Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva mener DU om gutter på scooter?


Anbefalte innlegg

Jeg så en idiot av en fører for en stund siden. kjørte trimme scooter h*n. kjørte først forbi meg på min scooter og bilen forran meg begynte å blinke til venstre. tror du ikke scooterføreren prøvde å kjøre forbi bilen på venstresiden. hadde det ikke vært for at bilen bråbremset hadde personen vært på sykehuset

 

 

Er det bare meg elller kjører de som trimmer mopedene/scooterne sine over fartsgrensa fordi motorn klarer det?

 

Jeg prøver å holde meg fornuftig, men hender jeg bare må ha det lille gledes-ruset ved å kjøre fort.. Kjører aldri fort igjennom tettbygde strøk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det går jo an og slippe biler forbi.. og være glad du kan kjøre i 45kmt isteden for og gå i 3kmt !!!

Hadde det bare vært så enkelt som å bare slippe forbi hadde det vært fantastisk, flott og dandy. Problemet er at bilistene er så utålmodig at de forbikjører helt tett innpå mopeden på steder hvor det strengt tatt er livsfarlig å gjøre dette, og dermed presser oss ut av veien. Det nytter ikke å tenke at man bare kan "slippe dem forbi" heller, fordi de er så utålmodig at de ikke engang kan vente de 10 sekundene det tar for mopedisten å finne et egnet sted å kjøre ut og slippe forbi.

 

anderledes enn i roma :dontgetit: de har byer og lange lande veier der og.

Men på disse kanter er moped mest brukt som et bykjøretøy. Ikke rånekjøretøy på landsbygda slik som her. Det skjer nok også at folk kjører moped på landeveier der men det er sjeldnere.

 

igjen en moped som er konstruert for mer enn 45kmt burde ikke kjøre i mer enn 45kmt. ( det finnes flere deler en de som blir plombert ned.. ) ( dekkene, rammen , forgasser, kjølings flatene, kjede,)(er for trøt til og skrive mer no :) )

Hvor mange ganger må vi andre gjenta at disse mopedene er bygd for å kjøre i langt over 45 km/t? De er lagd for å selges i USA, Asia og andre steder hvor man lovlig kan kjøre så fort man bare greier på moped (så lenge man holder fartsgrensen selvsagt). Så blir disse mopedene trimmet ned til 45 for å kunne selges i EU også. Det er nøyaktig samme moped, bare at de har trimmet ned mopeden som er beregnet for å kjøre i 80 og vel så det.

 

Trimming behøver ikke handle om å få mopeden til å kjøre fortere enn det den er beregnet for, men om å få den til å kjøre slik den var lagd for å kjøre.

 

Ellers ser jeg fortsatt problemet med å slippe ut ungdom med minimal undervisning i 80 km/t på moped, så mitt standpunkt er fortsatt at lettmotorsykkel-lappen burde vært gjort lettere og billigere for ungdom å ta (uten å redusere kvaliteten på undervisningen) slik at de har et alternativ til moped.

 

 

 

dere kan si det så mange ganger dere vill... men jeg har skrudd og lest utaljige bøker om motorer. konstruksjon på motor kjøre tøy.

det er hobien min ( ikke og skru og trimme) men og studere og lære.. en moped har så mye mer en de " plomberte delene " dere snakker om !..

 

ta dekkene som nevnt før: vis de ikke er laget for 80 kmt. vil sirkuler kraften presse luften ut av dette dekket i 80.. eller trykket vil bli så høyt at ventilen sier bye bye. og det er vel rimelig kjedelig at kan skje i 80... ( da ligger du i asfalten)

 

 

men selvfølgelig vis du har lyst og bytte ut alle delene slik at moped er bygt for 80 go nuts. men da er du oppi prisen på en lett-sykkel :)

 

Ingen moped-produsenter IDAG bygger sykler lagd for 45 km/t.. De produserer dem uplombert til å gå 80 eller mer. JA scootere også.

