Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Informasjonsteknologi 2

Anbefalte innlegg

Du kunne ikke uttdypt dette litt/kopiert koden? Sliter litt med dette selv. Skjønner ikke hvordan man skal kunne lagre verdiene i en array, så det hadde vært greit med en alternativ løsning =)

Er ikke sikker på om dette står noe spesielt om dette i læreboka. Eneste grunnen til at jeg kan det, er at læreren vår hadde mye fokus på at det var kjekt å kunne lagre på fil.

Slik ser koden ut:

public partial class _Default : System.Web.UI.Page 
{
   protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
   {

}
   protected void btnSkrive_Click(object sender, EventArgs e)
   {
       string teksten = txtSkrives.Text;
       string filsti = Server.MapPath(@"minfil.txt");
       FileStream file = new FileStream(filsti, FileMode.Append, FileAccess.Write);
       StreamWriter sw = new StreamWriter(file);
       sw.WriteLine(teksten);
       sw.Flush();
       sw.Close(); 

}
   protected void btnLese_Click(object sender, EventArgs e)
   {
       string teksten = "";
       labLeses.Text = "";
       string filsti = Server.MapPath(@"minfil.txt");
       FileStream fs = new FileStream(filsti, FileMode.OpenOrCreate, FileAccess.Read);
       StreamReader sr = new StreamReader(fs);
       while (sr.Peek() >= 0)
       {
           teksten = sr.ReadLine();
           labLeses.Text += teksten + "<br />";
       }
       sr.Close();
   }
}

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den eneste formen for programmering som nevnes på arket er programmering av beregninger :/

Japp, mest sannsynlig en form for avstandsberegning, eller bensin kanskje? Vi på skola vår har innbillt oss at det har noe med flyene å gjøre, om det er bensinforbruk, eller omgjøring av måleenheter eller noe vet vi ikke, så vi har derfor lagd opp en grei base av kalkulatorer.

Passer forsåvidt meg at eksamen ser ut til å ligne mer på eksamen Vår, Høst 2008 og Vår 2009, i allefall på hvordan forberedelsen er. Satser som sagt på å briljere med litt lyd og bilde. Ble skikkelig skuffet når jeg begynte med IT2 i år, og vi fikk 2 bøker, en multimedie, som gikk på videoredigering og bilderedigering, og en programmeringsbok, vi har kun brukt programmeringsboka, og ikke kommet halvveis... Spesiellt med tanke på at beskjeden vi fikk etter året med IT1, var at det ble mer video og bilde i år.

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Japp, mest sannsynlig en form for avstandsberegning, eller bensin kanskje? Vi på skola vår har innbillt oss at det har noe med flyene å gjøre, om det er bensinforbruk, eller omgjøring av måleenheter eller noe vet vi ikke, så vi har derfor lagd opp en grei base av kalkulatorer.

Passer forsåvidt meg at eksamen ser ut til å ligne mer på eksamen Vår, Høst 2008 og Vår 2009, i allefall på hvordan forberedelsen er. Satser som sagt på å briljere med litt lyd og bilde. Ble skikkelig skuffet når jeg begynte med IT2 i år, og vi fikk 2 bøker, en multimedie, som gikk på videoredigering og bilderedigering, og en programmeringsbok, vi har kun brukt programmeringsboka, og ikke kommet halvveis...

Vi kom frem til det samme, at det kunne ha noe med avstand eller bensin å gjøre. Så jeg har laget en kalkulator for å beregne bensinforbruk etter hvilken fart man har, hvor stor tank og hvor mye man bruker per mil. I tillegg har jeg laget en kalkulator for omgjøring av fot til kilometer.

Endret av Phase
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

En tanke vi i klassen hadde, var å lage et program som beregner hvor mange som må komme på flyshowet for at det skal gå i null ("lønne seg"). Her må man ta hensyn til utgifter, bilettpriser og hvor mange som kommer etc. Jeg skulle gjerne likt og sett drivstoffprogrammet ditt, Phase?

Lenke til kommentar

Altså, jeg vet hvordan jeg ville løst det i PHP, men jeg har liten erfaring med C# og AS3, så ikke helt sikker på mulighetene eller hvordan man gjør det.

Er det noe tilsier at en ikke kan bruke PHP på eksamen?

Jeg hadde tenkt å ha PHP til å falle tilbake på dersom jeg møter problemer jeg ikke får til å løse vha. AS3.

Lenke til kommentar

Vel, det aner jeg faktisk ikke. Jeg har jo noen hundre timer mer erfaring i PHP, så det hadde vært digg. :p

Men nå skal jo sensor kunne klare å kjøre programmet. Med PHP innebærer det at sensor må installere en server med php (WAMP f. eks.) eller ha en server å teste det på.

Lenke til kommentar

Passer forsåvidt meg at eksamen ser ut til å ligne mer på eksamen Vår, Høst 2008 og Vår 2009, i allefall på hvordan forberedelsen er. Satser som sagt på å briljere med litt lyd og bilde. Ble skikkelig skuffet når jeg begynte med IT2 i år, og vi fikk 2 bøker, en multimedie, som gikk på videoredigering og bilderedigering, og en programmeringsbok, vi har kun brukt programmeringsboka, og ikke kommet halvveis...

Vi kom frem til det samme, at det kunne ha noe med avstand eller bensin å gjøre. Så jeg har laget en kalkulator for å beregne bensinforbruk etter hvilken fart man har, hvor stor tank og hvor mye man bruker per mil. I tillegg har jeg laget en kalkulator for omgjøring av fot til kilometer.

lyst til å laste opp den bensinforbruk kalkulatoren og dele den med oss eller? hadde vært flotters :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det noe tilsier at en ikke kan bruke PHP på eksamen?

Jeg hadde tenkt å ha PHP til å falle tilbake på dersom jeg møter problemer jeg ikke får til å løse vha. AS3.

det er vel ikke noe php-program installert, og det er ikke sikkert sensorene kan det :p

tviler på at vi får oppgaver som ikke kan løses i as3.

Endret av No0en
Lenke til kommentar

Har en liten nøtt. Jeg har laget en verdi for kontonummer og bruker variabelen "double". jeg har satt betingelser for at det ikke skal være over eller under 16 siffer i textbox'en. Neste utfordring blir da å lage en betingelse som varsler brukeren om han/hun bruker et annet tegn enn tall. Det er vel noen 6'er elever som kan imponere meg her er det ikke det da?;)

Lenke til kommentar

Har en liten nøtt. Jeg har laget en verdi for kontonummer og bruker variabelen "double". jeg har satt betingelser for at det ikke skal være over eller under 16 siffer i textbox'en. Neste utfordring blir da å lage en betingelse som varsler brukeren om han/hun bruker et annet tegn enn tall. Det er vel noen 6'er elever som kan imponere meg her er det ikke det da?;)

i as3 restricter vi tekstfelt slik at det bare kan skrives tall der.

noe.restrict = "0-9."

Lenke til kommentar

Postet noen sider tilbake denne, som en del av en større funksjon. (C#)

double testverdi;
if (!double.TryParse(tall, out testverdi))
{
lab.Text = "Ugyldig data: Må kun være tall";
return; 
}

(altså, denne gir en feilmelding og avbryter programmet om det ikke er en double)

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

lyst til å laste opp den bensinforbruk kalkulatoren og dele den med oss eller? hadde vært flotters :thumbup:

2nd, 3rd eller 4th that... =)

Det tenkte jeg faktisk ikke på, jeg har en kalkulator for antall liter pr. mil/km alt ettersom hva du vil bruke. fot/miles/you name it til KM/mil you name it igjen. også har jeg en "budsjett"-kalkulator, og en generell med pluss, minus, dele og gange som jeg kan bruke videre og endre litt på om jeg må lage en helt "ny" en :)

Men alikevel så vil jeg ha så lite programmering som mulig da jeg pleier å rote meg lenger og lenger bort når jeg jobber helt alene... Om ikke annet kan jeg ha på musikk under denne eksamen, men har ikke tid til å spille og koble ut som jeg hadde på bommål og nynorsk :(

Lenke til kommentar

Men nå skal jo sensor kunne klare å kjøre programmet. Med PHP innebærer det at sensor må installere en server med php (WAMP f. eks.) eller ha en server å teste det på.

Må man ikke det med C#?

Jeg tar faget som privatist og har sånn sett ikke fått så mye informasjon om hvordan eksamen foregår fra en lærers ståsted. Jeg har lært meg Java (som følge av at det er det de bruker i faget ved skolen jeg tar andre fag ved) og litt AS3.

Siden jeg har skrevet noen tusen linjer i PHP og føler det er dette språket jeg behersker greit så tenkte jeg at det var mulig å bruke det på oppgaver som det ikke er åpenbart å bruke AS3.

Det står jo ingenting på eksamen eller i vurderingsinstruks om språk. Eller gjør det?

Lenke til kommentar

Aner ikke. Du kan jo søke opp sensorveiledning på udir.no

Med Visual Web trenger bare sensor ha Visual Web installert selv (da det inkluderer alt man trenger av server osv.). Det blir det samme, ja. Men siden det er det vi bruker regner jeg i hvert fall med sensor klarer å lese det.

Lenke til kommentar

Finnes det en enkel måte å bestemme antall desimaler på i AS?

(variabel:number).toPrecision(2); = 2 desimaler

eller så var det

(variabel:Number).toFixed(2); = 2 deismaler

eller når jeg tenker meg om så, er det begge, men de er litt forskjellige, prøv og se om du finner forskjellen

Endret av No0en
Lenke til kommentar

Ja, er en her i tråden som har klart det (husker ikke hvem, men vedkommende som løste oppgave 2 om nautiske mil elns).

function rundAv(tall:Number):Number {

var tekstTall:String = String(tall);

//Finner indeks for komma.

var komma:int = tekstTall.indexOf(".");

//Kutter tekststrengen to indekser etter komma

tekstTall = tekstTall.substr(0,(komma+3));

return Number(tekstTall);

}

Eksempel i bruk:

tid = rundAv(fot/fart);
Endret av evilleader360
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...