Gå til innhold

fordele ett varemerke på flere kategorier

Anbefalte innlegg

heisann, sitter å forsøker på en sak er.

Har da en tabell med oversikt over varemerker.

Og så har jeg tabeller for kategorier og underkategorier.

Det som er, er at ett varemerke strekker seg over flere kategorier og underkategorier.

samt at hver kategori inneholder flere enn ett vremerke.

Så de å definere ett varemerke i ett felt går ikke ann. Sånn rett frem.

Hvordan kan jeg få definert ett varemerke til forskjellige kategorier og underkategorier på en smart måte?

slik ser varemerke-tabellen ut nå:

MERKER

id | navn | beskrivelse | bilde | categori

Kategori

id | navn | beskrivelse | bilde |

Har brukt explode(); tidligere i forbindelse med å dele opp verdiene fra en <select>-liste før skriving til databasen. Kan jeg benytte noe tilsvarende i dette tifellet?

Forsøkte litt, men fikk det ikke til, mulig jeg gjorde noe feil. At noe må gjøres anderledes.

noen eksempler på dette hadde vert herlig da. men hvertfall noen tips/hint til hvor jeg kan kikke nermere eller funksjoner etc. jeg bør sjekke ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du kan splitte og sette sammen data sånn som du gjør, men det er ikke no særlig pen løsning. Det er vel egentlig to problemer som må takles her. Første er registrering av et varemerke i flere kategorier. For å få dette til kan man bruke en mellomtabell som innholder varemerkeid og kategoriID. da vil en rad i denne tabellen representere en kobling mellom et varemerke og en kategori. Det andre problemet er kategorier og underkategorier. Det kan man løse ved å sette inn et ekstra felt i kategoritabellen. Dette feltet forteller om denne kategorien har noen kategorier over seg, altså om det er en underkategori. Tar med noen bilder for å illustrere.

post-44561-1275022096,0642_thumb.png

(Den ene relasjonen er feil vei, en vare_i_kategori tilhører ikke flere kategorier)

La inn et merke og noen kategorier

Varemerke:

post-44561-1275022159,0531_thumb.png

Data for koblingstabell:

post-44561-1275022211,0887_thumb.png

Kategoritabell:

post-44561-1275022243,8603_thumb.png

Som du ser inneholder noen av kategoriene null(ingen data) i overkategori-feltet. Da vet man at dette er en toppkategori.

I dette eksemplet finner man Samsung under skjermer og tv'er, begge disse er underkategorier.

Nå kan du bruke en sqlsetning som:

select v.navn, k.Navn FROM varemerke AS v, vare_i_kategori AS vk, kategori AS k WHERE k.id = vk.katid AND vk.vareid = v.id AND v.navn = 'samsung';

for å få ut kategorier samsung ligger i.

Håper dette ga mening.

Lenke til kommentar

ja, det gav en form for mening. En start hvertfal. Skal studere det nermere når jeg er litt mer våken.

Sittet i hele natt å lagt produkter inn i databasen, og når jeg trodde jeg var ferdig, hadde jeg glemt å kjøre æøåÆØÅ gjennom str_replace(); funksjonen min. Så den var lei...

Men, takker for ett fyldig svar - utrolig konge av deg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...