Derbi sine motorer har jo tilogmed clutch og veiv lagd for 80ccm..

 

 

kom gjerne med bevis :)

 

alle sier at mopedene er bygget for mer enn 80

 

det er igjen flere deler en clutch og veiv.

Lenke til kommentar

Er det ikke bevis nok å vite at de produseres til å gå i rundt 80km/t, men blir plombert ned når de skal inn i enkelte land?

MEN for å virkelig backe opp dette, så skal jeg ta kontakt med Rieju, kjent spansk mopedprodusent.

 

 

du vet ingen ting før du kan bevise det :) da er det bare en påstand

Lenke til kommentar

Din påstand om at samtlige mopper i hele landet er beregnet på 45, og at dekk for 30 km/t er utbredt, er OGSÅ bare en påstand.

En påstand du ikke engang har belegg for.

 

Om du tester mopeden selv, i høyere hastigheter enn 45, så merker du fort hva den er bygget for. Om delene er typegodkjent for 45 eller 80, er egentlig irrelevant for hva de faktisk TÅLER.

 

Jeg siterer Gene Kranz fra bakkekontrollen til Apollo 13:

I don't care about what anything was DESIGNED to do, I care about what it CAN do.

 

Mopeddelene er åpenbart både designet for, og i stand til høyere hastigheter enn 45. Men muligens ikke godkjent for mer i visse land. Dette er i så fall kun en formalitet, for hvis produsenten hadde betalt ekstra for å teste delene for strengere krav, hadde delene bestått da også.

 

Så hvis du tester moppen, og den er vinglete over 45 km/t, da bør ikke denne moppen kjøre fortere.

Jeg kommer f.eks. ikke til å trimme den 53 år gamle Tempo-mopeden min.

Du har helt rett i at den burde kjøre i 45.

 

En Aprilia, derimot. Det sier seg selv, at hvis Tempo tåler 45, så tåler en femti år nyere KVALITETSMOPED med moderne teknologi og design, ganske mye mer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Yeps, og er nok ganske få dekk på disse størrelser idag som ikke er lagd for høyere enn 45km/t.

Er ikke mopedprodusentene som lager dekkene, men andre produsenter.

 

Du ser også på rammeverket på 50cc at DETTE tåler en trøkk.. la meg slå til med et supereksempel av en 50cc;

Den dagen den sykkelen ikke tåler mer enn 80km/t, skal jeg personlig kaste sykkelen min i søppelkassa.

 

88_-220470161.jpg

 

Men som nevnt her, en gammel veteran som tempo ble aldri designet for mer enn rundt 50km/t, så er vel lite anbefalt å trimme de.

Og som han sa, du kjenner når en sykkel ikke tåler farten du utsetter den for

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Åh herregud...

Var et eksempel. og ser du rammen på det bildet? ganske mange cm tykk den der, bruker samme ramme i 125cc'en.

Og når sa jeg at racing kåper ga høyere hastighet??

Jeg prøvde å vise deg at dagens sykler, er lagd med skikkelig kvalitet.

 

Du driter deg bare ut.

 

du må legge fra deg kunnskap som er 40 år gammel, og ikke være så trangsynt å tro at alt sammen er som en gammel Tempo corvette

 

du har ikke annet enn latterlige påstander selv, og jeg kjenner sykkelen min ut og inn jeg.

 

4638500900_df04660033_b.jpg

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Med din holdning holder du ikke lenge unna kasjotten, hils David Toska og lommemannen fra meg!

 

Ikke for å gå til person-angrep, men har ikke hørt så mye piss siden jeg sov under pissoaret på Oslo S!!!

 

For det første kan dette møkka-eksempelet skje med hvem som helst bil/moped 45/100 km/t.

 

Hvorfor dikter du opp slike tulle-situasjoner?

 

Hjelper ikke med sånne eksempler når de er så langt fra virkeligheten som du er fra å miste jomfrudommen.

 

Hvorfor driver du med sinnsyke personangrep? Hadde vært fint om denne diskusjonen holdt et OK seriøsitetsnivå.

 

Ta dekkene som nevnt før: vis de ikke er laget for 80 kmt. vil sirkuler kraften presse luften ut av dette dekket i 80.. eller trykket vil bli så høyt at ventilen sier bye bye. og det er vel

På mopdenen min står det at dekkene tåler 120km/t. Tviler på at noen dekk bare tåler 45km/t. De fleste mopeder går jo 55km/t++ orginalt, vet om flere som går i 70km/t, men det er jo ikke lov.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Hvorfor driver du med sinnsyke personangrep? Hadde vært fint om denne diskusjonen holdt et OK seriøsitetsnivå.

 

Må hazle man! Jai komma heim til dai, jeg hazle dit hoooos! Jai hazle din tv!

 

Ta humoren i det :) Vet det kan virke fornærmende, men meg + trøtt + slike uttalelser = kreativ shit out'tta my minde

Lenke til kommentar

Med din holdning holder du ikke lenge unna kasjotten, hils David Toska og lommemannen fra meg!

 

Ikke for å gå til person-angrep, men har ikke hørt så mye piss siden jeg sov under pissoaret på Oslo S!!!

 

For det første kan dette møkka-eksempelet skje med hvem som helst bil/moped 45/100 km/t.

 

Hvorfor dikter du opp slike tulle-situasjoner?

 

Hjelper ikke med sånne eksempler når de er så langt fra virkeligheten som du er fra å miste jomfrudommen.

 

Hvorfor driver du med sinnsyke personangrep? Hadde vært fint om denne diskusjonen holdt et OK seriøsitetsnivå.

 

Ta dekkene som nevnt før: vis de ikke er laget for 80 kmt. vil sirkuler kraften presse luften ut av dette dekket i 80.. eller trykket vil bli så høyt at ventilen sier bye bye. og det er vel

På mopdenen min står det at dekkene tåler 120km/t. Tviler på at noen dekk bare tåler 45km/t. De fleste mopeder går jo 55km/t++ orginalt, vet om flere som går i 70km/t, men det er jo ikke lov.

 

 

Kan du nevne noen mopeder som har disse hastighetene orginalt?

Lenke til kommentar

Åh herregud...

Var et eksempel. og ser du rammen på det bildet? ganske mange cm tykk den der, bruker samme ramme i 125cc'en.

Og når sa jeg at racing kåper ga høyere hastighet??

Jeg prøvde å vise deg at dagens sykler, er lagd med skikkelig kvalitet.

 

Du driter deg bare ut.

 

du må legge fra deg kunnskap som er 40 år gammel, og ikke være så trangsynt å tro at alt sammen er som en gammel Tempo corvette

 

du har ikke annet enn latterlige påstander selv, og jeg kjenner sykkelen min ut og inn jeg.

 

 

 

HAHAHAHAHAHAHA har du hørt om legering du ? tykkelsen har faktisk ikke så jevla mye med hvor mye stållet tåler ;)

(http://no.wikipedia.org/wiki/Legering)

 

kunnskapen min er slettens ikke 40 år gammal.

 

kom med påstandene mine som er latterlige da ? ( jeg utfordrer deg )

Lenke til kommentar

Skal jeg kjøre i lovlig (~45km/t) og/eller i storby velger jeg Scooter.

Skal jeg først kjøre ulovlig og gjerne i mindre befolkede området er moped valget.

 

Jeg mener at den lovlige hastigheten burde være 60km/t på moped/scooter.

Kjører du ikke fortere enn 45km/t vil du være til hinder på de fleste veier.

 

Hadde i mine yngre dager en Suzuki DR 50 Big -92 med 2,5hk som gjorde 60km/t umodifisert. Kunne følge trafikken på de fleste veiene her i Ålesund.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...