Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremsevæske. Kan jeg bruke dot 4+?

Anbefalte innlegg

har en hyosung sf50 som det står i bruksanvisningen jeg skal bruke dot 4 bremsevæske på. men på biltema hadde de kun dot 4 +. kan denne brukes?

skal jeg bytte all bremsevæske eller bare fylle på slik at det blir riktig level? ser i vinduet at det er lite bremsevæske igjen og merker på bremsene at jeg må ta mye mer tak nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring med moped, men med bil skal man ikke fylle oå bremseveske selv siden det er i et lukka system og i utgangspunktet ikke forbruksvare. Det vil si verksted siden det skyldes lekkasje, slitte bremseklosser eller lignende. Men igjen, kan være annerledes på moped...

Lenke til kommentar

Du har sikkert vanlig væske fra før hvis ikke annet er oppgitt. (Eller de som solgte den hadde en fiks ide)

Så med andre ord kan du med overveldene sannsynlighet bruke Dot 4+ :)

Du trenger ikke å tømme ut den gamle med mindre den er moden for utskiftning uansett.

Lenke til kommentar

1)Det kan være nødvendig å etterfylle bremsevæske fordi sko og klosser blir slitt. Bremsevæskenivået vil da synke, fordi det går mer væske i bremsesylindrene når bremesstemplene er langt ute. MEN gjentatt etterfylling tyder på en lekkasje.

2)DOT4+ kan brukes i steden for DOT4 (eventuelt DOT3), men ikke DOT5!

3)Fordi kokepunktet til bremsevæske synker over tid, bør væsken byttes ca hvert 3. år.

Ole

Lenke til kommentar

DOT4 og DOT4+ skal være kompatible. DOT4+ har bare litt høyere kokepunkt.

Hvis du må ta mye tak kan det hende du har luft i systemet. Da kan du like godt lufte ut all den gamle. Sjekk også om klossene er slitt.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Da fyller jeg bare på jeg:) scootern er 1 år gammel. finner ikke bremseklosser så får ikke byttet de enda. har ikke fylt på bremsevæske før men den har plutselig blitt lavere. tror det er pga litt slitt bremsekloss

OBS at lakken er normalt veldig lite glad i bremsevæske ...

Lykke til!

Ole

Lenke til kommentar

DOT4 og DOT4+ skal være kompatible. DOT4+ har bare litt høyere kokepunkt.

Hvis du må ta mye tak kan det hende du har luft i systemet. Da kan du like godt lufte ut all den gamle. Sjekk også om klossene er slitt.

altså bare bytte alt? må ikke prese hardt men må ta mye lengre inn for å bremse. bremsene bremser like godt bare hendelene må lengre inn .

har kjøpr 0.5 liter. holder det til å bytte alt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...