Pozzolan Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei, Har seg så at jeg i januar bestemte meg for å kjøpe aluminiumsfelger til min Mazda 323F 92-modell. På grunn av bilens alder fant jeg det mest hensiktsmessig å kjøpe bruke felger, og søkte derfor rundt på http://www.finndel.no hvor jeg fant ett passende sett. Disse kom opp når jeg søkte etter felger for min modell og var merket med Mazda 323F 1991. Ergo skal disse passe til min bil. Men når jeg nå har lagt over nye dekk på felgene og skal montere disse viser det seg at de har feil avstand mellom hullene, ergo er felgene feilmerket. Dette bekreftes av dekkverkstedet som sier at felgene fra en 91-modell skal passe på en 92-modell. Dekkverkstedet var heldigvis hjelpsomme og hjalp meg med å legge over dekkene til mine gamle felger kostnadsfritt, men har tross alt allerede betalt 460kr for omlegging av dekkene. Så har jeg noen rettigheter for å få dekt disse omleggingkostnadene av utsalgsstedet? Det er tross alt utgifter som er skapt på grunn av feilmerkingen deres. Regner med jeg har rett til å returnere disse, og har derfor sendt en forespørsel til utsalgsstedet. Felgene med ubrukelige dekk kostet forøvrig 800kr om dette er relevant. Håper på konstruktive svar! Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Forbrukerkjøpsloven: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. § 33. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24 annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende. Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11. § 52. Erstatningens omfang Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. Erstatningen omfatter ikke a) tap som følge av personskade b) tap i forbrukerens næringsvirksomhet. Sånt jeg kan se det er tingen ikke samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Derfor er det en mangel. Selger har i dette tilfelle mulighet til å omlevere tingen etter § 27. Du kan kreve erstatning for tap du lider som følge av at tingen har en mangel. Erstatningen skal dekke økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste. Dette er min vurdering av saken. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Takk for ditt konstruktive svar Tokra! Skal printe ut dette og ta det med da det blir noe mer håndfast. Nå til spørsmål nummer to, holder en e-postutveksling med bilder som en slags kvittering? Utvekslingen inneholder varenummer og en beskrivelse av varen. Det var nemlig festet en kvittering til felgene, men denne har dekkverkstedet kastet da de balanserte hjulene. Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Takk for ditt konstruktive svar Tokra! Skal printe ut dette og ta det med da det blir noe mer håndfast. Nå til spørsmål nummer to, holder en e-postutveksling med bilder som en slags kvittering? Utvekslingen inneholder varenummer og en beskrivelse av varen. Det var nemlig festet en kvittering til felgene, men denne har dekkverkstedet kastet da de balanserte hjulene. Bra jeg var til hjelp. Hele forbrukerkjøpsloven ligger her http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html hvis du vil studere den nærmere. Når det gjelder kvittering forstår jeg det slik at det du må gjøre er å dokumentere eller sannsynligjøre at produktet er kjøpt hos et bestemt salgssted. Det enkleste å bruke er selvfølgelig kvitteringen, men hvis du kan dokumentere handelen på andre måter går nok sikkert også det greit. Oppgav du navn når du kjøpte produktet? I så fall vil selger ha informasjonen i sitt system antagelig. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Hmm.. hva gjør jeg nå? Hei. Grunnen til at vi må ha kvitteringen er at jeg må vite hva du har betalt for disse hjulnene. Ser faktisk at prisen ikke står noe steder i e-postuvekslingen. Kjøpet ble betalt kontant, så banken er heller til ingen hjelp. jeg vet selv at prisen var 800kr, men hvordan går man fram videre med denne saken? Edit: Skal ikke utsalgsstedet oppbevare alle billag? Endret 27. mai 2010 av Kenneth E Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Hmm.. hva gjør jeg nå? Hei. Grunnen til at vi må ha kvitteringen er at jeg må vite hva du har betalt for disse hjulnene. Ser faktisk at prisen ikke står noe steder i e-postuvekslingen. Kjøpet ble betalt kontant, så banken er heller til ingen hjelp. jeg vet selv at prisen var 800kr, men hvordan går man fram videre med denne saken? Edit: Skal ikke utsalgsstedet oppbevare alle billag? Det er kundens ansvar å ta vare på kvittering, selv om de fleste forhandlere har dette liggende lett tilgjengelig. Spør om de kan yte litt service ved å se om de kan finne bilaget. Ble det registrert på ditt navn, bør det ikke være umulig å finne. Ble de kjøpt uten registrering av navn, er du nok nødt til å finne kvitteringen selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå