sofiepett Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei! Jeg holder på med en repitisjonsoppgave i valgfritt programfag bilde og holder nå på med den siste delen. Jeg lurer litt på disse spørsmålene: – Hvilket format(er) bør man velge for permanet lagring av: a) fotografier: .psd – raw-fil - .tiff (Er det noen flere, eller noen jeg burde stryke?) b) levende bilde (video) - ??? – Hvilket format(er) bør man velge for digital distribusjon på internett av: a) fotografier - .png - .gif - .jpeg (Er det noen flere, eller noen jeg burde stryke?) b) levende bilde (video) - .mpeg - .mpeg4 - .avi - .flv (Er det noen flere, eller noen jeg burde stryke?) Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det første spørsmålet ditt finnes det ikke noe fasitsvar på. Holder en finger på tiff, men det er kun magefølelse. Hva vet vel VI om hva slags støtte datamaskiner (les OS og programvare) har for gamle filtyper om hundre år fra nå? Det andre spørsmålet er JPG. Det er fordi det opptar minst plass og derfor krever mindre båndbredde ved visning. Når det gjelder video, så er jeg ikke helt sikker på det. Her florerer det praktisk talt av forskjellige formater. Bare prøv å vise video på f.ex nettsidene til de største nyhetsmagasinene her til lands. Lenke til kommentar
sofiepett Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Noen som har peiling på filmformat da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå