asad Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 I forhold til skjermkort mener jeg. Et brukbart hovedkort koster rundt 1400kr, mens skjermkort kan du få helt opptil 6000kr. Jeg mener, hovedkort må det jo være mye vanskeligere å lage, med flere elementer, og større feilmargin. Likevel er prisnivået nokså lavt. Hva skyldes det? Lenke til kommentar
KongJudas Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Prisene henger vel nøye sammen med produksjonskostnadene vil jeg tro. Gpu`ene har jo hatt en rivende utvikling de siste årene, så det har nok kostet både nVidia og Ati mye penger. Tror ikke brikkesettene til hovedkort koster så mye, da utviklingen ikke har samme "tempo" der. Antall enheter som blir fremstilt er nok også med på å få ned prisen. Mulig jeg tar feil, og det er nok flere faktorer som spiller inn...... Lenke til kommentar
Bach Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Primært er det nok fordi terskelen for å bytte hovedkort er høyere enn for å bytte skjermkort. Vi er rett og slett villige til å betale såpass mye for et bra skjermkort. En annen ting er at det er lenge siden det skjedde noe radikalt nytt på hovedkortfronten. Nye chipset, ja vel. Men det er først i det siste det har skjedd noe med arkitekturen (tenker da på minnehåndtering og litt bort fra den rigide nord/sørside-organiseringen). Feks PCIX er etter det jeg kan begripe egentlig mere av det samme og ikke en revolusjonerende oppdagelse. Den dagen "internbussen" blir erstattet av optikk skal jeg bukke i støvet. :-) Lenke til kommentar
frans Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Gode poenger. Man kan også se det ut i fra antall transitorer i forhold til CPU. Nye CPU-modeller koster ofte 3-5 ganger mere enn hovedkortet, og ofte mere enn skjermkortene selv med mindre antall transistorer. Det koster nok mere å lage "smått" (CPU) enn stort f.eks. pga. antall lag. Barton har vel 7 lag, mens et hovedkort gjerne har 3-4. I forhold til størrelse blir det nok riktig at skjermkort koster mer (er mindre) enn hovedkort og CPU koster mer (og er mindre) enn skjermkot. Markedet + teknologiutviklingen er vel svaret? Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Et skjermkort kan godt sees på som et mini-hovedkort med innebygget CPU og RAM. CPUene på de mest avanserte skjermkortene er ofte mer avansert en en ikke altfor dyr prosessor, og minnet er raskere (og dermed dyrere) enn vanlig DDR-RAM. I tillegg kommer selvsagt litt bedriftsøkonomi, som sier at man tar ekstra høye priser for de hotteste tingene, for å dekke inn utviklingskostnader, og rett og slett fordi folk er villig til å betale det for å ha det hotteste. Prisene gå som kjent ned etter en stund. Når det gjelder hovedkort trengs det ikke på langt nær så mye videreutvikling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå