Daniboy89 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 heisann! Skal ha foredrag for filosofilæreren min i morgen om myter. Jeg har 3 A-4 ark med skrift. Hvordan burde jeg gå frem for å lære meg det fortest mulig? Tips til fremføringsmåte? Mvh daniel Lenke til kommentar
Kris Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Ikke les rett fra arkene dine. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Lær deg stoffet godt. Det er første bud. Om du vet hva du snakker om, er det som regel ikke noe problem. Ikke bli for opphengt i at det du sier skal være 100% likt som på arket. Prøv heller å frigjør deg litt, og prat litt løst om teamet, som om du skulle fortalt en kompis om emnet. Ha også godt med pauser når du snakker, så de som hører på rekker å få det med seg. Endret 27. mai 2010 av Ajaco Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Lær deg et og et avsnitt/en og en linje osv. Jeg leser en linje fort 20 ganger, lukker øynene, og gjentar setningen høyt. Hvis det ikke gikk, prøver jeg på nytt Lenke til kommentar
M-G Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Dersom de arkene er tettskrevne så burde du vurdere å plukke ut nøkkelordene og ha de på et eget ark som du bruker under presentasjonen. Se minst mulig på arket og mest mulig på publikum. Har lett for å bli stående å lese direkte dersom man har fullstendig manus. Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Del det opp i punkter, ha disse punktene delt utover flere små lapper (jeg bruker å dele et A4 ark me punkter i 3-4 deler). Ser dumt ut å ha med seg A4 ark på fremføringer. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg glemte å si det. Men ikke ha med deg arkene opp når du skal fortelle. For all del! Ikke om det er en 5-10 minutters presentasjon. Det bør du klare å dra i land uten manus, iallefall om du har satt deg litt inn i stoffet. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 tusen takk for svar! Da setter jeg igang Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Myter, myter.. Du tar filosofi 1 på videregående da, tenker jeg? I et foredrag er det alltid best å få med seg hovedpunktene. Fagmessig blir dette å forklare for publikum at det vi er ute etter og leter etter, er de forskjellige tankemåtene man har sett opp igjennom historien - og dette finner vi gjennom å studere myter, heltefortellinger, sagaer osv. Hovedtrekkene i mytene blir denne higen etter gudommeligheter og andre forklaringer på det ukjente. Hvordan ble mennesket til? Hvorfor er menneskeverdet viktig? Ta gjerne mer eksistensielle spørsmål, og forklar hva mytene sier om dette. Hvordan gir mytene et svar på disse spørsmålene? Før du begynner med denne oppgaven, må du selvsagt begrense deg. Beskriv denne begrensningen i en problemstilling, som du like godt kan innlede foredraget med. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 stemmer det ja! Problemstillingen min er: Gir myter svar på eksistensielle spørsmål? Har du forslag til hva jeg kan ta med? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Du bør kunne stoffet så godt at du kun trenger noen få stikkord på arket ditt, ellers vil foredraget virke litt statisk. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Benytt PowerPoint, altså skriv stikkord. Det funker. Du må selvfølgelig forstå stoffet og vet hva du har skrevet, og deretter skriver du nøkkelord. Du bare ser på disse ordene, så skjønner du selv hva du skal snakke om. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Kan du stoffer godt skal det ikke være noe problem i holde et godt foredrag! Ikke bruk manus (i verste fall en liten jukselapp med sentrale stikkord), unngå å ha hendene i lommene (beveg dem mens du snakker, virker mer naturlig!), bruk korte og gode stikkord på powerpointen, beveg deg litt rundt mens du snakker, varier stemmebruken, se på pannene til folk når du fremfører (sett at du blir nervøs ved evt. øyekontakt). Lykke til! Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 30. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2010 takk for mange gode forslag Fikk ikke lov til å bruke kraftpunkt(powerpoint) hehe. Det gikk greit tror jeg , litt vanskelig å svare på de spørsmålene som ble stilt etter foredraget, men tror det gikk bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå