Gå til innhold

Hvor gammel var du når du begynte og studere?

haarod

Hvor gammel var du når du begynte og studere?  

128 stemmer

1. 1. Hvor gammel var du da du begynte og studere?

Anbefalte innlegg

Fullfører snart førstegangstjenesten, men føler meg fortsatt ikke så veldig gira på studier så jeg har lagt diverse andre planer, men jeg er samtidig litt "redd" for å være 23 år blant en gjeng med 19-åringer som kommer rett i fra VGS da man kanskje har blitt litt eldre i hodet av å jobbe litt/reise litt e.l.

Noen som kan fortelle meg hvordan en typisk 1. klasse ser ut med tanke på aldersfordeling? Hvordan er det å være litt eldre?

Det er NHH eller NTNU (siv.ing) som er aktuelt for meg.

Fortell gjerne om hvilket studie du begynte på?

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du skal begynne på siv.ing.studiet, tviler jeg sterkt på at de fleste vil være under din alder. Om ikke de velger å studere videre til siv.ing rett etter bachelor, så er det også folk som tilegner seg erfaring før de begynner. Da jeg tok bachelor innen bygg, var halve klassen min over 25 faktisk. Nå om dagen tror jeg også velger å jobbe litt og tilegne seg mer faglige kunnskaper og erfaringer før de går videre med studier.

Så ikke bekymre deg for yngre medstudenter, mest sannsynligvis vil du få folk i klassen som er minst 10 år eldre enn deg også. ;)

Hvilken linje skal du gå forresten?

Lenke til kommentar

Kay, høres spennende ut det :) Får ha lykke til med uansett hva du velger.

Nå blir man ikke "ekte mannfolk" bare fordi man fullfører førstegangstjenesten. Mange som ikke drar/kan dra eller blir fritatt (som meg) og da har man valget om å enten studere videre eller begynne å jobbe.

Glemte å skrive at jeg begynte på høgskolen som 18 åring. Syns det er greit med utdanning i ung alder, studere kan man gjøre når som helst.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Huff jeg blir 25 i hvertfall, før jeg får begynne og studere biologi. Er ikke ferdig før jeg er over 30 år. Finner tanken noe deprimerende..

Lenke til kommentar

Nordmenn starter egentlig ganske sent. Jeg startet nar jeg var 19 ar, men gikk bare et halvt ar pa NTNU for jeg startet pa University of Auckland. Men her er omtrent alle 18. Det er til og med noen som er 16, fordi det er en del som har hoppet over ar.

Jeg studerer ingniorfag, men ikke pa NHH eller NTNU.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg begynte i høst på NTNU i en alder av 21, men hoppet av etter tre måneder, så jeg stemte for "Har ikke begynt", siden jeg satser for fullt mot nytt studie til høsten igjen. Kjappe hoder vil da regne ut at jeg starter i en alder av 22 år.

Lenke til kommentar

Jeg begynte på høyskolen da jeg var 19 år. Jeg er nå 22 år, og akkurat ferdig med bachelor. Anbefales på det sterkeste å bare begynne med en gang, og bli færdig med det! Ikke kast bort masse år på bullshit. Heldigvis slapp jeg unna militæret... er bare et bortkastet år uansett. Dette sier jeg ikke bare for å være offensive eller ego, men for å gi en tankevekker til de som går på vgs.

Lenke til kommentar
Heldigvis slapp jeg unna militæret... er bare et bortkastet år uansett. Dette sier jeg ikke bare for å være offensive eller ego, men for å gi en tankevekker til de som går på vgs.

En merkelig tankevekker i så fall. Det er nemlig veldig vanskelig å vite om militæret er et bortkastet år eller ikke når du faktisk ikke har prøvd det selv. Av de som har prøvd det sier noen at det var verdt det og noen at det ikke var verdt det. Mitt inntrykk er at majoriteten av de som har vært gjennom synes det var verdt det. Om dette er løgn og tvangstanker eller sanne ord er ikke godt å si, men å avfeie militæret uten å ha prøvd det virker litt smålig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Heldigvis slapp jeg unna militæret... er bare et bortkastet år uansett. Dette sier jeg ikke bare for å være offensive eller ego, men for å gi en tankevekker til de som går på vgs.

En merkelig tankevekker i så fall. Det er nemlig veldig vanskelig å vite om militæret er et bortkastet år eller ikke når du faktisk ikke har prøvd det selv. Av de som har prøvd det sier noen at det var verdt det og noen at det ikke var verdt det. Mitt inntrykk er at majoriteten av de som har vært gjennom synes det var verdt det. Om dette er løgn og tvangstanker eller sanne ord er ikke godt å si, men å avfeie militæret uten å ha prøvd det virker litt smålig i mine øyne.

Hvis holdningen hans er at militæret er bortkastet, så tviler jeg sterkt på at han kommer til å bli positivt overasket. Når man er negativ til noe, så pleier det også å gå rett i dass.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er ikke alt man trenger å prøve selv for å forstå hvilken nytte man får ut av det. Om militæret er positivt eller negativt kommer an på hvordan man ser det. Om man tenker på hvor kult man har hatt det og opplevelser osv osv, eller om man tenker på nytten av ett år i militæret kontra av å begynne med utdannelse.

Lenke til kommentar

Det kommer da vitterlig an på hvordan en definerer nyttig også. Både militæret og annet "tull" folk gjør i ungdomstida før de begynner å studere kan da hjelpe på den personlige utformingen og forme deg til den du er. Personlig kompetanse kan også være like viktig som (eller viktigere enn) formell utdanning når en får seg jobb, avhengig av jobben. Dette kan være erfaringer en ikke ville gjort seg i "utdanningskverna".

Lenke til kommentar

Det kommer da vitterlig an på hvordan en definerer nyttig også. Både militæret og annet "tull" folk gjør i ungdomstida før de begynner å studere kan da hjelpe på den personlige utformingen og forme deg til den du er. Personlig kompetanse kan også være like viktig som (eller viktigere enn) formell utdanning når en får seg jobb, avhengig av jobben. Dette kan være erfaringer en ikke ville gjort seg i "utdanningskverna".

Det halve året jeg satt hjemme, arbeidsledig, nylig dumpa, dårlig økonomi og ikke spesielt glad er det halve året jeg har lært mest i løpet av mitt liv. Ville aldri vært foruten, på tross av mye tapte penger og hull i CV-en.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg begynte på høyskolen da jeg var 19 år. Jeg er nå 22 år, og akkurat ferdig med bachelor. Anbefales på det sterkeste å bare begynne med en gang, og bli færdig med det! Ikke kast bort masse år på bullshit.

Helt enig her, begynte selv på universitetet da jeg var 19. Er 22 nå og nyferdig bachelorgrad. Vil anbefale folk å starte relativt tidlig. Den "store tabben" som jeg har sett gå igjenn blant mine bekjente er at de skal ta seg ett eller to pauseår i jobb. Så får de en drittjobb men blir så vant til å ha inntekt at de aldri får kommet i gang. Da tror jeg det er bedre faktisk å ta et pauseår i millitæret slik at en får gjort andre ting en skole og får pausen sin, men ikke gjør seg vant med intekt og bli sittende fast i en drittjobb.

Til trådstarter, i min klasse varierte det noe. Mange kom rett fra VGS, noen som meg selv kom rett fra millitærert. Noen var i begynnelsen av 20 årene, og en og annen i slutten av 20 årene. (elste i begynnerklassen rundet 30 iløpet av andreåret tror jeg). Men uansett et ganske stort overtall av folk på 18-19-20 år og så dabbet det av oppover.

her er jeg uenig. Har selv gjenomført førstegangstjeneste. Og jeg mener jeg fikk mye ut av det. Forsvaret er ikke noe som gjør at en eventuelt blir 25 før en kommer i gang med studiet, ett års forsinkelse er en liten forsinkelse, mange trenger en pasue mellom VGS og høyere utdanning, da er forsvaret en ypperlig mulighet syntes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...