Gå til innhold

Proteinshake til frokost - har det noe for seg?

Anbefalte innlegg

Jeg vet veldig lite om kosttilskudd, så jeg forsøker meg på et spørsmål her.

Jeg prøver for tiden å gå ned bitelitt i vekt, er ikke spesielt overvektig, men kunne tenkt meg å gå ned et par kilo. Ikke at det har så mye med spørsmålet mitt å gjøre men uansett :p

Det jeg lurer er om det er noen vits i å bytte ut to brødskiver til frokost med en proteinshake eller noe lignende? Det er flere grunner til at jeg lurer på dette. Jeg har en veldig fysisk krevende jobb med mye løfting osv, så det er veldig greit å fylle på litt på morgenen før man drar. Lange dager blir det ofte også. Jeg starter dessuten på jobb 0545, dvs. at jeg spiser frokost rundt 0500. For det første er det ikke alltid like greit å få ned to brødskiver så tidlig på morgenen, og for det andre er det ofte litt knapt med tid, og litt stress å lage mat osv.

En annen ting er at jeg spiser rundt 10-12 brødskiver hver dag, og at det helt sikkert ikke hadde vært så dumt å kutte ned litt. Brød blir man jo fort lei også. Noen tanker? Det gir ikke så mye energi kanskje..? Jeg har ikke så mye oversikt over hva som finnes av sånt. Men det hadde jo vært fint om det hadde en positiv effekt i forhold til vektreduksjon også :)

Takker på forhånd for all nyttig info!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar en Noka shake hver morgen, har ikke hjulpet noe på vekta mi (ikke det som er målet), men det har hjulpet på energien på morgenen (student VGS). Skal nevne at jeg blir veldig fort sulten igjen i forhold til hva jeg ble når jeg spiste 2 brødskiver til frokost.

Lenke til kommentar

Om du slanker deg ville jeg ha kuttet brødet helt ut, karbohydrater generelt er noe kroppen egentlig ikke trenger så mye av, spesielt ikke om du vil slanke deg. Dat du er i en del fysisk tung aktivitet gjør at du har et høyt energiforbruk, og det er mulig kroppen din fungerer bedre på dem. Det kommer litt an på hvordan du er som person, din metabolske type. Den kan du bestemme ved å se på punktene under, passer du den første spoileren er du mest sannsynlig parasympatisk dominant (som meg) og den siste viser tegn på sympatisk dominans.

Se litt på disse punktene:

* Ofte kraftig bygd, og med lavere insulinfølsomhet som gjør at en parasympatisk dominant blir trøtt, slapp og oppblåst etter et måltid med mye karbohydrater og/eller sukker. Legg merke til at parasympatisk dominante kan ha høy insulinfølsomhet i utgangspunktet, men siden cellene hurtigere tar opp næring vil man over tid ende opp med lav insulinfølsomhet – i ekstreme tilfeller diabetes type 2. Hurtig oksidasjon av glukose gir dårlig blodsukkerkontroll.

* “Sprinter-type” som er eksplosiv, men har lav utholdenhet, og må derfor bygge opp treningstoleranse over lengre tid. Liker å løfte tungt, men kan brenne seg ut med mye maksløft og høy treningsmengde eller høy treningsfrekvens. Auto-regulering (se egen artikkel) er omtrent nødvendig for en parasympatisk dominant.

* Impulsiv, liker forandring, oppsøker fart og spenning, oppsøker belønning i form av resultater. Blir fort lei av å følge samme rutine eller samme program over lengre tid.

* Tenker globalt og har større perspektiv på ting, ved for mye detaljer blir det overveldende og man mister interessen eller gir opp å forstå noe.

* B-menneske som liker å være lenge våken om kveldene og sove utover morgenen.

* Parasympatiske er ofte varm og har hetetokter, spesielt etter å ha spist et proteinrikt måltid. Liker å spise seg god og mett, og sover bedre av å spise et stort måltid før leggetid.

* Foretrekker salt og fet mat, fremfor søtt og surt. Søt mat, sukker og mye karbohydrater, spesielt hveteprodukter, er ”trigger” for parasympatisk dominante og de klarer omtrent ikke å slutte å spise når de først begynner.

Og disse:

Høy insulinfølsomhet kombinert med langsom oksidasjon av glukose gjør at man blir varm og har stabilt høy energi etter et måltid med mye karbohydrater og/eller sukker.

* Høyere utholdenhet og tåler mye trening, men kan bli utbrent med kombinasjonen høy intensitet og høy treningsmengde.

* ”Stayer”type som kan følge et opplegg i månedsvis uten å bli lei. Er ofte analytisk, logisk, detaljoritentert og perfeksjonist som elsker å planlegge og være forberedt på alle eventualiteter – “for tenk om noe går galt”. Dette kan gi seg utslag i såkalt ”paralysis by analysis” – det fokuseres så mye på detaljene at man mister helhetsperspektivet.

* A-menneske som våkner tidlig om morgenen, fryser lett, foretrekker å småspise ofte heller enn store tunge måltider.

* Har mer søtsug og ikke så mye lyst på salt og fett. Hvis en sympatisk dominant spiser salt og fett (som for eksempel nøtter) er det en såkalt ”trigger” og de har vanskelig for å slutte å spise.

* Det er påvist sammenhenger mellom sympatisk dominans og spiseforstyrrelser.

Hvem av dem passer deg best?

Jeg ville som sagt kuttet brødet helt ut, og spist mer frukt istedenfor brød, for litt karbohydrater bør du ha. Prøv å få i deg mye protein, og ta gjerne en shake om morgenen (da anbefaler jeg kasein fremfor myse). Ved å kutte ut brødet helt, ta tran og fortsette dagen som før tror jeg kiloene vil falle av.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hører definitivt til under den første kategorien.

Har dette noe å si for hva jeg trenger/hvordan jeg fungerer i forhold til karbohydrater?

Å kutte ut brød er jo vanskelig for en som har spist kneipp omtrent hele livet :) Har du noen forslag til ting som kan erstatte de seks skivene jeg spiser i løpet av to matpauser per arbeidsdag? Hva vil gi meg energi til å holde ut dagen, uten alle karbohydratene? Du virker som du har litt erfaring med kosthold osv, så jeg spør og graver litt :)

Mer frukt er definitivt notert. Men jeg opplever ofte at kun frukt ikke gir den metthetsfølelsen som brød gjør, man går fra matpause uten å egentlig føle at man har spist..?

En annen ting er jo at god gammeldags kneipp er billig, så da er det ofte altfor greit å ty til det..

Når du sier myse/kasein forstår jeg ikke mye, så jeg skjønner det er en del å lese seg opp på her. Du har ikke noen konkrete produktanbefalinger til proteinpulver som kan brukes som "frokostshake"?

Takk for kjapp tilbakemld :)

Endret av _nomad
Lenke til kommentar

Vel, om du er parasympatisk dominant tror jeg trygt du kan prøve å spise mindre karbohydrater generelt ja. Personlig blir jeg mer mett av frukt enn brød, men det varierer så klart. Er selv veldig vant med brødmat, har så lenge jeg kan huske spist rundt et brød for dagen, men for ca. 2 uker siden kuttet jeg omtrent ut alt brød, og jeg har faktisk merket at jeg får mer energi.

Du kan jo bare drikke mye melk, men om du vil ha et proteinpulver til frokstbruk anbefaler jeg dette. Hvis ikke er dette på tilbud, og det er i utgangspunktet et bedre pulver selv om det første jeg linket egentlig egner seg bedre til frokosten. Ellers har det ikke så mye å si når du får proteinene. Faktisk viser nyere forskning at det kan være lurt å få i seg få måltider og å faste en viss periode hvert døgn, kalt periodisk faste. Kanskje ikke så lurt mtp yrket ditt, men du kan absolutt ta en titt på det.

Lenke til kommentar

Det skal man absolutt prøve på! Nå har jeg jo aldri forsøkt å erstatte mesteparten av brødmaten med frukt/grønt over lengre perioder før, så dette kan jo selvfølgelig være kun en vanesak også.

Takk for anbefalinger og linker til interessant lesning!

Skal bli spennende å legge om kostholdet litt og prøve noe nytt :)

Periodisk faste hørtes forsåvidt interessant ut, det ville egentlig bare vært å kutte ut nattmat for meg. Kunne vært gøy å prøve :)

Lenke til kommentar

Jupp, er gøy å prøve ut ting. Men ikke prøv ut alt for mange ting samtidig, gjør små forandringer og la det gå litt tid før du gjør flere, ellers får ikke kroppen tilpasset seg og du vet ikke hva som gjør det store utslaget i slutten. Ellers, om du kvitter deg med brødet må du få energi fra andre steder, og dette kan du og bør du få blant annet fra frukt, men anbefaler at du også øker inntaket av fett, nøtter, melk, kjøtt, oljer. Fett er din venn, selv når du slanker deg :) Bare ikke få i deg for mye. Jeg vet ikke hvor mye du veier, men om du er en mann på 90kg som løfter tungt i løpet av dagen bør du i alle fall ikke overstige 150-200g fett hver dag.

Lenke til kommentar

Hei

Føler for å sende et svar til deg om dette...

Man blir fort sulten igjen etter noen brødskiver, dette har også mye med blodsukkeret å gjøre... Jeg begynte med Herbalife shaker i fjord.. KJEMPE fornøyd!

Det beste er å starte dagen med en næringsrik shake! Dessverre, får man ikke i seg alle de vitaminene og næringen man trenger i vanlig norsk kosthold.

Jeg ville ikke anbefallt deg en protein shake, om du ikke trener. Med Herbalife vil også kroppen kunne rense ut det som er litt "overs".... Så da kan det hende du vil gå ned de to kg. Du må også huske, når du spiser så mye brødskiver som du gjør, at kroppen din ratt begynner å spise av musklene dine og det er ikke så stort ønske mål for så mange..

Nokas hørt mange som er fornøyd med det, men med det legepanelet som står bak Herbalife produktene ville jeg aldri ha prøvd ut noe annet enn det..

Herbalife er reine urte produkter og du vil sammen med multivitamin få deg så og si alle vitaminer du trenger hver dag!!

*reklamelink fjernet av moderator*

Endret av hernil
Fjernet reklamelink
Lenke til kommentar

ta å legg noen hundrelapper i det proteinpulveret som sitronsaft foreslo, samt en multivitamin og et trantilskudd så har du frokosten i boks istedet for kneipbrød, enkelt,greit,sunt og kjapt når man ikke har tid på morgenen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...