Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tungt å puste. Noen som kan hjelpe?

Jooose

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ligger her og får ikke sove. Jeg har i tre-fire måneder pustet som om jeg puster gjennom et sugerør.

Jeg er 16. Jeg har anstrengelsesastma. Jeg har vert hos lege, og har time hos spesialist om noen dager. Legen stilte spørsmål og forige gang jeg var hos spesialist fikk jeg en svak medisin (sånn rund pusteting).

Jeg har problemer med pusten hele døgnet, men noen ganger verre enn andre. Som nå! Det er helt forferdelig.. Jeg er litt bekymret, hvem ville ikke vert? Jeg har drokke en del brus og spist sure / sterke ting i hele dag. Det virker som at det forverrer det. Jeg prøvde å drikke vann for å minske sure oppstøt, halsbrann etc.

Tingen er at jeg vil sove. Jeg syns det er slitsomt, irriterendes og skummelt å puste så tungt. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre nå for å forbedre den? Ikke nevn begynn og tren, et sunnere og sånt for det hjelper meg ikke nå.

Når jeg puster ut hører jeg en svak pipelyd.

Setter pris på om noen svarer.

Edit: Skriveleif

Endret av Jooose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kullsyren i brusen gjør det i alle fall værre (senker oksygenopptaket i noen timer etter at du har drukket den) og syre kan være irriterende på slimhinnene, så du har nok rett i det du sier.

Blir det ikke bedre når du bruker inhalatoren din ?

Få foreldrene dine til å vurdere å prøve en god luftrenser. Det kan være forskellige ting i inneluften som som trigger problemet ditt hvis du merker at det ikke er kun når du anstrenger deg problemet oppstår. Spesielt viktig at soverommet er luftrenset.

Vann og C-vitaminer kan faktisk dempe problemet. Det er både billig og enkelt å teste.

Lenke til kommentar

Kullsyren i brusen gjør det i alle fall værre (senker oksygenopptaket i noen timer etter at du har drukket den) og syre kan være irriterende på slimhinnene, så du har nok rett i det du sier.

Blir det ikke bedre når du bruker inhalatoren din ?

Få foreldrene dine til å vurdere å prøve en god luftrenser. Det kan være forskellige ting i inneluften som som trigger problemet ditt hvis du merker at det ikke er kun når du anstrenger deg problemet oppstår. Spesielt viktig at soverommet er luftrenset.

Vann og C-vitaminer kan faktisk dempe problemet. Det er både billig og enkelt å teste.

Takk for svar;)

Jeg var hos spesialist for to år siden. Problemene kom egentlig bare plutselig. Jeg sluttet å bruke innhalatoren bare få måneder etter jeg fikk den fordi det ble bedre, så var jeg på jule LAN litt etter jul og fikk i meg altformye brus og drit og jeg fikk nesten ikke puste. Jeg gikk hem og var egentlig dritredd.. Etter det ble det egentlig bare aldri bedre..

Om innhalatoren funket husker jeg ikke.

Hva er det med C-Vitaminer og hvor får jeg lettest tak i det? Frukter elns?

Lenke til kommentar

Høyest innhold av C-vitamin finner du i rød paprika, så det kan du prøve hvis du tåler det. Ellers kan du kjøpe tabletter med C-vitamin på apotek eller helsekost-butikker.

C-vitamin fungerer som antihistamin. Dvs at den begrenser den histamin-reaksjonen som gjør at pusteproblemet oppstår.

Synes du skal snakke med foreldrene dine og ordne en ny legetime. Det er ikke bra å gå rundt sånn uten å ha medisin som fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...