Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Synes du bare fortsetter å imponere, skulle trodd du hadde mye erfaring med dette (men pga. noe du sa tidligere her i tråden så virker det ikke sånn)? Skulle ønske jeg og hadde D700 Legger ikke mye merke til at det var dårlig lysforhold der (eller støy). Du fanget den lille krabaten ganske bra, og det samme gjeder stråene. Synes det bidet kledde de mørke partiene, det gir en litt spesiell stemning i bildet. Men fikk litt lyst til å se uten vignettingen og egentlig. Er det rett fra kamera eller har du gjort noe spesiellt for å få den "effekten"? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 @pybalto: Jeg har bevisst valgt å holde de mørke områdene mørke, nettopp fordi jeg mener de sterke kontrastene er en viktig del av bildet. Men det kan godt hende det blir for mye av det gode for enkelte. Takk for konstruktiv kommentar! @iKenneth: Takk! @Anfall: Tusen takk for smigrende ord! Jeg har lagt på vignetteringen i etterbehandlingen for å få en naturlig innramming av motivet. Når man legger på slike "effekter" er det ofte lurt å gå bort fra pc'en en stund for så å komme tilbake igjen å vurdere etterbehandlingen en gang til. Jeg ender ganske ofte opp med å redusere synsligheten av det jeg har gjort når jeg ser bilde for andre gang. Men i går hadde jeg ikke tid til denne "rutinen", så det kan veldig godt hende jeg har overdrevet en smule. Skal legge ut et bilde uten vignettering når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at bildet av stråene er litt for mørkt i det mørke, men det er under tvil. Hadde det vært jeg som hadde tatt det hadde jeg vært veldig fornøyd med meg selv Er også litt misunnelig på hva kameraet ditt presterer på høy iso... Mitt D80 kan nok ikke måle seg der, dessverre. Lenke til kommentar
LASL Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Selv syns jeg 13.juni-bildet blir bedre av de mørke områdene. I mine bilder foretrekker jeg å stort sett alltid ha noen mørke områder, for å forsterke kontrastene som er tilstede. Dette er jo en smakssak, riktignok. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 13. juni var særdeles vellykket IMHO - liker den "kalde" tonen i etterbehandlingen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Nå har jeg sett gjennom hele tråden, litt på etterskudd - veldig mye bra her ja Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 13. juni var særdeles vellykket IMHO - liker den "kalde" tonen i etterbehandlingen. Dette er jeg helt enig i! Jeg synes ikke det var mørkt osv. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) 15. juni Nok en gang takk for kommentarer! I dag gjorde vinden sitt til at treffprosenten gikk drastisk ned, men dette ble i hvert fall noenlunde skarpt. EXIF: Mikro-Nikkor 105/2.8D, ISO 1100, 1/250 sek, f/11 @Anfall: Her er en versjon av 13. juni uten vignettering. Endret 15. juni 2010 av arnold_layne Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Ja, flott bilde i dag også Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 15. juni Fascinerende! @Anfall: Her er en versjon av 13. juni uten vignettering. Synes den med vignettering var bedre, jeg. Trekker herved forrige kommentar ang bildet, offisiell synsing herfra er at det ruler Lenke til kommentar
Finzac Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Med min nyvundne respekt for makrofotografiet bøyer jeg meg i nesegrus beundring over kvaliteten på bildene dine. Inspirerende! Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Takk for kommentarer Det har vært en travel uke, så jeg har foreløpig ingen flere makrobilder å vise frem. I dag gikk tiden med til et kurs i Nikons "Creative Lightning System". Men siden det vi holdt med der ikke har noe med utfordringen å gjøre får det bli et eksempel i spoiler: Her var "oppgaven" å isolere motivet fra bakgrunnen. Satser på å komme sterkere tilbake til makroverden i helgen... Endret 17. juni 2010 av arnold_layne Lenke til kommentar
# offline Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Med min nyvundne respekt for makrofotografiet bøyer jeg meg i nesegrus beundring over kvaliteten på bildene dine. Inspirerende! Må si meg enig her. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 19. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2010 19. juni Da var det på tide med et nytt makrobilde (må strengt tatt poste både i dag og i morgen for å "bestå" utfordringen...) Ganske fornøyd med avbildingen av den krabaten her. Stairway to ....? EXIF: Mikro-Nikkor 105/2.8D, ISO 1800, 1/250 sek, f/14 Lenke til kommentar
Evenseth Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 19. juni Stairway to ....? For å si det som madammen: ææææssssjjj.... Hadde vært enda bedre om hele krypet hadde vært i fokus, men skjønner at det ikke er så enkelt. Hodet er i fokus, og det er vel det viktigste. Herlig bakgrunn! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 :!: :!: Han der var vel både mikro og makro og sånn ja...(smått kryp, men har jo litt lengde, og så er han sånn morsom da...) Lenke til kommentar
# offline Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Pent Morsom sak det der. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Ja, enig. Pent. Tro hva det blir av den? De er vel ikke larver hele livet, er de? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 Takk for kommentarer! @pybalto: Jeg er ikke akkurat noen biolog, men tipper det blir en sommerfugl av den etter hvert Hadde vært enda bedre om hele krypet hadde vært i fokus, men skjønner at det ikke er så enkelt. Helt enig! Jeg gjorde en del forsøk på å få det til, men det blåste ganske kraftig så strået skiftet helning hele tiden. Jeg har et par bilder der hele åmen er i fokus, men de ble ikke så skarpe som dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå