Laffinho Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Screenshottet som er i førebuingsheftet er henta frå www.nlf.no og eg trur oppgåvene blir laga med idear frå den sida. Kan vere greit å sjekke den sida før eksamen i morra slik at dykk får ein viss ide av kva vi kan forvente oss. Oppgåvene i morra trur eg blir noko slikt: Oppgåve 1: Lage eit bildegalleri med bilder av ulike flymodeller. Eventuelt kan det hende vi må flette ein filmsnutt inn i bildegalleriet. Så blir det sikkert noko om at vi skal begrunne val av filtypar. Oppgåve 2: Ein omrekningskalkulator som nokon nevnte tidlegare Oppgåve 3: Litt usikker, men etter å ha sett på www.nlf.no og www.ryggeairshow.no så hellar eg mot at det blir ein netthandel vi må utvikle. På dei 2 sidene har dei butikkar der vi kan kjøpe t-skjorter etc. Oppgåve 4: Blir garantert at vi skal skrive om utvikling av nettstedet og kva val vi må ta i henhold til lover, brukergrensesnitt og slike ting. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Oppgave 2 - lage en enkel omregningkalkulator. For eksempel fra fot til meter, eller fra km/t til knopp/t. Dette på grunn av at fly osv bruker slike verdier. Hvordan kan man lage en slik kalkulator? Har ikke lært det av læreren vår... Hu er litt slapp :/ Men heit da <3 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Man ber brukeren skrive inn en verdi i en tekstboks. Så har man en knapp. Når man trykker på knappen så henter man verdien og ganger denne med en verdi så får man en ny verdi og skriver denne ut. Skal man lage en kalkulator som regner inn fra fot til meter, ber man brukeren skrive inn antall fot, og så ganger man med 0,3048. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Da legger jeg ut min tentamen, der ikke videoene fungerer etter innlevering, de første 10 får lastet ned (lite trolig det blir over 10 uansett). Trykk her hvis du vil laste ned noe dårlig noe. Dette holdt, skremmende nok til en 4. Lenke til kommentar
kjashd Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 ganske lame eksamen, skulle ønske vi fikk mer programmering og mindre shit. hva er det folk øver på? jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, kanskje jeg øver på lyd og film Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg håper vi får så lite programmering som mulig, jeg er helt grønn på programmering, og trives mye bedre med alt annet Skulle gjerne hatt litt heftig video og lydredigering, gjerne litt bilderedigering også! Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Da legger jeg ut min tentamen, der ikke videoene fungerer etter innlevering, de første 10 får lastet ned (lite trolig det blir over 10 uansett). Trykk her hvis du vil laste ned noe dårlig noe. Dette holdt, skremmende nok til en 4. Jeg har aldri gjort dette før selv, men hadde en mistanke om hva som var feil utifra hva du skrev. Problemet er at du ikke bruker "relativ path" når du skal legge inn filen i flash. Går jeg inn i movie-greien din (paramters), så finner jeg: "Source: C:\Users\Myrvold\Documents\Eksamensoppgave-tentamen-IT2-Vår2010\Hoibraten.flv" Kan du tenke deg hva som skjer når den leter etter filmen på den plassen på min pc? Jeg har ingen slik mappe. Det du må gjøre er å bare skrive "Hoibraten.flv", ikke ta med alt det andre. For da leter den i samme mappen man er etter filmen. Lenke til kommentar
fed_ex Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Bilderedigering får du nok garantert på oppgave 1. For min del gjelder det bare å ta med masse på minnepenn og håpe at jeg kan bruke noe av det i programmeringsdelen, eller så går dette til helvete Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Ahh, flere timers leting blant 5 elever for en sånn filleting, det skal egentlig ikke være mulig... Takk takk, og jeg gir deg et stort smil som du ikke ser! Da mangler man bare å få til lyden skikkelig, det hjalp ikke oss så mye den som ble lagt ut her, men det er jo også mulig å legge det inn i et movie-clip og spille det av på den måten, noe vi gjorde under tentamen. Som dere sikkert skjønner så er man på totalt forskjellige nivåer rundt om i dette landet her! Lenke til kommentar
