Gå til innhold

Er det gode muligheter for boliglån når en er 19-20 år?


Anbefalte innlegg

Hei! Neste sommer skal jeg sannsynlivis kjøpe leilighet i Ålesund, og må da ta opp lån, men hvor stor er sjangsen for at jeg får ta opp et lån på la oss si 700k når jeg da er 19-20år?

 

Edit: Skal forresten gå fagskole i 2år så da blir det ikke så mye jobbing).

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de tar sikkerhet i leiligheten men det er ikke nok. Lånebeløpet avhenger av hvor mye du tjener.

 

Har du fast jobb så kan du som regel låne tre-fire ganger årsinntekten din. Har du deltidsjobb etc så er det mye mindre. Jeg hadde full jobb (men ikke fast) gjennom et vikarbyrå og kunne da låne nesten dobbelt av det jeg hadde i inntekt.

 

Du får uansett høre med banken, det er jo de som bestemmer. Et råd er å sette opp et budsjett på forhånd for hvor mye du kan betale i måneden. Budsjettall for gjennomsnittspersonen finnes hos SIFO. :)

 

 

Lenke til kommentar

Vel, nå er jeg lærling, og andre lærlingåret (starter i september) kommer jeg til å tjene ca 400k (Noe som gjør at jeg ikke trenge å låne hele boligbeløpet), men etter det skal jeg som sakt sikkert gå skole et par år, og da blir ikke inntekten noe særlig.

 

Ta deg en tur i banken og snakk med en rådgiver. Har du god inntekt og ryddig økonomi skulle ikke alder være noe stort problem. Kan foreldrene dine hjelpe deg med noe sikkerhet har nok det i hvertfall ikke hvert noe problem og låne 700 tusen kr... At du skal gå skole om noen år er ikke noe problem det heller. Enten leier du ut. Eller så får du banken til og få de to årene avdragsfritt og så betaller du kun rente den perioden.

 

men som sakt.. du må nok ha ryddig økonomi og kan bevise for banken at du har kontroll og råd til og greie med lånet.

Lenke til kommentar

Det hele koker ned til hvor mye du tjener, samt hvor mye cash du har på bok. Jeg har jobbet siden 9. klasse (er 18 år), og har pdd drøyt 140k på bok. Har snakket med postbanken, og fått beskjed om at det absolutt ikke vil være noe problem å få 90% finansiering, selv uten kasjonister.

Lenke til kommentar

Lånesummen har ikkje så veldig mykje å seie, det er lånesummen vurdert oppimot verdien på leiligheita som banken ser på.

 

Har vært ganske vanlig at du får låne 80% av verdien av leiligheita, slik at du må ha 20% av verdien som eigenkapital.

 

Med eit lån på 700k så må du ha ei leiligheit med ein verdi på ca 900k.

 

Med kausjonist vil du kunne få betre avtalar og om dette er fyrste boligkjøpet ditt er også sjangsane store for at du kan få litt ekstra gode avtaler. Dei mindre lokale bankane er ofte meir villige til å sattse på unge i etableringsfasen en dei større bankane.

 

Banken ser i stor grad på kva dei kan få igjen av verdi om du ikkje skulle klare å betjene lånet ditt, i praksis blir dette at banken tar sikkerheit i leiligheita slik at banken legg leiligheita ut for tvangssalg for å få tilbake lånesummen om du ikkje klarer å betale ned lånet.

 

 

 

Men det beste rådet er å ta kontakt med banken og høyre kor stort boliglån du kan få slik statusen er i dag.

Husk også å vurdere om det lønner seg for deg å leige framfor å kjøpe.

Det er ikkje umogleg at det kan være ein fordel å leige i 2 år medan du sparer opp litt eigenkapital for so å ta opp lån til å kjøpe seinare.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar!

 

Du må nok minst ha 10-20% av kjøpesum+fellesgjeld cash før du i det hele tatt kan få lån. Hvis du har dokumentasjon på at du tjener 400 tusen i året skulle det gå greit å få lån, gitt at du har egenkapitalen.

 

Dokumentasjon skal nok ikke være noe problem å skaffe. :)

 

Det hele koker ned til hvor mye du tjener, samt hvor mye cash du har på bok. Jeg har jobbet siden 9. klasse (er 18 år), og har pdd drøyt 140k på bok. Har snakket med postbanken, og fått beskjed om at det absolutt ikke vil være noe problem å få 90% finansiering, selv uten kasjonister.

 

Akkurat nå har jeg ikke mye på konto (akkurat kjøpt bil) men til neste sommer er der nok en god del.

 

Lånesummen har ikkje så veldig mykje å seie, det er lånesummen vurdert oppimot verdien på leiligheita som banken ser på.

 

Har vært ganske vanlig at du får låne 80% av verdien av leiligheita, slik at du må ha 20% av verdien som eigenkapital.

 

Med eit lån på 700k så må du ha ei leiligheit med ein verdi på ca 900k.

 

Med kausjonist vil du kunne få betre avtalar og om dette er fyrste boligkjøpet ditt er også sjangsane store for at du kan få litt ekstra gode avtaler. Dei mindre lokale bankane er ofte meir villige til å sattse på unge i etableringsfasen en dei større bankane.

 

Banken ser i stor grad på kva dei kan få igjen av verdi om du ikkje skulle klare å betjene lånet ditt, i praksis blir dette at banken tar sikkerheit i leiligheita slik at banken legg leiligheita ut for tvangssalg for å få tilbake lånesummen om du ikkje klarer å betale ned lånet.

 

 

 

Men det beste rådet er å ta kontakt med banken og høyre kor stort boliglån du kan få slik statusen er i dag.

Husk også å vurdere om det lønner seg for deg å leige framfor å kjøpe.

Det er ikkje umogleg at det kan være ein fordel å leige i 2 år medan du sparer opp litt eigenkapital for so å ta opp lån til å kjøpe seinare.

 

Skal prøve å låne så lite av kjøpssummen som mulig, kanskje jeg til og med kommer ned i 50-60%, noe som hadde vært fint. To avdragsfire år mens jeg går skole er selvfølgelig et must, men når jeg går ut i arbeid igjen blir det ikke noe problem å starte å nedbale. :)

 

 

Føler det er litt tidlig å snakke med banken allerede nå, men jeg har ihvertfall troen på at det skal gå bra!

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Kan uansett være greit å snakke med banken sjølv om det er litt tidleg.

Banken kan blandt anna hjelpe deg å sette opp ein spareplan slik at du på to år oppnår den eigenkapitalen som du treng.

Det vil også være positivt for deg å vise banken at du starter tidleg med å legge ein plan for korleis du skal finansiere leiligheita, dette viser at du er i stand til å ha ein ryddig økonomi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...