Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig og grei måte å få litt futt under panseret


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 95 modell Toyota Corolla XLi som jeg daglig bruker til jobb og skole. Bilen har bare gått 45,000 kilometer så den er fremdeles forholdsvis sprek i bykjøring, men jeg skulle gjerne hatt litt mer. Merker spesielt i motorvei at forbikjøringer er direkte farlige da det ikke skjer noe når jeg trør på gassen. Jeg har vært inne å sett litt på manifolder og eksosanlegg. Tilogmed tennplugger har vært under lupen. Er det noen som har peiling på dette? Motoren som står i er en 1,3 liters 4A-FE.

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig så tror jeg ikke det er noen vits i å begynne å trimme med den motoren som utgangspunkt. Du vil kanskje tjene et par hestekrefter ved å bytte anlegg, men synes det blir unødvendig når bilen er verdt såpass lite. Tennplugger er ikke noen vits å kjøpe med mindre de er veldig slitte fra før. Chiptrimming tror jeg heller ikke er noe alternativ da bilen er ganske gammel.

 

Det du kan gjøre hvis du vil ha mer fart for en billig penge er å bare selge bilen og kjøpe en 1,6 liter eller større. Jeg tror ikke at mellomlegget blir noe særlig stort. Det blir i hvertfall dumt å kjøpe nye trimdeler da du aldri vil få igjen pengene når du skal selge senere.

Lenke til kommentar

Godkjenning godkjenning godkjenning? Hvor finner du så flinke folk på BT at de ser en turbo når den står gjømt godt ned igjennom? Her hjemme trodde de ICen på en Corolla GT-i med 4A-GZE (kompressormotorversjonen av 4A-GE) var luftfilteret :O

 

Uansett så skal det godt gjøres å få en 1.6 liters 4A-FE til å bli 1.3 liters.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_E_engine#2E

 

2E har du antakelig (uten for mye research, annet enn at jeg har jobbet i 2 måneder i strekk med en 4A-GE og en 4A-GZE i en AE86, og at 4A alltid har vært 1.6, samme som 7A er 1.8)

Lenke til kommentar

Godkjenning godkjenning godkjenning? Hvor finner du så flinke folk på BT at de ser en turbo når den står gjømt godt ned igjennom? Her hjemme trodde de ICen på en Corolla GT-i med 4A-GZE (kompressormotorversjonen av 4A-GE) var luftfilteret :O

 

Uansett så skal det godt gjøres å få en 1.6 liters 4A-FE til å bli 1.3 liters.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_E_engine#2E

 

2E har du antakelig (uten for mye research, annet enn at jeg har jobbet i 2 måneder i strekk med en 4A-GE og en 4A-GZE i en AE86, og at 4A alltid har vært 1.6, samme som 7A er 1.8)

 

Står i vognkortet at motorvolumet er 1332 kubikk eller noe sånn. Trodde det vil si at det er en 1,3 liter. Men nå er jeg ikke så veldig innpå motorer, så det kan godt være at jeg tar feil. Har vært inne å sjekket opp GZE men motorbytte er ikke aktuelt pga den lave kilometeren på bilen. Planen var jo å "skjule" oppgraderingen litt så forsikringen ikke fyker i været... ;) Bilen kommer til å se ut som en vanlig grannywagon på utsia... så jeg har ikke planer om å style den opp. Vil bare ha litt mer gasspådrag. :)

Lenke til kommentar

Det enkleste er at du forklarer hvordan innsuget ser ut på den. Vet Toyota hadde mensen på 80-tallet og satte innsuget i hjulbuen på Carinaer.

 

Det du kan gjøre er å ta en gammel 4L kanne, skjære den i to, og lakke den svart. Sett den bak grillen nede i fangeren, eller en plass der. Så legger du slange til luftfilterboksen og skjærer hull der og stapper den inn. Sørg for at det er passe tett. Diameteren på slangen fra kanna må iallefall være like stor som resten av innsuget, gjerne litt større, da blir det presset mer luft inn jo fortere du kjører.

 

Men, det kan være Toyota ikke var PMS på 90-tallet, så du må sjekke hvordan de har gjort det på din først og fremst.

 

 

Turbo er ikke aktuelt, ikke chip heller på en bil uten turbo. Eksos gir minimalt. Hvis du har noe liknende til det jeg forklarte ovenfor originalt, så kan du kjøpe åpent luftfilter. Gir ikke like mye som et skikkelig luftfilter i original boks og ordentlig rør/slange fra grillen/fangeren, men det hjelper på. Og grommere lyd (a)

 

Eventuelt er det vel mulig å bytte toppen og motorstyringen til en 4A-GE. 4A-GE har vel lengre åpningstid på ventilene (wide angle), men det er MYE arbeid det også.

Lenke til kommentar

Det enkleste er at du forklarer hvordan innsuget ser ut på den. Vet Toyota hadde mensen på 80-tallet og satte innsuget i hjulbuen på Carinaer.

 

Det du kan gjøre er å ta en gammel 4L kanne, skjære den i to, og lakke den svart. Sett den bak grillen nede i fangeren, eller en plass der. Så legger du slange til luftfilterboksen og skjærer hull der og stapper den inn. Sørg for at det er passe tett. Diameteren på slangen fra kanna må iallefall være like stor som resten av innsuget, gjerne litt større, da blir det presset mer luft inn jo fortere du kjører.

 

Men, det kan være Toyota ikke var PMS på 90-tallet, så du må sjekke hvordan de har gjort det på din først og fremst.

 

 

Turbo er ikke aktuelt, ikke chip heller på en bil uten turbo. Eksos gir minimalt. Hvis du har noe liknende til det jeg forklarte ovenfor originalt, så kan du kjøpe åpent luftfilter. Gir ikke like mye som et skikkelig luftfilter i original boks og ordentlig rør/slange fra grillen/fangeren, men det hjelper på. Og grommere lyd (a)

 

Eventuelt er det vel mulig å bytte toppen og motorstyringen til en 4A-GE. 4A-GE har vel lengre åpningstid på ventilene (wide angle), men det er MYE arbeid det også.

 

Hmmmm... Grunnen til at jeg kom på tanken på trimming var fordi jeg kom over dette...

 

http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=47_250_538&products_id=6467&osCsid=h2khkvk0l82qdgbvlqoknbbbg0

 

Hvis jeg monterer et nytt luftfilter i samme slengen og eventuelt eksosanlegg, så kunne det hjulpet, men hvis det stemmer at dette ikke vil fungere, så er det vel ikke mye man kan gjøre. Å bygge om hele bilen blir for dyrt, så det eneste som hjelper da er vel å selge og kjøpe ny bil. Men det skjer ikke. Skal rulle noen mil til :)

Lenke til kommentar

Det hjelper på, men om det er verdt det, særlig om det er en 1.3? Tviler. Luftfilter kan du kjøpe, konisk om du har mensen-style med innsug i hjulbuen, ellers bare innsatsfilter. Hjelper litt. Om du vil ha litt grommere lyd også (hjelper på det også^^,) så er konisk filter veien å gå. Husk å sjekk indre diameter på slange før du kjøper det.

Lenke til kommentar

Får man ikke kjøpt "kvass" kammer til en slik motor?

 

Hvis dette finnes og det er mulig å montere dette, så er det jo en mulighet. Men er det mulig på en måte å montere 1,6 liter manifolden på 1,3 literen eller vil dette gå galt?

Lenke til kommentar

Tror ikke det hjelper mye. Uansett så har iallefall de fleste 4A-GE T-VIS, som er at det er 8-delt innsug, så er halvparten åpen under 4000, og alle åpen over det.

 

Kvassere kammer tviler jeg på at du får til denne motoren, og du henter ikke mye mer enn 5-10 hester ut av det uansett. Noen (blant annet en kompis) tror du får 25hk av det. Skjer desverre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...