Gå til innhold

smelterigg for bøying av plast


Anbefalte innlegg

Planen er å bygge om et powersupply for pc siden dette kan levere 18A og 580W på 12V, samler endel 12v kabler så de ikke svir seg av i prosessen og bruker da et psu jeg ikke har brukt for lengre. kjøper meg en CuNi44 motstandstråd, denne har et smeltepunkt på 1280 grader så den burde holde ganske bra til formålet og har en mostand på 0,49 (Ω x mm²/m), bruker en 0,8mm tråd som har motstand på 0,975ohm/m og hvis jeg bruker 0,75m blir dette 0,73125ohm mostand om jeg ikke tar helt feil, dette vil da på 12V gi meg 197W om jeg ikke har regnet helt feil? det høres ut som lite motstand, men hvis regnestykket er riktig som jeg gjort det burde det ikke være kortsluttning. Er det noen som ser noe helt riv ruskende galt med dette regnestykket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, man kan liksom aldri være heelt sikker på at ikke psu-en vil ryke. For ytterligere å redusere risikoen for å ta knekken på psu så kan du supplere med ekstra sikring, slik du finner i biler. Er ikke sikringa kraftig nok, så kan du forsøke å sette to eller flere sikringer i parallell. Ikke en ideéll løsning, men bedre enn ingen.

Lenke til kommentar

da har jeg laget smelterigg med Cu-Ni 44 tråd og psu fra en pc, fungerer utmerket. et issue jeg ikke tenkte på var at tråden blir varm, så da blir skruen jeg har festet tråden i varm også, og dette forplanter seg i strømledningen også og går til en viss grad ut over riggen også, men den skal ikke smelte konstant, bare litt innimellom, kanskje bare et par ganger, så for mitt bruk er den perfekt, men for andre som skal lage noe lignende burde man finne en løsning med denne varmen.

 

deler som ble brukt var:

-Rester av en kryssfinèr plate

-Cu-Ni44 tråd 0,975 Ohm 0,8mm. ca 75 cm tråd.

-En fjær for å fjærbelaste tråden siden den strekker seg når den blir varm som alt mulig annet metall som regel gjør.

-Glassfiberduk(brannteppe)

-Aluminiumsfolie

-Brukt PSU fra pc, mitt tåler 600W og 20A. (bygget om til lab psu(søk på google for guide))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...