Gå til innhold

Linux eller BSD

Anbefalte innlegg

Har anskaffet meg en "ny" server, som i virkeligheten bare er en samling søppel fra jobben. Specsene er:

2x500GB hhd

4x250GV hhd

P4-HT CPU

4 GB ddr ram

Planen er å kjøre FTP, apache og samba på den der diskene står i raid (5?) (må sikkert kjøpe meg en 500GB og kaste ut en 250.

I den sammenhengen har jeg noen spørsmål angående *Nix variant og filsystem. Min forrige server kjørte Ubuntu (server) og følte at det var helt ok, men ikke helt det store. I det siste har jeg prøvd å lese meg opp litt på filsystemer å funnet ut at de kan mer en å lagre filer og skrive journaler( tidligere brukt ext3/4). Etter hva jeg har forstått er ZFS ganske kult, da spesielt med tanke på Raid-Z. Om jeg har forstått det riktig er det noen lissens problemer knyttet til ZFS som igjen gjør det vanskelig å implementere den i Linux kjernen. Så valget er da Solaris eller BSD, ved mindre det finnes en løsning på det vell om merke.

Har aldri brukt eller rørt BSD før (eller ZFS for den saks skyld) men ser for meg at det ikke er så altfor ulikt Linux, kan hende jeg tar grundig feil... Er det noe å tjene på å gå over fra Linux til BSD? Ut i ifra hva jeg har hørt har de en litt annen måte å sette opp systemet på med tanke på pakke håntering som er awesome.

For å oppsummere spørsmålene mine:

Software eller hardware raid, evt hvilket løsning på Software raid er bra?

BSD, Linux eller Solaris?

ZFS eller noe annet?

:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en filserver hvor jeg bruker ZFS på diskarrayet (RAID-Z). Den serveren kjører på Solaris 10, det kommersielle motstykket til OpenSolaris. Trenger ikke å installere så mye programvare siden det meste følger med fra installasjon (samba, nfs). ZFS er kult, ingen tvil om det, mye lettere enn swRAID/LVM i GNU/Linux. ZFS finnes også i FreeBSD. Ja, det er helt riktig at det ikke finnes native støtte for ZFS i GNU/Linux, dette har å gjøre med at CDDL som ZFS er lisensiert under er inkompatibel med GPL. Man kan riktignok kjøre et ZFS array i GNU/Linux med FUSE, men det er ingen gunstig situasjon.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått er Solaris et ganske tungt og avansert OS. Vet ikke om serveren min (som er søppel) vil kjøre det noe bra, men er vell bare en måte å finne det ut på :p

Så lenge Solaris kjører på 64bits kompatibel maskinvare med nok RAM skal det i utgangspunktet ikke være noe problem. Men så er det jo det faktum at vanskelighetsgraden til Solaris 10 nok er høyere enn for f.eks. Ubuntu, da Solaris 10 er ment for erfarne sysadmins. Men så er også Solaris 10 et av de desidert mest stabile og solide operativsystemene på markedet også, da. Det OSet stiller i samme klasse som RHEL, HP-UX og IBM AIX.

Lenke til kommentar

Eg anbefaler FreeBSD om hardwaren din støtter det. FreeBSD føles meir stabilt og betre satt opp enn OpenSolaris. Eventuelt kan du jo også Prøve Nexenta som er ein blanding av Ubuntu server og OpenSolaris.

Du bør vere trygg på Linux/Unix systemer generelt før du hiver deg på FreeBSD ijallefall. Er nok litt konfiguering for oppsett av bash, vim og sudo :)

FreeBSD installerer pakker på to måter, det meste vanlege er å gå inn i ports mappa og kompilere eit prosjekt. Den andre måten er å bare laste ned ferdige binære pakker.

Lenke til kommentar

En av de tingene jeg har lest om Solaris10 er at det har en form for virituel-maskin innebygd i seg (zone's) - hørtes kult ut. Er det noe annet nevneverdig jeg går glipp av om jeg går for eks RHEL (centOS)?

Dette er egentlig ikke virtuelle maskiner, men operativsystem-nivå virtualisering, og det gir noen begrensninger i forhold til virtuelle maskiner. FreeBSD har jails, som er noe av det samme som Solaris Zones. Merk: jeg har aldri brukt Zones, og bare i liten grad brukt jails, så jeg har ingen stor praktisk erfaring.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ikke virtuelle maskiner, men operativsystem-nivå virtualisering, og det gir noen begrensninger i forhold til virtuelle maskiner. FreeBSD har jails, som er noe av det samme som Solaris Zones. Merk: jeg har aldri brukt Zones, og bare i liten grad brukt jails, så jeg har ingen stor praktisk erfaring.

Solaris Zones (eller containers) er nok en del mer avansert enn FreeBSD jails. En container er en underinstans av operativsystemet, og oppfører seg ganske likt som en hvilken som helst virtuell maskin. Man kan tilegne ressurser (CPU, RAM), IP-adresse, root-passord osv til den, og den kan startes, stoppes, restartes helt uavhengig av selve operativsystemet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

IBM må vel snart bite i det sure eple og porte AIX til intel ;)

Filserver på AIX er en drøm ....

Vi har da Solaris 10 enn så lenge. Det er jo en direkte konkurrent til både AIX, HP-UX og RHEL/SLES. Men vi får se hva Oracle finner på. Enda kan man laste ned Solaris 10 gratis, men det har kommet restriksjoner mtp kommersiell bruk etter at Oracle kjøpte Sun. Jeg har jo min filserver som kjører på Solaris 10.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Mange jeg kjenner som kjører server basert på Linux, som er godt fornøyde med det. Linux er jo kjent for og være raskt enda på dårlige datamaskiner :)

Men jeg har ikke så mye erfaring, men tror ikke du vil angre hvis du velger Linux // basert på linux.

Lenke til kommentar

Det er nå så, men det kan ikke være så ulikt Solaris. Har så vidt snust på HP-UX, og det var ikke ulikt Solaris, faktisk.

Det er ikke så stor forskjell. Jeg har jobbet med de fleste operativsystemer også solaris.

Men smit er unikt for AIX. Det er et konsoll basert system management tool (ala linuxconf), men det kan gjøre absolutt alt.

Trykker du f6 får du ut kornshell script over hva menyvalget utfører. (ok det er latskap, men utrolig raskt å jobbe med :)

http://www.ibm.com/developerworks/aix/library/au-smit/index.html#list6

An example using a SMIT script

Let's now apply SMIT to a real-world AIX example. Imagine a situation in which you need to add a four gigabyte file system on ten, or one hundred, AIX systems. You could do this manually, though your hands would probably be tired at the end, and repetitive typing increases the chance of an error. You could put together the proper command, with all of the arguments and flags, and then run that on each system. Or, you could let SMIT write that command for you.

In the below example, use SMIT to create a four gigabyte Enhanced JFS (JFS2) filesystem to be automatically mounted at system restart on the mount point /fs01, using an inline JFS log. Then, copy the script that SMIT writes to the other systems, and run it to create the file systems there.

The first step is to start SMIT, using the command: smit -s /tmp/mknewfs.ksh crjfs2std. The -s flag tells SMIT to write its script output to the file /tmp/mknewfs.ksh, instead of the default file /smit.script. The activity will still be logged into /smit.log. By specifying the fast path crjfs2std, you jump directly to the Add an Enhanced Journaled File System dialog screen. Before that screen (shown in Listing 6) is displayed, you will be required to choose a Volume Group in which to create the new file system.

Add an Enhanced Journaled File System

Type or select values in entry fields.
Press Enter AFTER making all desired changes.

[Entry Fields]
 Volume group name                          datavg
 SIZE of file system
         Unit Size                          Gigabytes    +
*         Number of units                   [4]           #
* MOUNT POINT                               [/fs01]
 Mount AUTOMATICALLY at system restart?     yes          +
 PERMISSIONS                                read/write   +
 Mount OPTIONS                             []            +
 Block Size (bytes)                         4096         +
 Inline Log?                                yes          +
 Inline Log size (MBytes)                  []            #

F1=Help          F2=Refresh       F3=Cancel      F4=List
F5=Reset         F6=Command       F7=Edit        F8=Image          
F9=Shell         F10=Exit         Enter=Do

Vil lage dette scriptet:

#
#     [sep 06 2006, 17:46:28]
#
x() {
LIST=
FLAG=0
for i in "$@"
do
       case "$i" in
       Megabytes)      FLAG=1;;
       Gigabytes)      FLAG=2;;
       512bytes)       ;;
       size=*) case "$FLAG" in
               1)      LIST="$LIST \"$i\"M"
                       FLAG=0;;
               2)      LIST="$LIST \"$i\"G"
                       FLAG=0;;
               0)      LIST="$LIST \"$i\""
                       ;;
               esac
               ;;
       *)      LIST="$LIST \"$i\""
               ;;
       esac
done
eval crfs -v jfs2 $LIST
}
x -g'datavg' 'Gigabytes' -a size='4' -m'/fs01' 
-A''`locale yesstr | awk -F: '{print $1}'`'' 
-p'rw' -a agblksize='4096' '-a logname=INLINE'

SÅ kan du kjøre det samme scriptet på mange maskiner.

(Nå er ikke kommandoen dette scriptet utfører så avansert, men det illustrerer hva du kan gjøre).

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Jeg er klar over det, men jeg er lat å vil ha alt utav boksen :)og sånn ellers synes jeg ikke disk management i Linux / Solaris er så mye værre. Men alt har jo med vane å gjøre, og for min egen del holder jeg på med GNU/Linux 80% av tilfellene, Solaris 15% og HP-UX /AIX de resterende.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...