wangen91 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Hallo! Tenkte det kunne være greit med en tråd for de som kom opp i IT2 eksamen. Folk kan legge ut kjekke eksempler eller applikasjoner som kan være nyttig for eksamen. Ta gjerne med eksempler på kode som også er relevant =) For min del så har jeg gått igjennom de fleste tidligere gitte oppgavene, som har vært veldig greie til nå, hvordan øver dere til eksamen? Jeg legger til en liten og nett kode som var veldig grei å kunne på heldagsprøven vi hadde i år: På heldagsen fikk vi beskjed om å tegne en bar som økte med antall spørsmål: var statestikkBar:Shape = new Shape(); addChild(statestikkBar); //Funksjonen som lager en oversikt over antall forsøk function tegnStatestikk() { //Deklarerer de variablene som trengs og regner ut prosent. var barFarge:uint = 0x006633; var prosentMod:Number = Math.round(antallGjettinger / 10 * 100); //Her benyttes en variabel som ble laget tidligere. //Vi bestemmer hvor tykk border skal være, farge og alpha statestikkBar.graphics.lineStyle(1, 0x000000, 1); statestikkBar.graphics.beginFill(barFarge); //Hvor baren skal ligge på stage statestikkBar.graphics.moveTo(123.5, 337.5); //Hver gang funksjonen blir kjørt øker X koordinaten med antall prosent statestikkBar.graphics.lineTo(123.5 + prosentMod, 337.5); statestikkBar.graphics.lineTo(123.5 + prosentMod, 327.5); statestikkBar.graphics.lineTo(123.5, 327.5); statestikkBar.graphics.endFill(); } Da får du en bar som beveger seg i Y retning Du har ikke forresten noen lignende flashanimasjoner(med kode) om det? Ville blitt veldig takknemlig hvis du sendte til [email protected] isåfall Lenke til kommentar
Vibe89 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Da legger jeg ut min tentamen, der ikke videoene fungerer etter innlevering, de første 10 får lastet ned (lite trolig det blir over 10 uansett). Trykk her hvis du vil laste ned noe dårlig noe. Dette holdt, skremmende nok til en 4. Kan du uploade denne til en ny side? limiten ble faktisk reacha, haha Lenke til kommentar
wangen91 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg har ikke noe tro på at det kan bli et påmeldingsskjema, men kanskje noe budsjettlignende, hvor man har x-antall betalende og da x-antall pølser solgt også har man en utgiftspost også... egentlig forholdsvis lik forberedelse som 3 av de 4 siste (ikke den siste), og der ble oppgavene egentlig ganske rett ut fra forberedelsen. Sitter i allefall å programmerer mange forskjellige kalkulatorer nå, tror ikke det blir noe quiz eller tester da det ikke står noe om det i forberedelsen, de gangene det har vært det, så har det stått (teoriprøve og kunnskapstest om politikk). Klarer ikke helt se at det blir mer enn 3 oppgaver her, hvor en går på bilderedigering, med lyd og en liten videosnutt, eller muligens det blir 2 oppgaver, en som går på bilde og lyd, og en på video. Men så kommer problemene vi har, og det går på dokumentklasse... eksamen kom litt fort for oss, og vi har ikke gjort halve boka ferdig engang... (programmering i ActionScript 3.0). Når man skal legge inn en lyd, så står det at man skal ordne det med en dokumentklasse, men der får vi bare opp feilmeldinger som: "1013: The private attribute may be used only on class property definitions." Samtidig så får vi ikke videoer til å spilles av, etter vi har levert. Dette gjelder også løsningsforslaget fra eksamen Vår 2009, at videoen ikke spilles av der, altså er ikke løsningsforslaget korrekt engang, så vidt vi skjønner. Jaja, spørsmålet fra denne kanten blir da: Hvordan får man lagt inn en lyd som holder seg i flash-filen selv etter innlevering, og det samme med en filmsnutt. Hjelp mottas med takk og et stort smil (som dere ikke kan se over nettet) I spoileren ligger dokumentasjonen min fra eksamensoppgaven Vår 2009, dette kom i tilegg til begrunnelsen om hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde når jeg redigerte bildet av Erna Solberg, og kommentaringer til kodingen min. Oppgave 3. Kravene som oppdragsgiver har er: Dette skal være en løsning som skal brukes på web, altså må bilde, film og lyd tilpasses til et format, og en størrelse som passer på web, utenom at det blir for dårlig kvalitet på det. Testen som lages skal kunne romme opptil 20 spørsmål om politikk i Norge, men kan også være både flere og færre spørsmål med x-antall svaralternativer. I vår oppgave skal vi(altså, alle vi som jobber med dette skal lage et hver oss) lage 3 spørsmål med 3 svaralternativer hvor kun 1 er riktig. Resultatet skal kunne variere ettersom hva slags resultat den som tar testen får. Det skal være minst ett bilde (frame) pr. spørsmål. Alt skal være ferdig og klart til bruk innen klokken 14:00 4/5-10. Bedre å få en fungerende test, enn å bruke for lang tid på fancy funksjoner som kanskje ikke vil fungere. Det som vi skal lage i dette prosjektet er deler av en større nettside som skal være interesant for politisk aktive ungdommer, eller bare nysgjerrige ungdommer. Siden må derfor designes på en måte som gjør den interesant, eller brukendes for ungdom. Altså, må den endten være high-tech, fancy og full av forskjellige typer av applikasjoner og morsomme knapper. Eller så må den være glatt, enkel og rask,- det er dette jeg har valgt. For å gjøre det enda enklere, både å sette opp siden, forandre på innholdet seinere og ikke minst vedlikeholde siden, så bør det meste,- så mye som mulig lages i et program, og på en plattform. Derfor krever siden kun at flashplayer er innstallert, og så lenge man har kildekoden er det da også mulig for alle som har tilgang til kildekoden, og kunnskap om programmet, til å rette på feil, eller videreutvikle programmet hvis, om og når dette trengs. Derfor kommer også alt som har blitt brukt til å legges ved, da dette da lett kan endres og/eller byttes ut etter eiers ønsker. Siden bør testes godt, i både programme(t/ene) brukt til utvikling,-Flash, og gjeldende nettlesere,- Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Opera og Internet Explorer. Dessverre så er dette ikke mulig for utvikleren å gjøre på nåværende tidspunkt, og derfor kan, og mest sannsynlig vil, delkomponentene til siden inneholde små bugs, og andre rariteter som utvikleren har misset, eller rett og slett ikke fått testet på en tilfredsstillende måte. Heisann! Hjelp mottas med stor takk her, hvis du kunne sendt meg en god del kalkulatoranimasjoner du har gjort.. Rimelig nervøs før imorra, da denne prøven har mye å si for meg med hvilken skole jeg kommer inn på osv... Mail: [email protected] Mvh Andreas Da legger jeg ut min tentamen, der ikke videoene fungerer etter innlevering, de første 10 får lastet ned (lite trolig det blir over 10 uansett). Trykk her hvis du vil laste ned noe dårlig noe. Dette holdt, skremmende nok til en 4. Kan du uploade denne til en ny side? limiten ble faktisk reacha, haha Eller kunne du sendt til [email protected]? Tusen takk isåfall! Lenke til kommentar
Vibe89 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Beste ville nå vært om han kunne lagt det ut på en side eller lignende, slik at alle får tilgang til det Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Haha, er det mulig, folk får i allefall en god latter, eller en saftig facepalm Nye linker: Megaupload og 2shared Lenke til kommentar
EdgeOfTheEarth Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 hei! har også kommet opp, så denne tråden setter jeg pris på er det noen som har lyst til å laste opp en sånn kalkulator som omregner fra fot til meter? Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Tips: Forumets egen opplasting funksjon funker fint for å dele oppgaver Ingen limit på antall nedlastinger. Lenke til kommentar
wangen91 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 hei! har også kommet opp, så denne tråden setter jeg pris på er det noen som har lyst til å laste opp en sånn kalkulator som omregner fra fot til meter? Vil noen også legge ut en nettbutikk-oppgave? Som folk tror kan være aktuell til imorra? Setter også stor pris på denne tråden! Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Tips: Forumets egen opplasting funksjon funker fint for å dele oppgaver Ingen limit på antall nedlastinger. Ahhh, bruker hurtigsvar, så da får jeg ikke det opp jeg, så langt tenkte jeg ikke Til dere som er ute etter eksamensoppgaver fra tidligere (som f.eks nettbutikk) sjekk løsningsforslagene som ligger ute på nett, tror de ligger på udir.no Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 hei! har også kommet opp, så denne tråden setter jeg pris på er det noen som har lyst til å laste opp en sånn kalkulator som omregner fra fot til meter? public partial class _Default : System.Web.UI.Page { protected void Page_Load(object sender, EventArgs e) { } protected void btnBeregn_Click(object sender, EventArgs e) { if (SjekkData(txtFot.Text, labMeter) == false) { return; } double fot = Convert.ToDouble(txtFot.Text); double meter = fot * 0.3048; labMeter.Text = fot + " fot tilsvarer " + meter.ToString( + " meter."; } private bool SjekkData(string tall, Label lab) { // Kalles med et tall, samt navnet på tekstboksen der feilmeldingen skal komme double testverdi; if (!double.TryParse(tall, out testverdi)) { lab.Text = "Ugyldig data: Må kun være tall"; return false; } double tall2 = Convert.ToDouble(tall); // Tester på tallet if (tall2 <= 0) { lab.Text = "Ugyldig data: Tallet må være over 0"; return false; } return true; } } For C#. Kan gjøres bedre, men gidder ikke legge ut fiks ferdig greie for folk. Man bør sjekke for flere ting, begrense antall desimaler osv. Tok dessuten bare en funksjon jeg skrev i sted, så den passer ikke helt. Lenke til kommentar
Vibe89 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 hei! har også kommet opp, så denne tråden setter jeg pris på er det noen som har lyst til å laste opp en sånn kalkulator som omregner fra fot til meter? public partial class _Default : System.Web.UI.Page { protected void Page_Load(object sender, EventArgs e) { } protected void btnBeregn_Click(object sender, EventArgs e) { if (SjekkData(txtFot.Text, labMeter) == false) { return; } double fot = Convert.ToDouble(txtFot.Text); double meter = fot * 0.3048; labMeter.Text = fot + " fot tilsvarer " + meter.ToString( + " meter."; } private bool SjekkData(string tall, Label lab) { // Kalles med et tall, samt navnet på tekstboksen der feilmeldingen skal komme double testverdi; if (!double.TryParse(tall, out testverdi)) { lab.Text = "Ugyldig data: Må kun være tall"; return false; } double tall2 = Convert.ToDouble(tall); // Tester på tallet if (tall2 <= 0) { lab.Text = "Ugyldig data: Tallet må være over 0"; return false; } return true; } } For C#. Kan gjøres bedre, men gidder ikke legge ut fiks ferdig greie for folk. Man bør sjekke for flere ting, begrense antall desimaler osv. Tok dessuten bare en funksjon jeg skrev i sted, så den passer ikke helt. Hadde vært knall om noen kunne lagt ut et par omregningskalkulatorer kodet i ActionScript Ville satt utrolig stor pris på det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå