Kiriev Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Kan noen hjelpe meg å formatere en ny harddisk til NTFS. Den skal brukes senere til å ha operativsystemet på. Hvis noen kunne laget en step for step guide hadde det vært kjempeflott. Harddisken oppdages ikke i Min Datamaskin. Den er en intern harddisk på 500 GB Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Sjekket diskbehandling ? Du finner frem til det slik : Start > kontrollpanel > Administrative Tools > Computer Management > Disk Management (diskbehandling). Høyreklikk på den utildelte disken , og velg " Ny partisjon " Endret 27. mai 2010 av johome Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg vet ikke hvilket språk du har på din windows installasjon. Jeg forholder meg til engelsk, så vær obs på at du kanskje må finne de norske navnene for tingene jeg sier. - Først finn "computer management". Trenger du hjelp til dette, så bare se på de par første stegene i denne guiden (du skal ikke følge hele guiden, da den er for noe annet, men de første stegene viser deg hvordan du finner computer management). - Inne i computer management har du et valg på siden som heter disk management. Trykk deg inn der. Her bør du (om disken fungerer og er ritkig tilkoblet) finne disken din, selv om den ikke vises i min datamaskin enda. For å formatere høyreklikker du bare på og velger formater. resten bør være relativt selvforklarende om du leser det som står på skjermen når du får spørsmål, men spør om du er usikker på noe spesifikt. Her inne kan du også partisjonere disken om du vil, samt endre bokstaven som disken skal vises på og mye annet. -Stigma Lenke til kommentar
Kiriev Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Kommer bare opp når jeg høyreklikker på harddisken på Computer Management: New Spanned Volume, New Striped Volume, New Mirrored Volume, Convert to Dynamic Disc, Convert to MBR Disk, Offline, Properties og Help Takk for hjelpen hittil Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det er ikke det som dukker opp i den dataen som jeg bruker. Jeg tipper dog at du kan prøve " Convert to MBR disk " Lenke til kommentar
Kiriev Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Noen på Itavisen sa noe om at jeg har satt harddisken i raid eller noe. Hvordan får jeg bort det? Hva er det, i det hele tatt? xD Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Kan du legge ut bilde av diskbehandlingen din ? Lenke til kommentar
Kiriev Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 http://bildr.no/view/655971 Lenke til kommentar
Kiriev Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 New Spanned Volume, New Striped Volume, New Mirrored Volume, Convert to Dynamic Disc, Convert to MBR Disk, Offline, Properties og Help kommer det opp da Lenke til kommentar
Kiriev Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Ja.. Er det virkelig ingen som vet hvordan man formaterer en harddisk til NTFS på dette forumet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Bare for å ta det grunnleggende først: man må først lage en partisjon, deretter formaterer man partisjonen. Disken din er "Unallocated", dvs den har ingen partisjon. 'New volume' er det som lager en partisjon. Det som jeg (og antagelig flere her) er usikker på er at valgene du får ikke er det vi er vant med. Du nevner RAID, og det kan kanskje se slik ut. Eller er det en GPT disk? Du kunne kanskje opplyse oss litt om hva slags PC du har. Lenke til kommentar
Kiriev Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Har en AMD Athlon 64 5200+ Dual Core prosessor MSI K9N SLI Platinum hovedkort 40 GB IDE harddisk med OS 500 Gigabyte Western Digital SATA harddisk MSI Radeon 5770 Skjermkort 4 GB RAM Planen var å hive ut 40 GB harddisken og installere Operativsystemet på 500 gigabyte harddisken Endret 28. mai 2010 av Kiriev Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) OK, så det er en helt vanlig 'hjemmebygd' PC. Og det er bare en 500 GB disk, er antagelig ikke satt til RAID. Da spørs det hvordan den er initialisert. Jeg lurer på om det er GPT og ikke MBR. Så da er det nærliggende å anbefale "Convert to MBR", og deretter lager du en vanlig partisjon. NB! Når du skal installere Windows på nytt så er det viktig at du kobler fra den gamle disken før du begynner. Du trenger egentlig ikke formatere disken her først. Men du må gjøre den om til MBR. Endret 28. mai 2010 av Hårek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå