Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva mener DU om gutter på scooter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trimming er for å komme frem samme dag som du reiser, samt å unngå alle de farlige forbikjøringene.

Det handler ikke om stolthet, kulhet, eller kameratenes gruppepress.

45 er simpelthen så tregt at det er latterlig, når man snakker om norske veier, og ikke trange bygater i Roma.

I slike gater kjører ALLE, også bilene, under 45.

 

Som sagt driter jeg i ansvar for ulykker. Jeg foretrekker uplombert moped for å UNNGÅ ulykker.

 

 

Mange av mopedene er, som jeg har sagt flere ganger, konstruert for å kjøre vesentlig fortere enn 45 km/t.

Hvis du er så livredd for å kjøre fortere enn 45, foreslår jeg at du holder deg til den "trygge" mopeden din, og aldri tar sertifikat for livsfarlige motorsykler og biler.

 

At fart er farlig gjelder kun hvis du er alene på veien. Når det er trafikk på veien, er det somling som dreper.

Husk, at alle andre har fart.

 

Hvis dødsulykken ikke var din feil, kan du feire det med øl i Himmelen/Dødsrike/Helvete, avhengig av hva du tror på.

JEG foretrekker at dødsulykken aldri inntreffer.

Du er IKKE ALENE på veien. Det finnes masse svarte BMWer bak deg.

Selv en Mazda-eier kan bli utålmodig bak en utrimma moped.

 

Selvsagt kan en mopedist med trim kjøre så fort at han havner i grøfta.

Men her tror jeg du forutsetter at alle som trimmer, kjører toppfart hele tiden.

Men du er ikke NØDT til å kjøre i 70, bare fordi du kan.

Man må forutsette at mopedisten kjører etter de fartsgrensene som står på trafikkskiltene, på lik linje med andre motorsykler.

Jeg gjør det.

 

Kræsjer du en trimmet moped i 70 km/t i en femtisone, har det ingenting med trimming å gjøre. Selv mopedister vet hva en fartsgrense er, og hvordan man følger dem.

Altså førerfeil.

 

 

 

PS. Både jeg og Gavekort har presisert at mange mopedister ofte bruker skikkelige MC-klær.

Husk også at mange på skikkelig motorsykkel IKKE gjør det.

 

jeg har en ganske fin honda nsr stående :) ( 125cc)

 

fart er ikke bare farlig når du er aleine ( WOOOT ???! ) bedre og krasje i en bil i 45kmt enn i 70 :innocent:

 

hvorfor sier du " døds ullykken" det finnes faktisk andre ting som kan sje en og dø... blind,hjerne skadet, brekk i ledd, ( trenger du flere ?)

 

det går jo an og slippe biler forbi.. og være glad du kan kjøre i 45kmt isteden for og gå i 3kmt !!!

 

trenger ikke trimme for og bryte fartsgrensen er mange 30kmt veier der ute :tease:

 

det er jo som regel fører feil når en ulykke skjer er det ikke. ( hvem andre liksom )

 

kan godt hende mange har gode mc-klær ( det er jo bare hjelm som er lov-pålagt ) men sitter du deg på torget vil ca 8/10 moped sjofører skjøre med hjelm og trenings jakke...

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt, bruker man mopedene annerledes i Norge enn i EU, der 45-grensen kommer fra.

I Roma bruker man Vespa'en gjennom trange bygater der det knapt er plass til en Fiat.

45 er mer enn nok i Roma.

 

I Norge kjører 16-åringer moppen hver dag til skolen, langt kilometerlange landeveier og 60-80-grense.

 

En 45-grense som er trygg i Roma, virker mot sin hensikt på landeveien i Norge.

 

 

Selvsagt er det bedre å kræsje i 45 enn i 70.

Men hadde du ikke foretrukket å LA VÆRE å kræsje?

Det er derfor folk med uplomberte mopeder velger å følge trafikken, i stedet for å utgjøre et irritasjonsmoment for hundre biler i rushtrafikken. Husk at ALLE bilene på den veien du kjører på, kommer til å kjøre forbi deg.

 

Du nevner blindhet, hjerneskade osv... Alt dette, i tillegg til døden, er også mulige utfall av feilslåtte forbikjøringer. Ikke bare av å kræsje en trimmet mopp inn i et tre i en 30-sone.

 

 

Jeg håper ikke at bare fordi Hondaen din greier 45, kan du kjøre 45 hele tiden, også i 30-soner.

Min påstand er, og vil alltid være, at en mopp skal følge den fartsgrensen som står på de runde skiltene.

Innen rimelighetens grenser. Men 45 er uansett for lite. Grensen burde oppjusteres til 60 eller 80 i takt med at den tekniske utviklingen går framover fra Tempo til Aprilia.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg synes det er latterlig med ungdommer som kommer i full MC-drakt og tuter avgårde i lettsykkelen sin. Samme gjelder rusing! laugh.gif

 

Er du helt stokk dum i hodet?

MANGE lettsykler går over 150km/t, og som motorsykkel førere gjør, så er det også VELDIG smart å ha på mc drakt om du vil overleve asfalt i 150km/t

Moped BURDE flere kjøre med mer klær, men jeg er ikke noe flink til det selv.

 

Der er jeg enig med deg Möllers!

Er mange som kjører med veldig lite eller ikke noe kjøreutstyr. Måtte hjelpe en jente som tryna i en sving med grus i veien som kjørte i miniskjørt. Beina så ut som raspa berlinerboller med bringebærfyll.

 

Har brukket håndleddet og fått et bruktbart arr på hofta da jeg gikk på trynet i en sving med mye grus i sent på natta. Da hadde jeg fult kjøreutstyr og det var jeg glad for :D

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt, bruker man mopedene annerledes i Norge enn i EU, der 45-grensen kommer fra.

I Roma bruker man Vespa'en gjennom trange bygater der det knapt er plass til en Fiat.

45 er mer enn nok i Roma.

 

I Norge kjører 16-åringer moppen hver dag til skolen, langt kilometerlange landeveier og 60-80-grense.

 

En 45-grense som er trygg i Roma, virker mot sin hensikt på landeveien i Norge.

 

 

Selvsagt er det bedre å kræsje i 45 enn i 70.

Men hadde du ikke foretrukket å LA VÆRE å kræsje?

Det er derfor folk med uplomberte mopeder velger å følge trafikken, i stedet for å utgjøre et irritasjonsmoment for hundre biler i rushtrafikken. Husk at ALLE bilene på den veien du kjører på, kommer til å kjøre forbi deg.

 

Du nevner blindhet, hjerneskade osv... Alt dette, i tillegg til døden, er også mulige utfall av feilslåtte forbikjøringer. Ikke bare av å kræsje en trimmet mopp inn i et tre i en 30-sone.

 

 

Jeg håper ikke at bare fordi Hondaen din greier 45, kan du kjøre 45 hele tiden, også i 30-soner.

Min påstand er, og vil alltid være, at en mopp skal følge den fartsgrensen som står på de runde skiltene.

 

anderledes enn i roma :dontgetit: de har byer og lange lande veier der og.

 

selvfølgelig ville jeg heller latt være og krasje ( woot)

jepp uansett om du velter i 30 eller i 70 blir du mørbanka :whistle: men i 70 blir du 300 ganger mer mørbanka.

 

igjen en moped som er konstruert for mer enn 45kmt burde ikke kjøre i mer enn 45kmt. ( det finnes flere deler en de som blir plombert ned.. ) ( dekkene, rammen , forgasser, kjølings flatene, kjede,)(er for trøt til og skrive mer no :) )

 

honda'en min greier 140kmt den er plombert :w00t:

 

 

god natt

Lenke til kommentar

Selvsagt er det bedre å kræsje i 45 enn i 70.

Men hadde du ikke foretrukket å LA VÆRE å kræsje?

Det er derfor folk med uplomberte mopeder velger å følge trafikken, i stedet for å utgjøre et irritasjonsmoment for hundre biler i rushtrafikken. Husk at ALLE bilene på den veien du kjører på, kommer til å kjøre forbi deg.

 

Enig i deg at loven burde blitt tilpasset etter hvor den praktiseres. Jeg skulle gjerne kjørt fortere enn 45.

 

Men du nevner aldri noen kilder eller noe som helst? Hvor har du dette fra at orginale mopeder er så mye mindre innvolvert i trafikkulykker enn trimmede? Slik jeg ser det dikter du bare opp en hel del historier om død og forbikjøringer.

 

Til du kommer med noen håndfaste bevis syns jeg fortsatt at postene dine er like meningsløse.

 

Linker til mine motbevis om at trimming øker risikoen for ulykker samt et bilde om du ikke skulle gidde/finne teksten.

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=507877

post-217206-1278539974,4189_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg liker politifolk som ikke har studert så mye juss at de har glemt å tenke.

Men jeg lurer fremdeles på hva du kan gjøre, når du ser at politiet har okkupert skolens parkeringsplass.

 

Tar det helt pent, er man frekk eller noe mot politiet da blir de automatisk drittsekk mot deg.

Lenke til kommentar

Jeg snakker på bakgrunn av mine egne erfaringer.

 

Statestikken du linker kan tolkes i hvilken retning som helst.

Visste du for eksempel at folk som tar medisiner ofte er syke?

 

Altså. Du kræsjer ikke en trimma moped bare fordi den er trimma.

Du kræsjer f.eks. fordi du ikke har kjørt etter forholdene.

 

Enkelte mennesker kan kræsje HVA SOM HELST fordi de er dårlige førere. Det er disse som skaper statistikk.

 

Folk som kjører fornuftig, vil bli tryggere av å fjerne plomba.

Visse andre burde plombes ned til 15 km\t og kjøre på fortauet.

Lenke til kommentar

det går jo an og slippe biler forbi.. og være glad du kan kjøre i 45kmt isteden for og gå i 3kmt !!!

Hadde det bare vært så enkelt som å bare slippe forbi hadde det vært fantastisk, flott og dandy. Problemet er at bilistene er så utålmodig at de forbikjører helt tett innpå mopeden på steder hvor det strengt tatt er livsfarlig å gjøre dette, og dermed presser oss ut av veien. Det nytter ikke å tenke at man bare kan "slippe dem forbi" heller, fordi de er så utålmodig at de ikke engang kan vente de 10 sekundene det tar for mopedisten å finne et egnet sted å kjøre ut og slippe forbi.

 

anderledes enn i roma :dontgetit: de har byer og lange lande veier der og.

Men på disse kanter er moped mest brukt som et bykjøretøy. Ikke rånekjøretøy på landsbygda slik som her. Det skjer nok også at folk kjører moped på landeveier der men det er sjeldnere.

 

igjen en moped som er konstruert for mer enn 45kmt burde ikke kjøre i mer enn 45kmt. ( det finnes flere deler en de som blir plombert ned.. ) ( dekkene, rammen , forgasser, kjølings flatene, kjede,)(er for trøt til og skrive mer no :) )

Hvor mange ganger må vi andre gjenta at disse mopedene er bygd for å kjøre i langt over 45 km/t? De er lagd for å selges i USA, Asia og andre steder hvor man lovlig kan kjøre så fort man bare greier på moped (så lenge man holder fartsgrensen selvsagt). Så blir disse mopedene trimmet ned til 45 for å kunne selges i EU også. Det er nøyaktig samme moped, bare at de har trimmet ned mopeden som er beregnet for å kjøre i 80 og vel så det.

 

Trimming behøver ikke handle om å få mopeden til å kjøre fortere enn det den er beregnet for, men om å få den til å kjøre slik den var lagd for å kjøre.

 

Ellers ser jeg fortsatt problemet med å slippe ut ungdom med minimal undervisning i 80 km/t på moped, så mitt standpunkt er fortsatt at lettmotorsykkel-lappen burde vært gjort lettere og billigere for ungdom å ta (uten å redusere kvaliteten på undervisningen) slik at de har et alternativ til moped.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

det går jo an og slippe biler forbi.. og være glad du kan kjøre i 45kmt isteden for og gå i 3kmt !!!

