siggivara Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hadde en harddisk jeg kjøpte fra amentio for litt under 3 år siden som streika. Den var dekket av garantien så jeg sendte den inn til dem for 17 dager siden. Etter en purring fikk jeg i dag svar der de spurte om jeg ville ha ny vare, eller pengene som den var verdt nå. Siden jeg kjøpte den har den fallt over halvparten i pris. Lagerstatusen til harddisken er ubekreftet, så det er ikke godt å vite hvor lang tid de bruker på å eventuelt levere ny vare. Har de lov til å kun tilby det varen er verdt nå, eller har jeg krav på å heve kjøpet og få tilbake det jeg kjøpte den for? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 De leverer sannsynligvis en tilsvarende HDD om de ikke har den inne. En omlevering med noe tilsvarende eller bedre mener jeg er tilfredsstillende ihht lovverket (uten at jeg er bombastisk på det). Lenke til kommentar
siggivara Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 De leverer sannsynligvis en tilsvarende HDD om de ikke har den inne. En omlevering med noe tilsvarende eller bedre mener jeg er tilfredsstillende ihht lovverket (uten at jeg er bombastisk på det). Etter det jeg har lest i andre forum så skal det være tilsvarende produkt de leverer, innen rimelig tid, uavhengig om den er bedre eller ikke. Jeg stoler ikke på amentio i det hele tatt, etter diverse episoder med at jeg har mottatt brukte varer og ekstremt dårlig kundeservice. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Nei de har ingen hjemmel for å tilby deg nå-prisen av HDD'en. Men vi har jo avtalerett i Norge så det kan hende de ønsker å avspise deg noe. Når det er sagt så kan de kreve bruksfradrag i 3 år, da har du rett på morarenter. Mange mener at disse går mer eller mindre opp i opp, men jo kortere levetid jo større blir forskjellen. En HDD har nok minimum 5 års så en avskrivning på 20% i året er ikke urimelig. Da har du krav på ~40% av originalsum + morarenter (som utgjør 01.01.2007-01.01.2010 = 33%) Så hvis HDD'en kosta 100kr skriver de av 60kr, hvorpå du har krav på 33% av kjøpesummen, 33kr, summen blir 93kr. Så hvis du går med på dagens pris så gjør du en dårlig deal... Lenke til kommentar
siggivara Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Nei de har ingen hjemmel for å tilby deg nå-prisen av HDD'en. Men vi har jo avtalerett i Norge så det kan hende de ønsker å avspise deg noe. Når det er sagt så kan de kreve bruksfradrag i 3 år, da har du rett på morarenter. Mange mener at disse går mer eller mindre opp i opp, men jo kortere levetid jo større blir forskjellen. En HDD har nok minimum 5 års så en avskrivning på 20% i året er ikke urimelig. Da har du krav på ~40% av originalsum + morarenter (som utgjør 01.01.2007-01.01.2010 = 33%) Så hvis HDD'en kosta 100kr skriver de av 60kr, hvorpå du har krav på 33% av kjøpesummen, 33kr, summen blir 93kr. Så hvis du går med på dagens pris så gjør du en dårlig deal... Takk for godt svar. Det du sier stemmer helt med det jeg fikk til svar fra forbrukerrådet. Ante meg at jeg ikke skulle ta det som god fisk. Amentio er rett og slett noen kjeltringer. Kommer aldri til å kjøpe noe derfra igjen. Har ikke fått svar tilbake fra dem enda. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Så lenge de klarer å sende deg ny vare "innen rimelig tid", så har du ikke krav på noe heving av kjøp o.l. Det har bare gått 17 dager siden du sendte varen, så jeg vil si de har i disse transportstreikdager ca 2 uker til på seg til å få en disk fram til deg. Etter dette kan du heve kjøpet og få igjen pengene minus fradag slik andre har vist til her. Om du ønsker en raskere vei ut, så er tilbudet fra amentio ang penger frivillig å velge, selvfølgelig. Men du kan ikke allerede nå kreve pengene tilbake, om de klarer å få sendt deg en tilsvarende disk innen kort tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå