Gå til innhold

avinstallerer win xp fra ubuntu+


Anbefalte innlegg

har en gammel PC (1998) som bare står og bruker plass, og skal nå installere ftp og web server (til lokal bruk, er ikke dum heller...), men problemet er at jeg har en "låst" versjon av Win XP, som jeg ikke får tilgang til (får ikke logget inn med noen anen bruker enn gjest), som bare er møkk, siden den er piratkopiert og fylt med bare dritt filer. Men problemene bare fortsetter: PC kan av en eller anen grunn ikke boote fra CD, og derfor kan jeg ikke avinstallere Win XP ved å formatere harddisken. Derfor lurer jeg på om noen kunne si meg hvordan jeg kan slette win xp helt, slik at jeg kan bruke mer plass på Ubuntu serveren. Som du kanskje har forstått, så vil ubuntu installeres med Wubi, og ikke install fra CD.

 

PS: Hadde vert veldig greit om noen kunne si meg om jeg kan installere Ubuntu server fra windows, og deretter avinstallere Win XP ifra den, siden det krever mindre resurser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at jeg missforstår deg. Du får ikke til å kjøre Ubuntu fra Live-CD?

 

Hvis ja så kan du bare starte opp live-CDen med Ubuntu i Windows(du klarer å kjøre med Wubi, ikke sant?)og installere det som et hvilket som helst program i Windows. Så kan du slette Windows XP fra et program som heter Gparted som følger med i Ubuntu.

 

Jeg mener det skal funke :ermm:

 

Jeg regner med at du vet at du må i BIOS for å endre oppstarten slik at du kan kjøre fra CD?

Lenke til kommentar

Mulig at jeg missforstår deg. Du får ikke til å kjøre Ubuntu fra Live-CD?

 

Hvis ja så kan du bare starte opp live-CDen med Ubuntu i Windows(du klarer å kjøre med Wubi, ikke sant?)og installere det som et hvilket som helst program i Windows. Så kan du slette Windows XP fra et program som heter Gparted som følger med i Ubuntu.

 

Jeg mener det skal funke :ermm:

 

Jeg regner med at du vet at du må i BIOS for å endre oppstarten slik at du kan kjøre fra CD?

Har vert gjennom installasjonen av ubuntu før, men her er det snakk om en maskin som ikke kan boote fra DVD

Endret av zeezy
Lenke til kommentar

Ok.

 

Men du trenger ikke å boote fra CDen for å installere Ubuntu, det kan du gjøre i Windows, med Wubi.

vet det, men hvis maskinen kunne boote fra DVD, kunne jeg bare ha slettet hele Windows.

 

Tror jeg bare installerer Xubuntu, og server programvare, og sletter Win XP

Lenke til kommentar

Da må du inn i bios å se om du har ett alternativ for dette, og aktivere det. Usikker på om så gamle maskiner har støtte for dette, men finner du nok fort nok ut av :w00t:

Du må så sette opp en annen maskin som pxe server, søk etter ubuntu pxe install eller noe tilsvarende. Da skal maskinen pxe serveren bli funnet under boot, og du får en vanlig installasjons rutine.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Siden PC'en er gammel så har den kanskje diskettstasjon? I såfall kan antakelig Smart bootmanager hjelpe deg. Installer den på en diskett og boot fra den (forutsatt at booting fra diskett funker på den da :p )

 

Jeg mener å huske at det for noen år tilbake hjalp meg med å få "bootet" fra CD på en maskin som heller ikke ville boote rett fra CD (men som bootet fra diskett).

 

Mulig du kan få det til å funke fra en minnepinne også dersom pc'en ikke har en diskettstasjon...?

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Du kan ikke formatere bort XP hvis du kjører Ubuntu Server gjennom Wubi. Wubi legger Ubuntu som en fil på windowspartisjonen. Ville uansett ikke kjørt server gjennom Wubi, siden alle dataene ligger i en image-fil på toppen av NTFS.

 

Det beste er om du kan boote fra USB. At det er 1.1, er ikke så farlig. Sjekk BIOSen om den har støtte for å boote fra USB. Har den det, kan du laste ned en MinimalCD. Da kan du hente ned resten av filene til installasjonen fra nettet, og få en helt oppdatert installasjon. Har du treigt bredbånd er muligens vanlig server iso det greieste. Du kan legge Ubuntu over på USB med f.eks UNetbootin.

 

Kan du ikke boote fra USB, så er det mulig du kan finne noe som kan starte opp USB, som du kan legge på en diskett (hvis maskinen har diskettstasjon). Du kan jo se om programmet som HawP fungerer. Alternativt er det mulig å installere over nettverk, via en PXE server, men dette er noe komplisert å sette opp.

 

En siste mulighet kan være å putte disken i en annen maskin, og installere Ubuntu Server på den. Så kan du bare flytte den over til riktig maskin etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...