Anterialis Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei, håper dette er riktig forum å poste i. Jeg lurer rett og slett på risikoen ved å oppgi sitt personlige kontonummer til ukjent person (for eksempelets skyld, la oss si den ukjente personen er en svindler) slik at vedkommende kan overføre penger til min konto, og jeg sende avgårde en vare? Hva er reglene rundt dette om/hvis dette kan føre til svindel og dette blir utført? På forhånd takk =) Lenke til kommentar
M-G Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Risikoen ved å oppgi ditt kontonummer er ganske liten da en annen person ikke vil kunne gjøre annet enn å sette penger inn på kontoen din, hvilket jeg antar er det du vil oppnå. Det kreves mer enn bare et kontonummer for at du skal kunne svindles, da må man feks ha tilgang til nettbanken din eller forfalsket legitimasjon. Det som er langt farligere å oppgi er kortnummer på bank/kredittkort da disse er enklere å svindle. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 I teorien kan kanskje personen klare å ta ut penger i den fysiske banken, dersom ID-sjekken er slapp. For å sikre deg ekstra så kan du oppgi et kontonr du sjelden har penger på. F.eks. i Skandiabanken (m.fl.) oppretter du en ny konto på et minutt eller to. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Gode forslag =) Ja, man har jo ikke så veldig mange andre valg om man skal kjøpe/selge ting hvis man er på forskjellige steder i landet feks. Derfor tenkte jeg å finne ut av dette med lover/regler om man skulle bli svindlet, og ikke minst risikoen =) Lenke til kommentar
M-G Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hvis du vil unngå å oppgi bankinformasjon så er jo paypal et alternativ. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg har aldri brukt / kjenner ikke til hvordan paypal funker, men jeg skal sette meg inn i det! Tenkte på bankoverføring. Takk for svar =) Foresten: går det ann å svindle v/ bruk av paypal? Har noe ute til salgs, og har fått to svindlere på kroen som sier det kan betale til paypal.. Grunnen til at jeg tror de er svindlere, er fordi de vil jeg skal sende varen til en fetter av dem (eller datter) som bor i nigeria. Begge to jeg har vært i kontakt med ville at jeg skulle sende til nigeria! Coincidence? think not =) Men de var altså villige til å bruke paypal.. Hva er greia da? Lenke til kommentar
nems Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Høres litt rart ut det der ja.. Eneste måten jeg kan komme på at de kan prøve å svindle via paypal er å lage en "dispute" etter de har betalt.. Men Så lenge du kommer med bra informasjon om at du har sendt varen osv osv så skal det litt til at Paypal faktisk tilbakebetaler pengene til dem. Det enkleste er vel å sende i postoppkrav? Be de overføre penger for frakt på forhånd til kontoen din (hvis de kvier seg for å betale alt) så sender du pakken i oppkrav. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Kunne jo gjort det, er bare så merkelig hele greia... Og jeg tenker at det ALDRI går ann å få lurt en svindler De vil alle sammen JEG skal sende til Nigeria, vetke om de driver med postoppkrav der hehe eller om det er like legalt.. Forresten med Paypal, kan man få INN penger på en paypalkonto også? Er det gratis å bruke på denne måten? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Ser ikke ut som det er gratis, hvordan er egentlig satsene? Leste dette: 1,9% til 3,4% + 2,80 NOK for mottak av betalinger (leste det her). Betyr det at om jeg mottar 10,000kr for en vare, må jeg betale opp mot 300kr for dette? EDIT: Fungerte ikke å sette inn link i ordet "her", så her er den: https://www.paypal.com/no/cgi-bin/webscr?cmd=_display-pop-fees-outside Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Free when you use your PayPal balance *** 3.4% + 2.80 NOK for credit card payments (either the sender or recipient can pay this fee). Tja, han får sette inn penger på sin paypal-konto da, om han ikke vil betale avgiften. Forøvrig har jeg aldri betalt denne avgiften når jeg har overført penger til kompiser sine paypal-kontoer ved bruk av kredittkort (VISA)... Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Hva mener du med at du aldri har betalt? Har du aldri trengt betale fordi dette ikke er noe du trenger gjøre, eller har du vært heldig? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg har aldri betalt avgift når jeg har overført til kompiser via Paypal. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jo, du har betalt 3%(usikkert tall). Det trekkes fram summen du sender, og du merker ingenting til den. Lenke til kommentar
dagmann Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Her blinker alle varsellamper svindel. Se ellers denne lenken for en historie som virker mistenkelig lik din. I korte trekk går det ut på at det sendes en falsk email, som skal lure deg til å tro at pengene er overført. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Jo, du har betalt 3%(usikkert tall). Det trekkes fram summen du sender, og du merker ingenting til den. Det er omvendt. Å kjøpe med paypal er gratis, men å få betalt koster 1.9 - 2.9% + ,30 cent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå