Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Informasjonsteknologi 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men over til prøven som var. Jeg gjorde alt og svarte på alt. Oppgave 3A løste jeg med kombobokser og en hel haug med if-tester.

 

haha det var mange som gjorde det.

 

ikke for å skryte men

 

 

//gjorde det for å vise noen, derfor stememr ikke tall og havnnavn
dropbox1.addItem({label:"Gardermoen", data:0})
dropbox1.addItem({label:"havn2", data:1})
dropbox1.addItem({label:"havn3", data:2})
dropbox1.addItem({label:"havn4", data:3})
dropbox1.addItem({label:"havn5", data:4})

dropbox2.addItem({label:"Gardermoen", data:0})
dropbox2.addItem({label:"den andre", data:1})

var array:Array = new Array;
array[0] = new Array(0,40);
array[0] = new Array(40,0);
array[0] = new Array(60,80);
array[0] = new Array(80,100);
array[0] = new Array(180,200);

knapp.addEventListener(MouseEvent.CLICK, ting);
function ting(evt:MouseEvent){
var avstand:Number = array[dropbox1.selectedItem.data][dropbox2.selecteItem.data];
var fart:Number = Number(farttekst) * 1.852;

var tid:Number = avstand/fart;

var heletimer:int = tid;
var desimaler:Number = tid - heletimer;
var minutter:int = desimaler * 60;

resultat.text = String(heletimer) + " Timer " + String(minutter) + " minutter";
}

 

 

omg! jeg brukte mil istedenfor km, ffs

 

oppgave 1 og 4 var sikkelig bullshit :p

Endret av No0en
Lenke til kommentar

Men over til prøven som var. Jeg gjorde alt og svarte på alt. Oppgave 3A løste jeg med kombobokser og en hel haug med if-tester.

Tungvindt løsning, da man kan gjøre det samme med 2 linjer kode:

        // De forskjellige avstandene
       int[,] arrAvstander = { {0, 400, 600, 1000, 1500, 2000},
                               {400, 0, 500, 800, 1300, 1800}
                             };
       // Henter ut avstanden vi har
       int avstand = arrAvstander[ddl1.SelectedIndex, ddl2.SelectedIndex];

Jeg hadde to dropdownlister der man i den ene valgte enten Gardermoen eller den andre, og så en dropdown til der man valgte mellom alle de andre.

Lenke til kommentar

Men over til prøven som var. Jeg gjorde alt og svarte på alt. Oppgave 3A løste jeg med kombobokser og en hel haug med if-tester.

Tungvindt løsning, da man kan gjøre det samme med 2 linjer kode:

        // De forskjellige avstandene
       int[,] arrAvstander = { {0, 400, 600, 1000, 1500, 2000},
                               {400, 0, 500, 800, 1300, 1800}
                             };
       // Henter ut avstanden vi har
       int avstand = arrAvstander[ddl1.SelectedIndex, ddl2.SelectedIndex];

Jeg hadde to dropdownlister der man i den ene valgte enten Gardermoen eller den andre, og så en dropdown til der man valgte mellom alle de andre.

Herre for en løsning. Jeg brukte arrayer, men rota meg bort i mye rart. Fikk det i alle fall til, og brukte to dropdownlister selv. Det som irriterer er at jeg aldri fikk knappene i flash animasjonen til å virke. Skjønner ikke hvorfor, fordi jeg har gjort akkurat det samme før..Håper på 5, men kommer nok an på nivået generelt..

Lenke til kommentar

føler folk har svart ganske forskjellig på oppgave 4... noen i klassen skrev om systemutvikling og ulike faser innenfor det, mens andre gikk inn på pensum fra første året med IT, begrunnet mer hvordan nettsiden burde være bygd opp og gikk inn på struktur i mapper osv.

 

Lurer litt på hva dere skrev der?

Lenke til kommentar

jeg skrev dette

 

Innhold på siden:

Innholdet bør, logisk nok være rettet mot flyinnteresserte, men gjerne også de som ikke er så interesserte i fly, men som kan bli bitt av basillen ved å besøke siden

Siden bør inneholde alle vanlige ting, som: lover og regler, kontaktliste, "om oss", nyheter, en beskrivelse om hvordan du kommer deg til stedet, mulighet til å bli

medlem, hvis det er en side man velger at man kan bli medlem på (dette øker arbeidsmengden for administrator av siden).

 

Så de lokale tingene, kanskje en flyskole om man har, kanskje noe om flystevner, eller lokale flyeiere,- utøvere, rett og slett hva AIR2010 har i sin klubb.

 

Strukturen bør følge en nokså vanlig norm.

Hovedmeny rett over eller rett under banneret (logoen). Og undermenyer på siden. Dette vil da bygges opp på denne måten:

Banneret (logoen) med meny, der man velger "om oss". Da kommer det en "hjemmeside" for "om oss" hvor man har en egen undermeny på venstre side, hvor man kan velge

mellom f.eks kontaktinformasjon og andre ting som er passende og ha under "om oss"

 

Nettstedet bør også holdes enkelt, så det er lett å holde vedlike, gjerne også med noen lette flashplayer løsninger, som gjør det enkelt for folk å legge inn bilder

utenom at det blir for mye jobb for administratoren av siden. På samme måte bør det være enkelt for webmaster å kunne legge ut bilder, slideshow og videoer

etterhvert som det dukker opp. Ettersom det er en flyside, så er det en relativt stor sjangs for at det kommer bilder og videoer.

 

Hvis man velger å ha en funksjon for medlemmer, så må man også velge om alle kan bli medlem, gratis, som man gjør på diskusjonsforumer. Eller om "bli medlem"

betyr at man blir medlem i klubben, og mottar årskontigenter og må være med på dugnader. Mulighet 1, den gratise, er det som gir mest reklame for nettstedet

og også mest trafikk, ettersom folk kan komme, og kanskje diskutere på et evt. enkelt forum, utenom at det koster de noe. Samtidig er det ikke sikkert at

dette gir gevinst på den måten av flere blir medlem, men ettersom trafikken på siden blir høyere er det større sjangs for at det blir problemer på siden

eller at utgiftene på webhotell blir dyrere. En "bli medlem" som kun gjelder medlemmer av klubben gjør også medlemshåndteringen enklere.

 

 

 

 

Følgende programmer er blitt brukt:

 

Adobe Flash CS3

Adobe Photoshop CS3

GoldWave

Notisblokk

7-zip (japp :p skreiv opp ALT)

Microsoft Office Word

 

og Kilder som er blitt brukt er:

Nettsider:

http://www.diskusjon.no - lekse og skolehjelp (spurte om å få lov til å kopiere linken, ettersom siden var oppe, men nettet var skrudd av, jeg ble anbefalt å ikke gjøre det...)

 

Bøker:

Programmering i ActionScript 3.0 av Jostein Nordengen og Tom Heine Nätt

 

Koder:

Noen koder er tatt fra tidligere skoleoppgaver fra de siste 2 årene, som vi har hatt her på skolen. (brukte faktisk ikke noe herifra)

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

 

omg! jeg brukte mil istedenfor km, ffs

 

oppgave 1 og 4 var sikkelig bullshit :p

Fader! Oppdaget nå at jeg har gjort det samme. Falt meg aldri inn å gjøre om til km:s

Får håpe at det ikke er utslagsgivende, har jo ikke noe med IT-kunnskapene å gjøre, men er allikevel sløvt. Får bare glemme alt og øve til fysikkeksamen på torsdag:)

Lenke til kommentar

Tror nivået ligger jævlig høyt til de som syntes dette var enkelt å kode uten å bruke tidligere koder. Er vel 2 i klassen som kan IT bedre enn meg, mulig 3, og jeg sleit som faen, mye på grunn av at det tok 1-2 min å debugge, da IT-folka på skolen ikke kan jobben sin.

 

Fikk ikke mye bruk for Photoshop og Flash, da jeg ikke kan å kode i Flash, kun developer.

Lenke til kommentar

Tror nivået ligger jævlig høyt til de som syntes dette var enkelt å kode uten å bruke tidligere koder. Er vel 2 i klassen som kan IT bedre enn meg, mulig 3, og jeg sleit som faen, mye på grunn av at det tok 1-2 min å debugge, da IT-folka på skolen ikke kan jobben sin.

 

Fikk ikke mye bruk for Photoshop og Flash, da jeg ikke kan å kode i Flash, kun developer.

 

Vel, IT læreren vår har en tendens til å pushe oss mer enn nødvendig :).

Lenke til kommentar

 

omg! jeg brukte mil istedenfor km, ffs

 

oppgave 1 og 4 var sikkelig bullshit :p

Fader! Oppdaget nå at jeg har gjort det samme. Falt meg aldri inn å gjøre om til km:s

Får håpe at det ikke er utslagsgivende, har jo ikke noe med IT-kunnskapene å gjøre, men er allikevel sløvt. Får bare glemme alt og øve til fysikkeksamen på torsdag:)

 

Da jeg skulle gange til mil ganget jeg med 1000 isdenfor 10, håper ikke det blir noe spesielt trekk for det, selvom tiden tar 100 ganger så lang tid.. :roll:

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om jeg tolket oppgave 4a riktig. Jeg lagde oppgaven slik at man kunne velge Gardermoen eller Flesland som avreisested og de andre flyplassene som destinasjon(da også f eks Flesland som destinasjon hvis man reiser fra Gardermoen).

 

I starten trodde jeg at man kunne velge alle flyplassene som avreisested, men man kunne jo ikke finne ut avstanden ut i fra informasjonen i tabellen. F eks kan man ikke regne ut avstanden fra Tromsø til Evenes. Eller har jeg feil her?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om jeg tolket oppgave 4a riktig. Jeg lagde oppgaven slik at man kunne velge Gardermoen eller Flesland som avreisested og de andre flyplassene som destinasjon(da også f eks Flesland som destinasjon hvis man reiser fra Gardermoen).

 

I starten trodde jeg at man kunne velge alle flyplassene som avreisested, men man kunne jo ikke finne ut avstanden ut i fra informasjonen i tabellen. F eks kan man ikke regne ut avstanden fra Tromsø til Evenes. Eller har jeg feil her?

 

Du trengte ikke det nei, avreise sted var kun fra Gard. og fles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...