Gå til innhold

Datakjeden har mistet pcen, hvike rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Hei, 12 april leverte jeg min gamle pc inn på skadetaksering hos datakjeden. Alt gikk som det skulle, de ringte og sa at nå var skaden taksert og at jeg bare kunne komme å hente takseringen. Jeg møter opp får takseringen, men de klarer ikke å finne pcen.

Javel tenker jeg, det virker jo litt vel useriøst. Pcen var ikke lønnsom og reparere men jeg vil da likevel ha den tilbake. Jeg har en del tusen bilder og videoer på hardisken jeg skulle overføre til en annen data. I dag er det 27.Mai og de har enda ikke funnet pcen. Dette mener jeg er elendig og så til de grader useriøst. Hva skal jeg gjøre nå? Vurdere faktisk og kreve de for en klekelig sum for tap av uvurderlig verdi.

Merker det koker, det værste er at takseringen skjedde hos dem, altså de har ikke sendt den ut av bygget en gang!

Så hva gjør jeg? Hvilke rettigheter har jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stå på.

Men som "han bak kasse" bryr seg ikke om dine bilder, og vil ikke kunne se verdi i det, på lik linje som deg.

Jeg hadde krevd at de skulle finne pc'en uansett, og krev da også en låne pc. Du må bare stå på prinsipp at du ønsker DIN pc tilbake.

Sidenote: Hadde det ikke vært tøft å tatt kontakt med "tv2 hjelper deg"?

Lenke til kommentar

Kunne vurdert "tv2 hjelper deg" ja. Men har en god tone med de hos datakjeden. De skjønner godt at jeg vil ha den og at jeg har rett på den. De klarer bare ikke å finne den, så jeg begynner å regne den som tapt.

Men før jeg begynner å kreve div ting av de vil jeg gjerne vite hva jeg har rett på. Er det noen som kjenner til lignende saker og hvordan de er blitt løst?

Lenke til kommentar

Hei, 12 april leverte jeg min gamle pc inn på skadetaksering hos datakjeden. Alt gikk som det skulle, de ringte og sa at nå var skaden taksert og at jeg bare kunne komme å hente takseringen. Jeg møter opp får takseringen, men de klarer ikke å finne pcen.

Javel tenker jeg, det virker jo litt vel useriøst. Pcen var ikke lønnsom og reparere men jeg vil da likevel ha den tilbake. Jeg har en del tusen bilder og videoer på hardisken jeg skulle overføre til en annen data. I dag er det 27.Mai og de har enda ikke funnet pcen. Dette mener jeg er elendig og så til de grader useriøst. Hva skal jeg gjøre nå? Vurdere faktisk og kreve de for en klekelig sum for tap av uvurderlig verdi.

Merker det koker, det værste er at takseringen skjedde hos dem, altså de har ikke sendt den ut av bygget en gang!

Slik jeg forstår deg er vel dette en sak hvor de skal finne ut hvor mye maskinen koster å fikse vs. å gi ny, da gjennom forsikringsoppgjør e.l? (Siden du nevner skadetakst)

Butikken er jo ansvarlig for maskinen - men erstatningsmessig så blir jo det etter verdien på maskinen på skadedagen, når de tapte den. Bildene dine og videone skriver du ikke noe kroneverdi for, så jeg antar det er affeksjonsverdien du nevner. Den kan ikke veies i kroner og øre, og du har ikke noe krav etter erstatningsretten da, selvfølgelig kan de føle seg moralskt forpliktet å erstatte de, men klekkelig sum? neppe..

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår deg er vel dette en sak hvor de skal finne ut hvor mye maskinen koster å fikse vs. å gi ny, da gjennom forsikringsoppgjør e.l? (Siden du nevner skadetakst)

Butikken er jo ansvarlig for maskinen - men erstatningsmessig så blir jo det etter verdien på maskinen på skadedagen, når de tapte den. Bildene dine og videone skriver du ikke noe kroneverdi for, så jeg antar det er affeksjonsverdien du nevner. Den kan ikke veies i kroner og øre, og du har ikke noe krav etter erstatningsretten da, selvfølgelig kan de føle seg moralskt forpliktet å erstatte de, men klekkelig sum? neppe..

Var nesten det jeg regnet med. Vil jo aller helst ha bildene og filene mine tilbake. Men de anser jeg som "tapt". Hvor vanskelig kan det være å finne en data på et lite bakromslager skjønner jeg ikke.

Så jeg kan kreve de for hva pcen ble taksert til?

De pengene har jeg jo allerede fått en gang (fra forsikringselskapet), men det har jo egentlig ingen ting med saken og gjøre?

Lenke til kommentar

Var nesten det jeg regnet med. Vil jo aller helst ha bildene og filene mine tilbake. Men de anser jeg som "tapt". Hvor vanskelig kan det være å finne en data på et lite bakromslager skjønner jeg ikke.

Så jeg kan kreve de for hva pcen ble taksert til?

De pengene har jeg jo allerede fått en gang (fra forsikringselskapet), men det har jo egentlig ingen ting med saken og gjøre?

Du har jo egentlig fått skadeoppgjøret ditt - og som skadelidt er satt tilbake til den stand du var før skaden skjedde. Forsikringsselskapet eier maskinen din da, de har gitt deg penger for det maskinen var verdt før skaden.

At butikken roter den bort gjør forsåvidt at de kan ta regress via eventuell ansvarsforsikring, men da begynner vi å gå på sidespor.

Slik jeg ser det har du dessverre ikke noe krav - du har fått oppgjøret ditt fra forsikringsselskapet ditt som du skriver, bildene og videoene suger, forstår deg godt - men det er ikke krone og øreverdi på de dessverre.

Uansett ville jeg vært kjip nok til å be dem finne den igjen, og ringe meg når de gjør det fordi det var info der.

Lenke til kommentar

[quote name='Christian86' date='27. mai 2010 - 09:48' timestamp='1274946496'

Du har jo egentlig fått skadeoppgjøret ditt - og som skadelidt er satt tilbake til den stand du var før skaden skjedde. Forsikringsselskapet eier maskinen din da, de har gitt deg penger for det maskinen var verdt før skaden.

At butikken roter den bort gjør forsåvidt at de kan ta regress via eventuell ansvarsforsikring, men da begynner vi å gå på sidespor.

Slik jeg ser det har du dessverre ikke noe krav - du har fått oppgjøret ditt fra forsikringsselskapet ditt som du skriver, bildene og videoene suger, forstår deg godt - men det er ikke krone og øreverdi på de dessverre.

Uansett ville jeg vært kjip nok til å be dem finne den igjen, og ringe meg når de gjør det fordi det var info der.

Du skriver at forsikringsselskapet eier maskinen min, det stemmer ikke. Den eier jeg fortsatt selv i følge forsikringsselskapet.

Forøvrig har datakjeden ingen kunnskap om mitt oppgjør med forsikringsselskapet. Eller at det var grunnen til at jeg ønsket en taksering.

Det blir jo egentlig snakk om at de har mistet en ting som er min. Det er over en måned siden jeg første gang ba de om å finne den. Men jeg er jo også skadelidene fordi de har klart og rote bort tings som har verdi for meg.

Det høres jo merkelig ut at slikt ikke skal erstates også? Om jeg drar hjem til deg og brenner ned alt du har av bilder så er det eneste jeg må erstate bildepapiret?

Endret av Ziera
Lenke til kommentar

Normalt overtar forsikringsselskapet gjenstanden de erstatter - hvis ditt selskap sier at det er ditt, så er det forsåvidt greit.

Men nå virker det som du prøver å melke mest mulig ut av dette - du hadde et tap som kunne måles i kroner og øre, det var maskinen din. Den var så skadet at forsikringsselskapet erstattet tapet ditt - nå skal plutselig datakjeden betale noe for en gjenstand som var så ødelagt at den ikke kunne repareres, og hvor du allerede har fått din erstatning via forsikringsselskapet.

Om de hadde hatt maskinen hadde situasjonen vært lik - gjenstanden er ubrukelig, og har dermed ingen verdi, du hadde ikke fått mer da.

Hva angår bildene - så ja, hadde du brent alle bildene mine, så hadde ikke jeg fått noe erstatning for affeksjonstapet nei.

Dette hjemles av skl.

§ 4-1. (erstatningsutmålingen)

Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap.

Nå - fortell meg, hvor kjipt det enn er å miste minner - kan du omregne bildene i kroner og øre for tapet ditt? i så fall, opplys meg..

edits; for mye rot med quote jo..

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Ser hva du skriver, og vet det er sån.

Uansett så løste saken seg i dag. Ringte inn igjen for 20. gang. Denne gangen sa jeg at om de ikke finner den i løpet av uken så kommer jeg til å sende et erstatningskrav til dem. Da tok det ca 20 min før de ringte tilbake og sa at de hadde funnet den. Nå sitter jeg bare igjen med en følelse av at de er ekstremt useriøse. Skal bort i morgen for å se om det virkelig er min data de har funnet!

Lenke til kommentar

Ser ikke helt den - hvilken ubrettiget vinning har han ved at de finner totalvraket?

Tror det var jeg som ikke leste/forstod teksten godt nok.

Trodde at h*n hadde fått igjen penger fra forsikrings-selskapet for at de hadde mistet pc`n, ikke for at den ble ødelagt. Det er selvfølgelig ikke tilfelle.

Så, jeg trekker tilbake det jeg skrev :)

Lenke til kommentar

I alle dager, her var det virkelig mange beskyldninger om forsøk på forsikringssvindel!

Det er vel han sin sak hvordan han velger å bruke forsikringspengene? Hvis han velger å bruke forsikringspengene på å sette i stand maskina si igjen så er han vel i sin fulle rett til det? Og hvis han velger å ikke bruke forsikringspengene på å sette i stand den ødelagte maskina så har han jo ikke en fungerende maskin...

edit: Glem det, begynte å skrive svaret før jeg ble uhøflig avbrutt av arbeidet mitt, postet uten å friske opp tråden...

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Det høres jo merkelig ut at slikt ikke skal erstates også? Om jeg drar hjem til deg og brenner ned alt du har av bilder så er det eneste jeg må erstate bildepapiret?

Det kan på ingen måte sammenlignes.

Uansett er det kundens (ditt) ansvar å ta backup av bilder og viktige dokumenter med jevnlige mellomrom. Det er fordi harddisker kan krasje, huset ditt kan brenne opp, datamaskinen kan bli stjålet eller du kan få slettet noe ved en feiltakelse. Hvem skulle du sendt erstatningskrav til i et slikt tilfelle? Og hvordan skal man måle verdien av et, for andre, verdiløst bilde? Er et bilde av deg og foreldrene dine verdt 10 eller 10.000 kroner? Og et bilde av deg og en kameraet... er det verdt mer eller mindre?

Spent på å høre fra deg om hvordan du skulle regnet ut erstatningen du mener du har krav på, og hvilket grunnlag du har for de forskjellige summene :)

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...