Gå til innhold

ASUS P4P800 Deluxe BIOS problem?

m-kane

Anbefalte innlegg

Har et Asus P4P800 Deluxe som jeg flasha helt etter boka. Fikk beskjed om at flash var OK. Reboota og ble møtt av dama fra hel-vete med "Boot failure due to CPU overclocking" WTF tenkte jeg, da CPU står på standard instillinger (Alt sto fremdeles i Auto pga at maskina er helt ny). Reboota igjen og nå går bare vifter og DVD/HD (Dvs den søker DVD/HD som vanlig, men kommer ikke noe videre. Sjekker ikke FDD) og ingen dame fra hel-vete. Bare sort skjerm :shrug:

Systemet er:

P4 2,8 800

Seagate 7200.7 120 GB SATA

2x 256 Geil PC 3200

Sapphire 9500 PRO 128MB

Samsung 16x DVD og 52x CD-RW

Har forsøkt å resete CMOS (Eller hva det nå heter) uten noen effekt.

Suggestions mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde et oppe til test og der ble ikke nedlastet bios godkjent engang fikk beskjed om at biosen ikke var til det kortet, måtte lage en biosdiskett og boote på gammelmåten da ble den godtatt.

Var dette Asus P4C800 Deluxe, Snekker'n?

Hvilken biosversjon var det du prøvde med?

Lenke til kommentar
Hadde et oppe til test og der ble ikke nedlastet bios godkjent engang fikk beskjed om at biosen ikke var til det kortet, måtte lage en biosdiskett og boote på gammelmåten da ble den godtatt.

Ja det var det, det godtok vers 1004 tror jeg den het men den godtok ikke ver 1006. er litt usikker på benevnelsen men mener dette er rett.

Lenke til kommentar

Ja det var det, det godtok vers 1004 tror jeg den het men den godtok ikke ver 1006. er litt usikker på benevnelsen men mener dette er rett.

Har nå vert på asus sin side og ser at de har lagt ut en beskjed om akkurat det problemet som jeg beskrev, nemmelig at vers 1006 må legges på en disk for å kunne innstaleres, da deres flash programm ikke godtar den

Lenke til kommentar

Leste du Detail Information for versjon 1006 før nedlasting, og Readme-fila før installasjon?

Do not use Aflash.exe / EZflash /Afudos.exe to update BIOSV1006

Extract all the files into the floppy disk,and simply run P4C81006.exe under DOS mode,the BIOS update will execute automatically.

Please refer to the readme file which is included in the zipfile to get the details of BIOS update procedure.

Mitt poeng:

Jeg synes det er beklagelig hvis du har hatt negative erfaringer med et produkt fra en bestemt produsent, og skjønner godt at du ikke ønsker at andre som vurderer å kjøpe samme produkt skal oppleve det samme. Men husk at du har stor gjennomslagskraft gjennom din erfaring, her på forumet, og at mange følger dine råd og tips om valg av produkter fra de forskjellige produsentene. Jeg mener at det må være et minimumskrav at den som gir råd og anbefalinger i negativ retning i forbindelse med ett bestemt produkt, leser bruksanvisningen for å kontrollerere at man har gjort ting riktig, før man går ut med en negativ anbefaling på forumet.

Dette er ment som konstruktiv kritikk, ikke som uthenging, Snekker'n. :wink:

Og ja; Jeg har Asus P4C800 Deluxe og er strålende fornøyd, og foreløpig har jeg ikke hatt noen som helst problemer med dette kortet.

Lenke til kommentar
Leste du Detail Information for versjon 1006 før nedlasting, og Readme-fila før installasjon?

Do not use Aflash.exe / EZflash /Afudos.exe to update BIOSV1006

Extract all the files into the floppy disk,and simply run P4C81006.exe under DOS mode,the BIOS update will execute automatically.

Please refer to the readme file which is included in the zipfile to get the details of BIOS update procedure.

Mitt poeng:

Jeg synes det er beklagelig hvis du har hatt negative erfaringer med et produkt fra en bestemt produsent, og skjønner godt at du ikke ønsker at andre som vurderer å kjøpe samme produkt  skal oppleve det samme. Men husk at du har stor gjennomslagskraft gjennom din erfaring, her på forumet, og at mange følger dine råd og tips om valg av produkter fra de forskjellige produsentene. Jeg mener at det må være et minimumskrav at den som gir råd og anbefalinger i negativ retning i forbindelse med ett bestemt produkt, leser bruksanvisningen for å kontrollerere at man har gjort ting riktig, før man går ut med en negativ anbefaling på forumet.

Dette er ment som konstruktiv kritikk, ikke som uthenging, Snekker'n.  :wink:

Og ja; Jeg har Asus P4C800 Deluxe og er strålende fornøyd, og foreløpig har jeg ikke hatt noen som helst problemer med dette kortet.

Skjønner hva du mener, jeg har selv brukt asus kort (feks p4pe) og vert kjempefornøyd,men vist du leser innlegget mitt over her så ser du at jeg nevner det samme som deg. Problemet er bare at da jeg hadde kortet var ikke den advarseln kommet, jeg måtte prøve og feile selv advarseln har asus lagt til i ettertid muligens som en følge av at jeg (og sikkert andre) sendte dem en mail om problemet.

Jeg har ingen intresse av å prøve å få andre til å bruke det samme som meg, i dag har jeg et Msi og venter opp et nytt abit til test så i neste uke er det muligens det som blir i maskinen.

Jeg skriver om de faktiske opplevelser jeg har med et produkt så får hver og en velge hva de vil ha, men har jeg hatt problemer med et produkt kan jeg ikke annbefale det, det ville ikke vere riktig.

Lenke til kommentar

Hei froebe

Jeg har P4P800Deluxe HK.

Etter montering av PC'en så ønsket jeg å oppgradere biosen. Når jeg leste "read me" filen så sto det ikke noen advarsler om ditt og datt på rev 1007. Derfor brukte jeg ASUS Update, dette programmet var jeg vant til å bruke ifm mitt ASUS P4T-E kort.

Som nevnt tidligere fikk jeg også problemer etter restart (Bios error), men jeg berget situasjonen med at jeg gikk inn i bios å rettet på alle de forandringene jeg hadde gjort før oppgraderingen. Restartet på nytt alt OK -- flaks.

Men det jeg burde ha brukt til oppdateringen var Afudos.

Mitt spørsmål er: hvordan bruker jeg dette programmet. Jeg er klar over at jeg må laste ned siste versjon, unzip og legge alle filene inn på en diskette. Her slutter min kunnskap.

Så hva gjør jeg videre????? Dette må jeg ha klart til rev 1008 som kommer om noen dager.

Har ikke diskettestasjon på min PC, men jeg har flere liggende som jeg kan montere middlertidig inn.

Håper du kan svare meg.

Lenke til kommentar

Snekker'n:

Takk for konstruktivt svar, det er altfor mange som går i "skyttergrava" etter konstruktiv kritikk.

John Kr:

biosversjon 1006 er fortsatt den siste offisielle versjonen. 1007 er en beta, og på betaversjonene står det ingenting annet enn at dette er siste betaversjon, under Detail Information. Jeg tar ikke sjansen på å oppgradere bios med betaversjoner, og har derfor ikke noe konkret info om hvordan disse skal installeres.

P4C800 Deluxe er mitt første Asus hovedkort, og i og med at jeg så langt bare har lagt inn versjon 1006, har jeg fortsatt tilgode å flashe på andre måter enn den som er beskrevet i Detail Information på denne. Jeg sjekker imidlertid alltid denne infoen, da jeg ser på en mislykket biosoppdatering som et stort mareritt.

Hvis senere versjoner skal installeres på samme måte som 1006, må du nok hive inn en floppy stasjon, ja. Fremgangsmåten for installasjon av 1006 er iallefall som følger:

Formater 1 stk. floppy diskett som oppstartsdiskett for MS-DOS, unzip filene i biosen og kopier de utpakkede filene over på denne disketten. Slå av pc'en og start på nytt. Gå inn i eksisterende bios og sett floppy stasjonen som første stasjon ved oppstart, og lagre denne instillingen. Maskina vil da starte på nytt, og flasheprogrammet vil starte når den booter. Jeg husker ikke helt, men det er mulig du må kjøre kommandoen "P4C81006.exe" for å flashe. Dette skal imidlertid stå beskrevet i readme-fila som følger med zip'en.

Jeg håper at noe av dette kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Hei froebe

Takk for svaret, vi får se hva vi gjør når neste bios kommer.

Det er riktig at siste versjon bios er 1006 for P4C800D kortet, men jeg har P4P800D og her er den siste offisielle 1007. Det ligge nå en beta versjon av 1008 ute på nettet.

Som sagt så brukte jeg ASUS Update å det gikk bra.

Jeg skal se litt på AFUDOS.

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...