FlinkeFreddy Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei og hopp Har brukt Linux ufrivillig i noen måneder nå, og er faktisk veldig fornøyd! En ting jeg lurte på: Man kan lese på Wikipedia at det ikke finnes/er vanskelig å få virus når man bruker Linux. Ikke bare fordi det finnes veldig få virus, men også fordi det er et fiendtlig miljø for krypene. Men kan man ta dette for god fisk? Jeg tenkte her om dagen, at jeg kan ikke være 100% sikker på at jeg ikke har virus. Jeg er mest bekymret for at dette kan påvirke sikkerheten rundt bruk av nettbank og lignende. Hvor sikkert er egentlig Linux for den jevne brukeren? Jeg sjekka pakkebehandleren (synaptics) for antivirus- sw, og fant et program som heter Clam. Er dette brukendes? Kjører Linux Mint 8, Helena, som er basert på Ubuntu Karmic. Nettleser er Chrome. Har lagt inn en god del programmer, men så og si alle er fra pakkebehandleren. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 aldri hørt om hverken virus eller antivirus for linux så du er nok safe Lenke til kommentar
Croome Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg vet det finnes antivirus for Linux men har aldri hørt om noen form for virus så skjønner ikke helt poenget. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Etter jeg posta, googla jeg litt: http://www.geekzone.co.nz/foobar/6229 http://www.desktoplinux.com/articles/AT3307459975.html Det er en reell sjanse for å bli infisert... AV for Linux? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Tok foresten et virussøk. Fant 6 virus, men to av dem var setupfila (.exe) til partypoker, som jeg kjører gjennom Wine. De resterende var i cahchen til Chrome. Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Da du sa at 2 av virusene som ble funnet var fra setupfila (.exe) til partypoker. Så jeg tror nok det er bare virus rettet mot Windows maskiner og skal ikke være en trussel til linux. Lenke til kommentar
Croome Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Hvilket antivirusprog. brukte du? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Jeg brukte et i pakkebrønnen som kalles Clam. Lasta ned et GUI til det også, ettersom jeg ikke er så hardcore i terminalen. Litt guffent at jeg fant virus i Chrome. Hvis de funker i et Windows- miljø, og påvirker nettleseren, funker de da i et Linux- miljø med samme nettleser? Svakheter i Chrome går vel ut over alle systemer, uansett OS? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Nei, Et virus laget for windows fungerer ikke til Linux og et virus laget for Linux fungerer ikke til Windows. Det er ikke noe vits å ha anti-virus til Linux, da den største trusselen på Linux er ikke virus, men trojaner og det eneste som virker mot trojaner er normalt vett. Så du kan føle deg trygg så lenge du ikke gir passordet ditt eller installere ting du ikke vet hva er, eller som ikke kommer fra trygge kilder. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Hehe har installert plenty som jeg ikke vet helt hva er, men dette er kun når jeg har slått meg løs i pakkebrønnen Mye morro der! Har ellers hatt "normalt vett"... tror jeg Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Så lenge du henter ting fra pakkebrønnen så er sjangsen for å få inn virus/trojan veldig liten. Det som blir lagt inn der er godt skjekket. Normalt vett går på det å ikke skrive inn passordet i alle vinduer som popper opp uten at du har gjort noe som skulle tilsi at passordet ditt må gis. Noe som alle som har brukt pc en stund burde ha. Lenke til kommentar
Croome Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Og disse cookies filene i chrome finnes i alle nettlesere, det er ikke en svakhet i Chrome. ALle nettlesere får såkalt tracking cookies, og de er ikke skadelige. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Er klar over at det er cookies i alle nettlesere, fikk en del av de når jeg brukte IE. Ting i pakkebrønn er trygt, det er jeg klar over. Hvor og på hva jeg skal skrive inn passord er jeg også klar over. Jeg er vel det man kan kalle en relativt erfaren bruker. Problemet er at jeg ble litt paranoid, med tanke på at man ikke kjører AV i Linux. Det tror jeg er noe som kommer til å bli et problem i fremtiden... Men satser på at alt er trygt jeg.. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Croome Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Et virus må være tilegnet hvert OS Lenke til kommentar
Grambo Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Dette er ogå grunnen til at mange går over til mac (lite virus ute). Det man må være forsiktig med her, det er at jo mere populæret et operativ system er, jo bedre virus produsenter hiver seg på. Nå er de fleste virus . Men alderede er det noen mac virus, Linux er fortsatt trygg, men ikke lenge. Lenke til kommentar
Croome Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Vel, i Windows så har jeg antivirus program men aldri følt at det har hatt noe nytte for seg. Jeg mener det mest handler om vett Man laster jo ikke ned en fil som har for eksempel dette i navnet: GuAraNtEED NO ViRUS!!! Endret 28. mai 2010 av Nixie Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Et virus program stopper som regel virus som sprer seg selv, men det vil kun i veldig liten grad kunne stoppe det du selv velger å installere. Eller med andre ord: Antivirus stopper ikke idioti. 1 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) okokokok. Det er flotters at jeg får andres tanker rundt dette. Men jeg kan etablere en sannhet: Jeg er en av de smarte nettbrukerne. Jeg vet jeg ikke vinner den Iphonen... Jeg har forstått det slik at virus ikke sprer seg, siden det aller meste/alt er åpen i linux, og at svakheter blir oppdaget, samt at oppbygningen "skaper et fiendtlig miljø" for småjævlene. Men det er jo mulig å lage virus til Linux, og nå som Ubuntu har kommet seg litt opp skaper dette et attraktivt marked. I tillegg er jo Mac UNIX- basert, uten at jeg vet noe om det har noe å si. Som Mint- bruker, tenker jeg at alle Ubuntuvirusene også er kompitable med Mint... Jeg sørfer videre på nettbank, i god tro/visshet om at det er trygt. Tråden settes som Løst, men kom gjerne med flere tanker. Er et interessant tema! Off Topic: Gleder meg til virus sprer seg for alvor til Mac også. Mer rettferdig konkurranse da:) Også for fænbåysa seg en liten smekk.. (skadefryd) Endret 28. mai 2010 av FlinkeFreddy Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) okokokok. Det er flotters at jeg får andres tanker rundt dette. Men jeg kan etablere en sannhet: Jeg er en av de smarte nettbrukerne. Jeg vet jeg ikke vinner den Iphonen... Jeg har forstått det slik at virus ikke sprer seg, siden det aller meste/alt er åpen i linux, og at svakheter blir oppdaget, samt at oppbygningen "skaper et fiendtlig miljø" for småjævlene. Men det er jo mulig å lage virus til Linux, og nå som Ubuntu har kommet seg litt opp skaper dette et attraktivt marked. I tillegg er jo Mac UNIX- basert, uten at jeg vet noe om det har noe å si. Som Mint- bruker, tenker jeg at alle Ubuntuvirusene også er kompitable med Mint... Jeg sørfer videre på nettbank, i god tro/visshet om at det er trygt. Tråden settes som Løst, men kom gjerne med flere tanker. Er et interessant tema! Off Topic: Gleder meg til virus sprer seg for alvor til Mac også. Mer rettferdig konkurranse da:) Også for fænbåysa seg en liten smekk.. (skadefryd) Det er nok ikke nødvendig med antivirusprogram i Linux men en brannmur bør du ha installert og aktivert. Endret 30. mai 2010 av Kamelot Lenke til kommentar
Croome Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 http://www.itavisen.no/843904/farlig-spionprogram-oppdaget-paa-mac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå