Gå til innhold

Objektiv til D3000. Portrettbilder uten å stå for nærme

Anbefalte innlegg

Kjøpte ett Nikon D3000 i går, ganske fornøyd men syns det er VEEEELDIG lite zoom da på 18-55mm/vr objektet som var med pluss at jeg syns jeg må stå for nærme ungene når jeg skal knipse gode portrettbilder. Noen som har en god anbefalning i objekt her? Helst ikke koste skjorta da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte ett Nikon D3000 i går, ganske fornøyd men syns det er VEEEELDIG lite zoom da på 18-55mm/vr objektet som var med pluss at jeg syns jeg må stå for nærme ungene når jeg skal knipse gode portrettbilder. Noen som har en god anbefalning i objekt her? Helst ikke koste skjorta da :)

Nikon 85 /1.8 er et Meget godt portrettobjektiv. Rimelig er det også.

https://prisguiden.no/product.php?productId=8724&cat_id=24

Endring:

Jeg ser nå at Nikon D3000 trenger AF-S eller AF-I objektiver for å fokusere automatisk, og at Nikon AF 85 /1.8 D ikke er blandt dem.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Enig.

Hold deg til Nikon originalopptikk. Hvert fall sidene prisene er de samme.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68986

Har bestilt denne ;) Hva kan jeg forvente meg? Er det noe mulighet for klarere bilder eller er det bare det at jeg slipper å stå så nærme når jeg tar bildene? Spør sikkert teit altså men er smågrønn her :)

Uavhengig av objektiv må du kunne noen grunnleggende ting om fotografering, og først og fremst handler dette om å mestre forholdet mellom ISO, blenderåpning og lukkerhastighet. Og til en viss grad eksponeringskompensasjon.

Gjerne også koble dette sammen med noe kunnskap om etterbehandling.

Når du behersker det tekniske handler det aller meste innen foto om andre ting som komposisjon og utnyttelse av tilgjengelig lys. Og timing, ikke minst timing.

Spørsmålet ditt er ikke teit, men litt umulig å svare på uten å vite hvor mye du allerede kan. Hvert fall for min del blir det sånn.

Lenke til kommentar

Enig.

Hold deg til Nikon originalopptikk. Hvert fall sidene prisene er de samme.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68986

Har bestilt denne ;) Hva kan jeg forvente meg? Er det noe mulighet for klarere bilder eller er det bare det at jeg slipper å stå så nærme når jeg tar bildene? Spør sikkert teit altså men er smågrønn her :)

Test av 55-200 VR her: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/246-nikkor-af-s-55-200mm-f4-56g-if-ed-dx-vr-review--test-report

De fleste tester jeg har sett av dette sier stort sett det samme: du får ganske mye bang for bucks med dette objektivet. Optisk sett er det slett ikke verst, selv om byggekvaliteten kanskje er litt "billig". Men til den prisen så tror ikke jeg dette er noe dårlig kjøp. Nesten litt synd du har bestilt allerede, for har sett flere av disse på foto.no til 1300-1400kr i det siste.

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

For å svara på spørsmålet ditt ang kvalitet på dei "nye" bileta og kva du kan vente deg med Nikkor sitt 18-200 f/4-5.6 VR.

Forskjellen på kit-objektiv ditt og det nye er at ved 18 mm på kit-objektivet har du f/3.5, og på det nye har du f/4. Ved 55mm på det nye har du f/5.6, noko du au har ved 55mm på kit-objektivet. Det vil med andre ord seia at du har betre lys med det nye enn kit-objektivet pga. brennvidda. MEN med lågare blendartal (t.d. f/22) har ein ikkje det typiske blur'et som ein har med eit høgt blendartal (t.d. f/2.8).

For portrett tykkjer eg det passar godt med 70-75mm - betre enn 85mm, for min del. MEN så vidt eg veit kostar Nikkor AF-S 50mm f/1.4 omlag 3.000kr. Her 50mm sidan bildebrikka di har ein zoom på 1,5x av objektivet sidan objektivet ikkje er i DX-format.

Håpar det hjalp ;)

- Gundersen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...