Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm og oppstartsproblemer med nytt RAM

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nettopp en pakke med 2 ram-brikker fra Mushkin, navnet på brikkene er Mushkin DDR2 4GB extreme Performance 1066MHz.

Når jeg starter maskina med disse to brikkene i får jeg opp mange forskjellige feil. Noen ganger starter bare maskinen på nytt av seg selv, andre ganger kommer den til forskjellige punkt i oppstarten for så å få blåskjerm, og noen ganger stopper den opp på boot-skjermen med den windows-logoen i Windows 7 som er før man for opp før påloggings-skjermen.

Problemene er de samme uansett om jeg har i en eller to brikker, og også hvis jeg har de to sammen med andre. Maskinen fungerer helt fint med andre brikker.

Har prøvd å resette beOS, men hjelper ikke det heller.

Er minnebrikkene inkompatible, har jeg for liten strømforsyning, eller noe annet?

Hovedkort: ASUS P5Q-E

Strømforsyning: 400W

CPU: Intel Core 2 Duo E7 400

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør sjekke om hk er kompatibel me ram brikken først:) Står på hjemme sida til hk produsenten:)

Har du sjekket det og funnet ut at det ikke er det?

Ble ikke veldig klok av svaret ditt.

Men før jeg kjøpte ram-brikkene sjekket jeg spesifikasjonene til hovedkortet, og det stod at det støttet DDR2-ram med 1066MHz.

Lenke til kommentar

Men før jeg kjøpte ram-brikkene sjekket jeg spesifikasjonene til hovedkortet, og det stod at det støttet DDR2-ram med 1066MHz.

Det han mente var om ditt hovedkort kan bruke akkurat det merket av ram du har kjøpt. DDR2 og hastighet 1066 MHz er greit, men det må også stemme med volt og tilgangstider. Jeg forsøkte å sjekke dette på Asus sin side her: http://support.asus....SLanguage=en-us men finner ingen opplysninger eller link til slikt. Forsøk å resette cmos og prøv igjen så skal du se at det kanskje ordner seg. Virker ikke det så forsøk men bare en brikke, og test mot alle minnesoklene, en og en. Virker det fremdeles ikke så ringer du dit du kjøpte dem og spør, evt. send dem en mail.

Edit: Fant ditt hovedkort på lista hos Mushkin her: http://www.mushkin.c...x?systemid=3443

Kan ikke finne ditt minne der, men det er mulig jeg tar feil, så sjekk selv om du finner det. Jeg har ikke nøyaktig betegnelse på ditt minne så jeg kan ta feil.

Jeg tror hovedkortet ditt takler max 800 MHz minne som standard, det har betegnelsen PC2 6400. Det minnet du har kjøpt betegnes som PC2 8500 og er noe ala dette: http://www.mushkin.c...ack/996828.aspx

Det kan likevel hende at du kan benytte minnet du har kjøpt ved å stille inn manuelt i bios hvilke timings, volt, etc. minnet skal ha. Jeg er ingen spesialist, men jeg er rimelig sikker på det det snart vil dukke opp en her som kan hjelpe deg videre.

Edit igjen: Fant ditt kort tror jeg, her: http://www.asus.com/...MKLO&templete=2 og det skal takle minnehastighet til og med Dual-channel DDR2 1200 Mhz. Da skal du se at det ordner seg ved å sette innstillingene manuelt.:thumbup:

Etter mye leting fant jeg oversikten over hvilket minne som er kompatibelt med ditt kort, legger ved lista. P5Q-EM_QVL.zip

Ditt minne er ikke nevnt der, men det er ikke umulig at det ikke går likevel. Jeg har 2 hovedkort som bruker ikke kompatibelt minne uten problemer.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar.

Jeg skal prøve ut det du sa på den stasjonære PC'en etter skolen. Jeg sier ifra hvordan det gikk. Kan man stille inn innstillinger for volt på hver enkelt slot? Minnebrikkene jeg har kjøpt er 2.1V og nøyaktig navn som står på pakka er: Mushkin DDR2 4GB extreme Performance XP2-8500 2x2048MB 1066MHz. (5.5.5.15)

Har noen andre 2-gigabytes-brikker liggende, men de har en lavere frekvens og er PC2-5300. Går det an å bruke disse brikkene sammen med de andre da? Går ut ifra at det avhenger av om man kan endre innstillinger for hver enkelt slot?

Lenke til kommentar

Ganske merkeligt ja. Ehm, gå inn på bios viss du kommer deg inn i den med dei rambrikkene du har problemer med, å still inn volt osv manuelt til rammen.

Funker ikke det, prøv å oppdater BIOS.

Hjelper ikke det, prøv brikken hos en kompis eller noe sånt. Får du feil der og, så kan brikkene ver defekte.

Å over til ditt siste spørsmål her. Du kan fint bruke PC5300 brikkene med mushkin brikken, men da klokker mushkin brikkene seg ned til PC5300 hastighet.

Lenke til kommentar

Har noen andre 2-gigabytes-brikker liggende, men de har en lavere frekvens og er PC2-5300. Går det an å bruke disse brikkene sammen med de andre da? Går ut ifra at det avhenger av om man kan endre innstillinger for hver enkelt slot?

Her er jeg på litt tynn is, men skal forsøke å svare ut fra det jeg "tror" er riktig. Det vil ikke være lurt å blande brikker som er så forskjellige. Hvis du gjør det så tror jeg at de tregeste brikkene vil styre de raskeste ved at hastigheten for de tregeste blir valgt for alle. Slik var det i hvertfall før DDRn minnet kom på markedet. Du kan ikke, såvidt jeg vet, stille inn for hver enkelt slot. Innstillingene du endrer på gjelder for samtlige brikker.

Korriger meg hvis jeg tar feil dere andre som kan dette bedre enn meg!

Edit: Rettet skrivefeil!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Fant info om de gamle brikkene, det står at de ikke tåler mer enn 1.8V

Er det trygt å endre BIOS og prøve ut de nye brikkene, eller bør jeg bytte dem ut og heller kjøpe noen som bruker 1.8V?

Jeg endra volt i BIOS, og nå fungerer det som med de nye brikkene :D

Takk for all hjelp jeg har fått.

Hvis det er noen som har noen flere tips å gi meg tar jeg gladelig imot dem.

Endret av Golden_eagle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...