Gå til innhold

Arkeologi og jobb sjanser

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har alltid hatt lyst til å utdanne meg som arkeolog og det er det eg har søkt på til høsten, men har eit lite dilemma.

Den tidelegare naturfag læraren min (eit ganske opplyst menneske) har sagt at jobb moglegheitane er ganske lave (faktisk sa han at ein får ikkje jobb, utenat ein eller anna dauer)

Så kva veit/tenker dykk om kva sjansene er å få jobb innan det faget? :)

(eg skal ta bachelor og mastergrad)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ei venninne som tar bachelor i arkeologi nå. Hun sier det er veldig vanskelig å få jobbe fulltid i Norge, det meste her er sesongarbeid (oftest på sommeren). Spesielt om man bare har bachelor er det vanskelig å få jobb, har man master er det lettere.

Det spørs så klart hva det er du vil gjøre som arkeolog, men vil du "grave i bakken" er det som oftest sesongarbeid i Norge. (det var visst det de fleste som gikk der i år ville, og trodde at de kunne jobbe slik som indiana jones gjør XD)

Vil du til utlandet og jobbe er det visst mye lettere å få seg jobb.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk! litt seint kanskje, hadde gløymt at eg hadde starta denne tråden. Planen er eigentlig å ta Bachelor graden deretter master, så får eg sjå om eg finn meg arbeid, har kanskje tenkt til å ta sesong arbeid her i noreg, deretter reise til Utlandet, kanskje sør amerika? :)

Lenke til kommentar

Tror det blir vanskelig, men mindre du er ualminnelig flink.

Generelt ville jeg vært tilbakeholden med å ta slike utdannelser nå som vi er på vei inn i en periode (som kan bli svært lang) hvor man må stramme inn offentlige budsjetter.

Uansett hvordan man snur og vender på det tilhører jo arkeologer, historikere, sosialantropologer og andre en gruppe det er forholdsvis lett å klare seg uten. Jeg sier ikke at deres kompetanse ikke har noen verdi i et samfunn, langt der i fra.

Men ingeniører, sykepleiere, lærere o.l. er langt viktigere i en situasjon med økonomisk nedgang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

veit ikkje eg, har ein fetter som er arkeolog. Han holder faktisk fleire foredrag for politet som kan hjelp etterforskninga i fleire "utgåtte" saker.

Men så klart eg skal både ta utdanning i heimland og i utland så arbeid skal ikkje vere noko problem eigentlig :)

Lenke til kommentar

Er nok ikkje akkurat eit umettelig marked for arkeologar, så trikset er å finne seg eit spesial felt som du kan jobbe med.

Om du er ekspert på ei tidsepoke så vil du bli det logiske valget om ein skal grave ut eit felt med sport fra denne epoken.

I tillegg kan du drive med undervisning og fordrag om samme epoken.

Så prøv å gjere litt research på kva norske arkeologar er flinke på, kva kompetanse dei manglar og kva slags kompetanse dei arkologane som er nærmast pensjonsalder sitter på.

Lenke til kommentar

No er jo ikkje indiana jones, mitt forbilde akkurat. For å seie det på ein litt venneleg måte.

Arkeologi er noko eg har interessert meg for i alle år, faktisk før eg såg Indiana Jones filmene.

Det handler ikkje om kor mykje eg faktisk tjener på det, men om eg faktisk liker det eg driv med. Vis eg hadde kun fokusert på penger hadde eg ville studert noko innan økonomi. Men det er ganske irrelevant.

Heller ha ein jobb eg trivs med enn ein jobb der eg ikkje trivs i det heile...

Penger for meg er irrelevant når det gjeld livsglede.

Lenke til kommentar

No er jo ikkje indiana jones, mitt forbilde akkurat. For å seie det på ein litt venneleg måte.

Arkeologi er noko eg har interessert meg for i alle år, faktisk før eg såg Indiana Jones filmene.

Det handler ikkje om kor mykje eg faktisk tjener på det, men om eg faktisk liker det eg driv med. Vis eg hadde kun fokusert på penger hadde eg ville studert noko innan økonomi. Men det er ganske irrelevant.

Heller ha ein jobb eg trivs med enn ein jobb der eg ikkje trivs i det heile...

Penger for meg er irrelevant når det gjeld livsglede.

Helt enig med deg, du burde gå for arkeologi hvis du har lyst til det :) Siden du vil ta master kan du jo se på mastere innenfor Osteologi (hvor du kan analysere beinrester etter mennesker), syns det virker spennende XD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...