Hadde det bare vært så enkelt som å bare slippe forbi hadde det vært fantastisk, flott og dandy. Problemet er at bilistene er så utålmodig at de forbikjører helt tett innpå mopeden på steder hvor det strengt tatt er livsfarlig å gjøre dette, og dermed presser oss ut av veien. Det nytter ikke å tenke at man bare kan "slippe dem forbi" heller, fordi de er så utålmodig at de ikke engang kan vente de 10 sekundene det tar for mopedisten å finne et egnet sted å kjøre ut og slippe forbi.

 

anderledes enn i roma :dontgetit: de har byer og lange lande veier der og.

Men på disse kanter er moped mest brukt som et bykjøretøy. Ikke rånekjøretøy på landsbygda slik som her. Det skjer nok også at folk kjører moped på landeveier der men det er sjeldnere.

 

igjen en moped som er konstruert for mer enn 45kmt burde ikke kjøre i mer enn 45kmt. ( det finnes flere deler en de som blir plombert ned.. ) ( dekkene, rammen , forgasser, kjølings flatene, kjede,)(er for trøt til og skrive mer no :) )

Hvor mange ganger må vi andre gjenta at disse mopedene er bygd for å kjøre i langt over 45 km/t? De er lagd for å selges i USA, Asia og andre steder hvor man lovlig kan kjøre så fort man bare greier på moped (så lenge man holder fartsgrensen selvsagt). Så blir disse mopedene trimmet ned til 45 for å kunne selges i EU også. Det er nøyaktig samme moped, bare at de har trimmet ned mopeden som er beregnet for å kjøre i 80 og vel så det.

 

Trimming behøver ikke handle om å få mopeden til å kjøre fortere enn det den er beregnet for, men om å få den til å kjøre slik den var lagd for å kjøre.

 

Ellers ser jeg fortsatt problemet med å slippe ut ungdom med minimal undervisning i 80 km/t på moped, så mitt standpunkt er fortsatt at lettmotorsykkel-lappen burde vært gjort lettere og billigere for ungdom å ta (uten å redusere kvaliteten på undervisningen) slik at de har et alternativ til moped.

 

 

 

dere kan si det så mange ganger dere vill... men jeg har skrudd og lest utaljige bøker om motorer. konstruksjon på motor kjøre tøy.

det er hobien min ( ikke og skru og trimme) men og studere og lære.. en moped har så mye mer en de " plomberte delene " dere snakker om !..

 

ta dekkene som nevnt før: vis de ikke er laget for 80 kmt. vil sirkuler kraften presse luften ut av dette dekket i 80.. eller trykket vil bli så høyt at ventilen sier bye bye. og det er vel rimelig kjedelig at kan skje i 80... ( da ligger du i asfalten)

 

 

men selvfølgelig vis du har lyst og bytte ut alle delene slik at moped er bygt for 80 go nuts. men da er du oppi prisen på en lett-sykkel :)

Lenke til kommentar

Kjøper du en scooter idag har den bremser og dekk som er takler MINST 60 km/t.

 

Nå vet ikke jeg hva du har lest deg til men hva mener du ikke tåler 60 km/t + på en moderne scooter?

 

 

Jeg vet det er en ting som ikke tåler det ihvertfall;

Føreren.

 

Sett mange av de scooterjentene som jeg helst skulle sett sitte på bussen isteden.

Endret av L4ss3
Lenke til kommentar

Jeg så en idiot av en fører for en stund siden. kjørte trimme scooter h*n. kjørte først forbi meg på min scooter og bilen forran meg begynte å blinke til venstre. tror du ikke scooterføreren prøvde å kjøre forbi bilen på venstresiden. hadde det ikke vært for at bilen bråbremset hadde personen vært på sykehuset

 

 

Er det bare meg elller kjører de som trimmer mopedene/scooterne sine over fartsgrensa fordi motorn klarer det?

Lenke til kommentar

Kjøper du en scooter idag har den bremser og dekk som er takler MINST 60 km/t.

 

Nå vet ikke jeg hva du har lest deg til men hva mener du ikke tåler 60 km/t + på en moderne scooter?

 

 

Jeg vet det er en ting som ikke tåler det ihvertfall;

Føreren.

 

Sett mange av de scooterjentene som jeg helst skulle sett sitte på bussen isteden.

 

kan godt hende de har dekk som tåler 80 jeg vett ikke :)

men sjangen er at fabrikken ikke ville brukt mer penger en nødvendig ( dvs. dekk som tåler bare 50kmt )

 

 

som sakt du kan bygge om skuteren din til og tåle 80. men jeg har aldrig skrudd på en orginal moped som er bygget for mer en 50-60

( en suzuki scuter hadde dekk for 30kmt :thumbdown: )

 

 

men litt av poenget mitt her er at de er hundre grunne til og ikke trimme skuteren sin men bare 1 for og trimme den og det er sin egen stolthet :yes:

Endret av livingman
Lenke til kommentar

det går jo an og slippe biler forbi.. og være glad du kan kjøre i 45kmt isteden for og gå i 3kmt !!!

Hadde det bare vært så enkelt som å bare slippe forbi hadde det vært fantastisk, flott og dandy. Problemet er at bilistene er så utålmodig at de forbikjører helt tett innpå mopeden på steder hvor det strengt tatt er livsfarlig å gjøre dette, og dermed presser oss ut av veien. Det nytter ikke å tenke at man bare kan "slippe dem forbi" heller, fordi de er så utålmodig at de ikke engang kan vente de 10 sekundene det tar for mopedisten å finne et egnet sted å kjøre ut og slippe forbi.

 

anderledes enn i roma :dontgetit: de har byer og lange lande veier der og.

Men på disse kanter er moped mest brukt som et bykjøretøy. Ikke rånekjøretøy på landsbygda slik som her. Det skjer nok også at folk kjører moped på landeveier der men det er sjeldnere.

 

igjen en moped som er konstruert for mer enn 45kmt burde ikke kjøre i mer enn 45kmt. ( det finnes flere deler en de som blir plombert ned.. ) ( dekkene, rammen , forgasser, kjølings flatene, kjede,)(er for trøt til og skrive mer no :) )

Hvor mange ganger må vi andre gjenta at disse mopedene er bygd for å kjøre i langt over 45 km/t? De er lagd for å selges i USA, Asia og andre steder hvor man lovlig kan kjøre så fort man bare greier på moped (så lenge man holder fartsgrensen selvsagt). Så blir disse mopedene trimmet ned til 45 for å kunne selges i EU også. Det er nøyaktig samme moped, bare at de har trimmet ned mopeden som er beregnet for å kjøre i 80 og vel så det.

 

Trimming behøver ikke handle om å få mopeden til å kjøre fortere enn det den er beregnet for, men om å få den til å kjøre slik den var lagd for å kjøre.

 

Ellers ser jeg fortsatt problemet med å slippe ut ungdom med minimal undervisning i 80 km/t på moped, så mitt standpunkt er fortsatt at lettmotorsykkel-lappen burde vært gjort lettere og billigere for ungdom å ta (uten å redusere kvaliteten på undervisningen) slik at de har et alternativ til moped.

 

 

 

dere kan si det så mange ganger dere vill... men jeg har skrudd og lest utaljige bøker om motorer. konstruksjon på motor kjøre tøy.

det er hobien min ( ikke og skru og trimme) men og studere og lære.. en moped har så mye mer en de " plomberte delene " dere snakker om !..

 

ta dekkene som nevnt før: vis de ikke er laget for 80 kmt. vil sirkuler kraften presse luften ut av dette dekket i 80.. eller trykket vil bli så høyt at ventilen sier bye bye. og det er vel rimelig kjedelig at kan skje i 80... ( da ligger du i asfalten)

 

 

men selvfølgelig vis du har lyst og bytte ut alle delene slik at moped er bygt for 80 go nuts. men da er du oppi prisen på en lett-sykkel :)

 

Ingen moped-produsenter IDAG bygger sykler lagd for 45 km/t.. De produserer dem uplombert til å gå 80 eller mer. JA scootere også.

Derbi sine motorer har jo tilogmed clutch og veiv lagd for 80ccm..

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...