Gå til innhold

Hvorfor er Voss en bygd?

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg ikke helt forstår. Voss og vossinger profilerer hjemstedet som bygd, mens det i mine øyner åpenbart er en by.

Voss har:

*Tinghus

*Veier med flere felt

*Lyskryss

*Rundkjøringer

*Gågater

*Stort sentrum med et mangfold av butikker

*Amfi kjøpesenter (og ett eller to til?)

*5860 innbyggere i tettstedet Voss (som er større enn mange tradisjonelle norske byer som (Risør, Farsund, Sandnessjøen, Kragerø, Røros, Kirkenes og Rjukan)

*Togstasjon

*Flyplass

*Avis

*5 videregående skoler

*14 barneskoler

*3 ungdomsskoler

*Sykehus

I alt har Voss mer enn mange steder i Norge omtalt som byer

Meninger?

Endret av Rævsprut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en liten by, ikke ei bygd.

Er vel viben du får når du besøker plasesen har selv vært i Voss å for meg var det ei bygd. men finnes jo plasser i Norge med bygde følelse som har by status da, sånn som Lyngdal og Ottar. I Farsund bor 5min fra der får jeg en by følelse av å være der, men kan jo være for at jeg kansje er Farsunds patriot ;)

Lenke til kommentar

Kanskje de tenker at det bare er Bergen som er stor nok til å kalles by i den delen av landet?

Evt. kombinert med en god dose tradisjon: Voss har "alltid" vært ei bygd og det har ennå ikke gått opp for dem at tettstedet godt kunne kalle seg by nå.

Vossingene selv er sikkert lite opptatt av denne by/bygd-saken, kjenner jeg dem rett.

(I motsetning til enkelte andre småsteder som har grepet begjærlig etter by-etiketten.)

Lenke til kommentar

*Lyskryss

*Rundkjøringer

*Gågater

Eitt lyskryss og ei rundkjøring, pluss eitt lysregulert gangfelt. Er det noko eg har gløymd då? Og kor er denne gågata?

Frå spøk til alvor: Det er eit val som har vorte gjort. Har kommunen fleire enn 5000 innbyggjarar og eit «bymessig tettsted», er det opp til tettstaden sjølv om den vil ha bystatus. Voss har valgt å ikkje kalle seg by, Odda valgte det motsatte.

http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesglasset/1.897495

http://no.wikipedia.org/wiki/By#Bybegrepet_-_en_varedeklarasjon

Lenke til kommentar

Jeg husker da at det ble diskutert og sett på som teit da et lite sted som Elverum ble by i 1996. I dag er Bystatus nesten flaut, en av de siste i rekka er Moelv-by, med sine 4147 innbyggere.

Jeg tror det er bedre for Voss sitt image å være ei bygd.

Lenke til kommentar

Egentlig så finnes det ingen byer i Norge lenger, da kjøpstadsrettigheter og bykommuner er noe som ikke brukes lenger. Alle kommuner er likestilte. Enig i at det er dustete med denne regelen om at en kommune selv kan definere seg som by.

Her må vi få inn kontroll fra staten igjen. Staten må regulere og bestemme følgende, slik at bystatus bestemmes fra sentrale hold:

*Hvilke tettsteder som skal ha politistasjon, domkirke, bydeler og bystyre.

Byene bør ikke blandes med kommuner, og bystyrer bør være adskilt fra kommunestyrer. Det er en lignende modell som brukes i USA.

I dag er jo Stavanger kommune en by, mens Karmøye kommune ikke er det. Derimot er Skudeneshavn, Kopervik og Åkrehamn byer i Karmøy kommune. Dette skaper forvirring.

Lenke til kommentar

*5860 innbyggere i tettstedet Voss (som er større enn mange tradisjonelle norske byer som (Risør, Farsund, Sandnessjøen, Kragerø, Røros, Kirkenes og Rjukan)

WTH? Røros er da ikke en by, men en bergstad. I alle fall det jeg har fått hørt hver gang emnet dukket opp på skolen. Er vel Røros og Kongsberg som er de eneste Bergstadene i norge..

Lenke til kommentar

Frå spøk til alvor: Det er eit val som har vorte gjort. Har kommunen fleire enn 5000 innbyggjarar og eit «bymessig tettsted», er det opp til tettstaden sjølv om den vil ha bystatus. Voss har valgt å ikkje kalle seg by, Odda valgte det motsatte.

http://www.nrk.no/pr...lasset/1.897495

http://no.wikipedia....varedeklarasjon

Den som fant på det der skulle fått hjerna blåst utover tapeten. Den loven har irritert meg i flere år. At fillesteder som Fauske og Leknes kan kalle seg byer er bare LATTERLIG!!!

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Apropos Røros.. Man kaller det bergstad, men Røros har jo bystatus..

Fra Wikipedia :

Norge er det bare Kongsberg og Røros som har vært omfattet av berglovene, og omtalt som bergstader. Kongsberg har idag bystatus. Røros vurderte det samme, men kom frem til at det var mer unikt å fortsatt presentere seg som bergstad framfor som by.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...