Hewitt Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Hei! Begynner å studere til høsten, og trenger da en ny bærbar PC. Den skal i grunn ikke dekke så mange behov, men være pålitelig, god batteritid og ellers ganske brukende spesifikasjoner. Jeg bruker ikke PC-en til spilling i det hele tatt (kanskje noen små minispill innimellom, men dette er spill alle PC-er i dag takler), og det går i de typiske tingene: Office, musikk, surfing, film, etc. Jeg tenker da på Dell Inspiron 15z for eksempel, for meg ser den ut som et godt valg. Det som tiltaler meg foruten greie spesifikasjoner, er spesielt størrelsen og vekten, og veldig lang batteritid. Dette er viktig for en student som nok kommer til å ta PC-en mye rundt. Spesifikasjonene på modellen jeg tenker på er: Intel® Core™ 2 Duo Processor ULV SU7300 (1.3GHz, 800MHz, 3MB) UMA GFX 4096MB 1067MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2x2048] Intel® Graphics Media Accelerator X4500MHD 320GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive Hvordan er disse spesifikasjonene til mitt bruk? Det er her jeg har lite peiling. RAM og HDD ser greie ut (kjøper en 1TB ekstern HDD som tillegg), men hvordan yter prosessoren og grafikkortet til mitt bruk? Ingen spilling altså, men mye film blir det. Og jeg ønsker en prosessor som takler litt programmer av gangen, hvordan er denne? Prisen totalt på denne modellen er 6150,-. Et alternativ hvis spesifikasjonene blir for svake kan være Dell Studio 15 med disse spesifikasjonene: INTEL® CORE™ i5-520M (2,4 GHZ, 4 TRÅDER, TURBO BOOST OPPTIL 2,93 GHZ, 3 MB HURTIGBUFFER) 1 GB ATI Mobility Radeon HD5470-grafikkort 4096 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM [2 x 2024] Harddisk 500 GB seriell ATA (5400 RPM) Pris: 7290,- Hvordan vil dere sammenligne verdien i disse maskinene for mitt bruk? Er klar over at sistnevnte nok er bedre, men hvis første maskin er god nok til mitt bruk så tror jeg det holder. Fant ingen batteritid på sistnevnte, så vil anta det er mye svakere batteritid på den. Noen innspill til valg av en grei studie-bærbar? Åpen for andre forslag enn Dell også, selv om det er det jeg har sett på. Prisbudsjett helst mellom 6-7000, og ingen HP-maskin! Takk Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Får du ikke til å finne deg en pc selv? Hvorfor ikke? Forstår ikke at du må gnage etter andre sine meninger og erfaringer med småting. BTW, Jeg elsker HP. Sats på det er du snill Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Får du ikke til å finne deg en pc selv? Hvorfor ikke? Forstår ikke at du må gnage etter andre sine meninger og erfaringer med småting. BTW, Jeg elsker HP. Sats på det er du snill Dette må da være den mest intelligente forumposten jeg noen gang har lest. Det er fullt mulig du tøyser, men jeg ser ikke helt hva som er så morsomt. Uansett, back on topic: Du bør absolutt vurdere en CULV-PC, slik som førstnevnte Dell. Disse maskinene har mer enn nok kraft for bruksmønstret du forespeiler og har mye bedre batteritid i tillegg til at de er tynne og lette. Du bør også ta en titt på Asus' maskiner i samme klasse; UL30VT og UL50VT. UL30VT gir bedre maskinvare enn Inspiron 15z til en lavere pris, men mangler DVD-brenner og har noe mindre skjerm (opp til deg om det er en fordel eller ulempe.) UL50VT har noe bedre hardware enn Inspiron 15z men er også litt dyrere. Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Endret 28. mai 2010 av battlefield Lenke til kommentar
CrappyEnding Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 2 sek på Komplett, så har jeg funnet drømmepcer til huset mitt. Da gjerne HP, selvsagt Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Takk for svar, Dauemannen. Da blir det nok til at jeg går for en av de. Måtte bare forsikre meg om at spesifikasjonene var gode nok til mitt bruk, spesielt grafikkortet og prosessoren. Selv om det ikke er noe krevende bruk, er jeg lei "drittmaskiner" som henger seg i et sett og som blir treige når jeg bruker flere programmer samtidig. Ønsker selvsagt det beste jeg kan få til mitt bruk for den summen som skal brukes. Thanks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå