Daniboy89 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei! Hvordan kan man bruke begrepet lenge siden? Er det lenge siden jeg spiste frokost (spiste klokken 9:00), er det lenge siden 1. verdenskrig eller er det lenge siden romerne var verdensherskere? Om det er lenge siden jeg spiste frokost, hva kan man kalle WW1 og det romerske rike da? Super duper ultra lenge siden? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det kommer an på konteksten. Det er ikke lenge siden du spiste frokost i jordens levetids, men det er f.eks lenge siden du spiste sist om det er 4 dager siden. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Hva vil du da si om romerne? Er det super duper ultra lenge siden? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg ville vært mer presis og sagt at det er ca 1500 år siden romerrikets fall, nærmere bestemt i begynnelsen av middelalderen. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 men det er ikke et svar på spørsmålet! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg har allerede forklart at det kommer an på konteksten. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Begrepet 'lenge siden' kan ikkje gjerast sterkare og svakare. Det er enten eller og heilt avhengig av kva tidsramme du snakker om. Romertida vil eg seie var for lenge siden om du snakker om sivilisasjoner, om du snakker om liv på jorda så kan du nok ikkje bruke samme begrep. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 kan du komme med et eksempel da? der du bestemmer konteksten sevl! Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det er lenge siden neandertalerne regjerte på jorda, i forhold til når romerne hadde et stort rike. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Ser at det på engelsk er definert slik: long ago 1. At a time or during a period well before the present: I read that book long ago. 2. A time well before the present: heroes of long ago. Så det einaste kravet for å kunne bruke begrepet er at det har skjedd før nåtida og ikkje i går. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det kommer an på hva du skal beskrive. Du har 89 som en del av nicket ditt, ergo kan man anta at du er 11 år(uten at det behøver å stemme), det er ikke lenge siden du ble født, da mennesker gjennomsnittlig lever til de er 70+ i Norge. Det er på den annen side, lenge siden min nå avdøde bestemor ble født, da hun ble født tidlig på 1900-tallet. Det er lenge siden jeg sist gikk på do, da det var i går kveld, jeg bruker å gå på do om morgenen. Hva gjør forresten denne tråden i religion- og livsynskategorien? Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 så da er det lenge siden det var 1. verdenskrig, i forhold til da jeg ble født? Så det går ikke an å bruke begrepet "lenge siden" vise til noe annet? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 så da er det lenge siden det var 1. verdenskrig, i forhold til da jeg ble født? Så det går ikke an å bruke begrepet "lenge siden" vise til noe annet? Lenge siden viser til et spenn av tid, i forhold til konteksten det uttrykkes i. Ja, jeg vil si at det er lenge siden 1. verdenskrig, selv i forhold til da jeg ble født, og jeg er snart tredve år. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 "Det er lenge siden jeg spiste frokost" Konvensjonen (for de fleste) er at man spiser frokost hver dag. Går det da plutselig 4 dager siden du sist spiste frokost, er det da lenge siden du spiste frokost i forhold til hvor lang tid det vanligvis går mellom hver gang du spiser frokost. Nå slo det meg plutselig at jeg ikke har spist frokost selv på flere dager, så det er faktisk lenge siden jeg selv spiste frokost. Jeg ville sagt det er lenge siden Romerrikets storhet, mens det ikke er lenge siden vulkanutbruddet på Island. Begge deler er relativt historiske hendelser, selv om vulkanutbruddet sikkert vil tillegges mindre vekt i fremtiden. Men er det lenge siden 9/11? Jeg tror kanskje det avhenger av hvem som vurderer det. Det er snart 9 år siden, men jeg tror at de aller fleste verden over som er eldre enn 15-16 år husker dette, og vil neppe hevde at det er særlig lenge siden. Er det lenge siden krigen i Vietnam? Spør du en veteran fra det amerikanske militæret som selv var der, vil han sannsynligvis nøle med å påstå at det er lenge siden, men for meg som er født lenge etter at denne krigen var over er det naturlig å se på dette som "for lenge siden". Og er det noen sammenheng mellom begrepene "lenge siden" og "i gamle dager"? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Og er det noen sammenheng mellom begrepene "lenge siden" og "i gamle dager"? Egentlig ikkje, sjølv om begge begrepa ofte kan brukast om kvarandre. "I gamle dager" bruker din alder som referanse, så i gamle dager må nødvendigvis være i tida før du blei født. Kor lenge før kan nok vurderast, men det er nok ingen tvil om at bestemor vaks opp i gamle dagar. Men du kan nok også seie at dine foreldre møttes i gamle dagar sjølv om det eigentleg ikkje treng å være meir en 9 måndar før din eigen fødsel. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 det stemmer neppe alltid at "gamle dager" er før en er fød. en person på 80 år snakker jo ofte om "gamle dager" da han var barn. så alt dette er relativt. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 men hva er "gamle dager" da? jeg mener det kommer an på hvem du spørr, men hvor langt tilbake i en personsliv er gamledager? finns det en grense? Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Du har 89 som en del av nicket ditt, ergo kan man anta at du er 11 år Nå er vel de som ble født i 1989, 20-21år gamle, og ikke 11år Regner med det gikk litt fort i svingene. Angående trådstarter så er det vel egentlig et åpent "uttrykk" som blir brukt i mye forskjellige sammenhenger. Jeg vil si det er lenge siden jeg har besøkt slekten min nå. Men det betyr vel i min sammenheng bare at det er lenge siden iforhold til det som er vanlig. Altså om du ikke har spist på 20 timer så er det lenge siden iforhold til det som er vanlig om du spiser hver 8. time til vanlig. Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Som tidligere sagt her, det avhenger utelukkende av kontekst. Alt som kreves er at det ikke skjer nå eller i fremtiden. Noe er lenge siden dersom det er det i den naturlige tidsrammen man setter som avhenger av hva man snakker om. Tidsrammen for stjernedannelser er mye større enn tidsrammen for kvantehendelser. Endret 27. mai 2010 av Monkybone Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Du har 89 som en del av nicket ditt, ergo kan man anta at du er 11 år Nå er vel de som ble født i 1989, 20-21år gamle, og ikke 11år Regner med det gikk litt fort i svingene. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå