Gå til innhold

Junifest 2010 - arnold_layne - Mikro og makro og sånn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Synes du bare fortsetter å imponere, skulle trodd du hadde mye erfaring med dette (men pga. noe du sa tidligere her i tråden så virker det ikke sånn)? Skulle ønske jeg og hadde D700 :p Legger ikke mye merke til at det var dårlig lysforhold der (eller støy). Du fanget den lille krabaten ganske bra, og det samme gjeder stråene. Synes det bidet kledde de mørke partiene, det gir en litt spesiell stemning i bildet. Men fikk litt lyst til å se uten vignettingen og egentlig. Er det rett fra kamera eller har du gjort noe spesiellt for å få den "effekten"?

Lenke til kommentar

@pybalto: Jeg har bevisst valgt å holde de mørke områdene mørke, nettopp fordi jeg mener de sterke kontrastene er en viktig del av bildet. Men det kan godt hende det blir for mye av det gode for enkelte. Takk for konstruktiv kommentar!

@iKenneth: Takk!

@Anfall: Tusen takk for smigrende ord! Jeg har lagt på vignetteringen i etterbehandlingen for å få en naturlig innramming av motivet. Når man legger på slike "effekter" er det ofte lurt å gå bort fra pc'en en stund for så å komme tilbake igjen å vurdere etterbehandlingen en gang til. Jeg ender ganske ofte opp med å redusere synsligheten av det jeg har gjort når jeg ser bilde for andre gang. Men i går hadde jeg ikke tid til denne "rutinen", så det kan veldig godt hende jeg har overdrevet en smule. Skal legge ut et bilde uten vignettering når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at bildet av stråene er litt for mørkt i det mørke, men det er under tvil. Hadde det vært jeg som hadde tatt det hadde jeg vært veldig fornøyd med meg selv :thumbup:

Er også litt misunnelig på hva kameraet ditt presterer på høy iso... Mitt D80 kan nok ikke måle seg der, dessverre.

Lenke til kommentar

Selv syns jeg 13.juni-bildet blir bedre av de mørke områdene. I mine bilder foretrekker jeg å stort sett alltid ha noen mørke områder, for å forsterke kontrastene som er tilstede. Dette er jo en smakssak, riktignok.

Lenke til kommentar

15. juni

Nok en gang takk for kommentarer!

I dag gjorde vinden sitt til at treffprosenten gikk drastisk ned, men dette ble i hvert fall noenlunde skarpt.

902420611_7SJcx-XL.jpg

EXIF: Mikro-Nikkor 105/2.8D, ISO 1100, 1/250 sek, f/11

@Anfall: Her er en versjon av 13. juni uten vignettering.

902421221_qsxAc-XL.jpg

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Takk for kommentarer :)

Det har vært en travel uke, så jeg har foreløpig ingen flere makrobilder å vise frem. I dag gikk tiden med til et kurs i Nikons "Creative Lightning System". Men siden det vi holdt med der ikke har noe med utfordringen å gjøre får det bli et eksempel i spoiler:

Her var "oppgaven" å isolere motivet fra bakgrunnen.

904672604_8NiMc-XL.jpg

Satser på å komme sterkere tilbake til makroverden i helgen...

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

19. juni

Stairway to ....?

For å si det som madammen: ææææssssjjj....

Hadde vært enda bedre om hele krypet hadde vært i fokus, men skjønner at det ikke er så enkelt. Hodet er i fokus, og det er vel det viktigste. Herlig bakgrunn!

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer!

@pybalto: Jeg er ikke akkurat noen biolog, men tipper det blir en sommerfugl av den etter hvert :)

Hadde vært enda bedre om hele krypet hadde vært i fokus, men skjønner at det ikke er så enkelt.

Helt enig! Jeg gjorde en del forsøk på å få det til, men det blåste ganske kraftig så strået skiftet helning hele tiden. Jeg har et par bilder der hele åmen er i fokus, men de ble ikke så skarpe som dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...