Gå til innhold

Eksport fra Lightroom --> Fremkalling i 10x15

Anbefalte innlegg

Huff... nå har jeg søkt og søkt på google, uten å finne gode svar på det jeg lurer på. Jeg skal fremkalle omlag 400 bilder i 10x15 størrelse (tilbyr JP dette, eller har de bare 10x13?). Noen her som har noen anbefalinger for hvordan jeg kan få beste resultat på print. Vurderer å sende inn bilder til Japan Photo.

Jeg skyter i RAW-format med min 5D. Bildene er ferdig behandlet i Lightroom (på kalibrert skjerm). Prøveutskrifter hjemme på min Canon skriver blir meget bra, og stemmer godt overens med farger på skjerm. Jeg gidder bare ikke å printe 400 bilder hjemme.

Så tilbake til det jeg lurer på. Hvordan bør jeg eksportere fra lightroom? Hvilken DPI? Hvilken størrelse i piksler? Bruke oppskarping i Developmodulen? Bruke Output Sharpening? Bruke begge deler? Noen som har et "ferdig" eksportoppsett som de har brukt med hell?

Håper på noen gode svar, for dette er virkelig noe jeg har lurt på lenge :)

EDIT: Er det mest hensiktsmessig å eksportere i sRGB fargerom?

Endret av U
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1772x1181 er 10x15cm i 300dpi

og omvendt om bildet er i portrettformat.

labben til jp bruker sRGB, så ja, det er hensiktsmessig.

Du anbefaler med andre ord å sette lengste side til 1772 i eksport dialogen, samt dpi til 300? Hva med oppskarping ved eksport? Standard er kanskje et bra valg? Det beste hadde sikkert vært å oppskarpe hvert bilde i photoshop etter resize, men det tror jeg ikke at jeg gidder :)

Lenke til kommentar

Mange butikker gjør en oppskarping, men vet ikke hva JP gjør. Uansett lønner det seg nok ikke å skarpe opp for mye på forhånd. Hvis kvaliteten er veldig viktig ville jeg kontaktet dem og spurt hva de gjør med bildet.

Jeg har opplevd at en butikk (Fotoknudsen) ga helt ubruklig resultat på et litt vanskelig bilde (som ble helt flott på fotoskriveren hjemme), gikk til en annen butikk (nedlagt nå) og de lagde perfekte kopier.

Så jeg ville sendt noen bilder først for å teste, ingen vits i å teste med 400...

Lenke til kommentar

Ikke forvent 100% likhet mellom kalibrert skjerm og endelig resultat -- det er en grunn til at det finnes profftilbydere som tar mer enn 99 øre per bilde. Utstyret de bruker bidrar til ekstremt lave enhetskostnader, men presisjon i farvemetning etc. blir neppe dårligere om du prøver deg frem med en god skriver hjemme.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...