjent som baken.- Mer stabilt. Amarok har mange ganger tullet med tags, albumbilder, plutselig fjernet noe fra biblioteket osv.Dette problemet har jeg ikke opplevd, og jeg har brukt Amarok i årevis.- Takler store bibliotek mye bedre.Det er nok motsatt. KDE3 versjonen av Amarok var satt opp med SQLite som standard database back-end, og denne knelte ved store musikksamlinger. Det var relativt greit å bytte ut SQlite med Mysql eller Postgresql og dermed få ytelse som ingen andre så vidt jeg vet overgår. Testet ut dette med musikksamling på flere tusen sanger og en meget svak Celeron cpu med 512MB ram, det gikk slikeglatt. Amarok2 kommer med Mysql som standard, så jeg er redd Amarok faktisk er kvassere enn itunes på dette punktet. Når det gjelder Ubuntu har Amarok ved enkelte utgivelser lidd under at det er en Gnome-basert distro med hyppig utgivelsestakt (wikipedia biten knakk på 8.10 uten at det ble gjort noe med, selv om fiks var tilgjengelig, samt at pulseaudio ikke har spilt helt på lag med KDE). Uansett interessant å se at det eneste jeg kan si jeg sitter igjen med er utseende. På funksjonalitet virket Amarok en divisjon over sist jeg sjekket. ole_gunnar, har du installert og kjørt Amarok på en Mac? Kanskje prøve det før man uttaler seg Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Har da prøvd Amarok på Ubuntu. Bruker jo ikke BARE Macer. Kan vel prøve meg på Amarok på Mac også etterhvert, må bare få installert x11 igjen så Mac Ports virker. Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Bare og bare fru blom. Merkelig hva folk finner seg i så lenge det er en eple på produktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå