Gå til innhold

Torsken var for mye kokt, feil?

kans

Synes du det er riktig og si det ??   

31 stemmer

1. 1. Riktig eller galt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg så akkuratt på en episode med Master Chef ( dette er en kokkekonkurranse på Tv3 )

Hvor Helstrøm sa : " Torsken var for mye kokt"

Med forbehold om ikke å ha peiling:

Hva som er rett eller galt avhenger om en ser på kokt som partisippformen av verbet å koke, eller som et adjektiv. (Rå, grønn, kokt, etc.)

På norsk følger partisippen (å koke - koker - er/har kokt) alltid rett etter hjelpeverbet (å være). Det grammatisk korrekte er derfor "Torsken var kokt for mye." (På tysk er det anderledes, der skal partisippen til slutt: "Der Dorsch war zu fiel gekocht.")

Hvis kokt derimot blir brukt som et adjektiv, er det rett å si: "Torsken va for mye kokt," på samme måte som det er korrekt å si "Torsken va for (mye) grønn."

Lenke til kommentar

Jeg syntes bare det blir for dumt av trådstarter å kommententere formuleringen til Helstrøm når hans heller ikke er på topp.

Også forskjell på en godt voksen mann og en på 18 er det ikke??

Og i tilleg, så spurte jeg hva dere mente om hva han sa ikke om hvordan jeg skriver :)

Lenke til kommentar

Eg reagerer meir på at Helstrøm seier kokt og ikkje trekt.

Nå er ikkje eg så voldsom til å kokkelere med fisk, men dei færraste koker vel fisken, er vel mest vanlig å gi vatnet eit oppkok og deretter tilsette fisken samtidig som du trekker kjelen til sides slik at fisken får trekke i vatn som er like oppunder 100 grader?

Når du koker noke så henviser det til at vatnet er kokande, altså 100 grader varmt og med stor produksjon av damp.

Koker du fisken så går fisken i oppløysning (med mindre du bruker eit å anna triks).

Så burde ikkje Helstrøm som kokk sakt "Torsken har (blitt) trekt for lenge".

Lenke til kommentar

Det var ei merkeleg setningsoppbygging ja, men du må hugse at målet til TV3 er å vere urbane og på nivå med ungdommen. Dei må nesten plotte inn nokre tvilsomme setningar slik at ungdommen kan identifisere eg med innhaldet deira. Som forøvrig er ræva om nokon lurte. Men det dekker jo heldigvis reklamen over likevel.

Men frå å skjelle ut ein overkapitalistisk søppelbedrift skal eg heller bevege meg over på trådens innhald. Det er nok ikkje direkte feil, men det ser jævla merkeleg ut. Men var ikkje dette munnleg, eller sto det i teksten?

Lenke til kommentar

Jeg syntes bare det blir for dumt av trådstarter å kommententere formuleringen til Helstrøm når hans heller ikke er på topp.

Og i tilleg, så spurte jeg hva dere mente om hva han sa ikke om hvordan jeg skriver :)

Nei, egentlig ikke. Han kan "skylde" på at han har glemt grammatikken, men hva er din?

Det at han sa at den var for mye kokt er da heller ikke en SÅ stor feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, egentlig ikke. Han kan "skylde" på at han har glemt grammatikken, men hva er din?

Det at han sa at den var for mye kokt er da heller ikke en SÅ stor feil.

for det første så synes jeg det er rart at du er mer opphengt i hva jeg skriver og mine skrivefeil en hva tråden faktisk handler om..

for det andre, så er jeg som sagt 18 og har et mye mer urbant språk og er rett og slett for lat til og rette grammatik når jeg skriver her.

For det tredje så fikk jeg aldri spesielt gode karakterer i norsk :) men som nevnt tidligere, hvis du føler deg bedre ved og rette på meg så slå deg løs, håper selvtiliten din stiger :)

:thumbup:

Lenke til kommentar

for det første så synes jeg det er rart at du er mer opphengt i hva jeg skriver og mine skrivefeil en hva tråden faktisk handler om..

for det andre, så er jeg som sagt 18 og har et mye mer urbant språk og er rett og slett for lat til og rette grammatik når jeg skriver her.

For det tredje så fikk jeg aldri spesielt gode karakterer i norsk :) men som nevnt tidligere, hvis du føler deg bedre ved og rette på meg så slå deg løs, håper selvtiliten din stiger :)

:thumbup:

Du er klar over at dette blir litt for dumt? "Torsken var for mye kokt" er en liten formuleringsfeil, men sammenlignet med dine skriveleifer og formuleringer blir det en bagatell.

Endret av Makhshava
Lenke til kommentar

Åh gid, det forekommer meg at denne torsk er tilberedt med noget overdreven iver. Det samme kan sies om tråden.

Ingen TV-produksjoner har så vidt meg bekjent profesjonelle grammatikknazier som krever nytt opptak ved "feiltrinn", særlig når det er snakk om tale og ikke skrift. Det stilles krav til nyhetsankere og hallodamer i NRK, ellers står selv TV-kjendiser ganske fritt så lenge folk skjønner hva de mener.

Lenke til kommentar

ja, igjen saa er det ingen som lenger diskuterer hva traaden handler om. Men assa, kritiser ivei om mine skrive feil :) dere trenger sikkert den selvtillitten av det uansett :)

Skrujernet

Skrevet 28. juni 2010 - 02:54

Skrivefeil er ikke verdens undergang, og iallefall ikke om man gjør seg forstått.

Enig ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

ja, igjen saa er det ingen som lenger diskuterer hva traaden handler om. Men assa, kritiser ivei om mine skrive feil :) dere trenger sikkert den selvtillitten av det uansett :)

Skrujernet

Skrivefeil er ikke verdens undergang, og iallefall ikke om man gjør seg forstått.

Enig ;)

Enda godt du booster selvtilliten din av å kommentere små formuleringsfeil på tv da.

Skriver du dritt, og kommenterer på andres skriving, så tror jeg ikke du skal forvente mye enighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skrujernet

Enig ;)

Enda godt du booster selvtilliten din av å kommentere små formuleringsfeil på tv da.

Skriver du dritt, og kommenterer på andres skriving, så tror jeg ikke du skal forvente mye enighet.

Jeg bare proevde og starte en diskusjon paa hva han sa og om folk var enige eller ikke.

saa var det vel egentlig ikke jeg som skrev dritt foerst :)

men fortsett saann, ser virkelig at du skjoenner hva traaden egentlig handler om :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...